Jak promować firmę w social media? – absolutny must have!

Blog page
promujemy firmę w social media

Promowanie biznesu przez social media to dzisiaj absolutna konieczność. Działania te muszą być jednak precyzyjnie zaplanowane i prowadzone konsekwentnie, by nie okazało się, że praca i fundusze wkładane w promocję firmy w mediach społecznościowych idą na marne. Dowiedz się jak promować firmę w social media, a także o co należy zadbać, by komunikacja biznesu w mediach społecznościowych była skuteczna.

5 kroków w działaniach social media:

Po pierwsze – wyznacz cel

Ustalenie celu to priorytet. Inną formę powinna mieć komunikacja, której celem jest kreowanie wizerunku, a inną ta, która ma służyć działaniom sprzedażowym. Od tego zależy wybór kanału i formy komunikacji ze swoimi odbiorcami.

Po drugie – określ odbiorców

Określenie grupy docelowej – ważny, a jednocześnie często zaniedbywany krok. Wydaje nam się, że jeśli przekaz trafi do jak najszerszego grona, będzie skuteczniejszy. Nieprawda! Czy jeśli sprzedajesz kosmetyki do makijażu, naprawdę uważasz, że ich reklamą zainteresują się mężczyźni w wieku 25-50 lat? Zdecydowanie lepiej sprawdzi się określenie grupy docelowej i zastanowienie się, gdzie odbiorcę możemy w sieci „spotkać” i jaki przekaz go przekona, czyli precyzyjne zdefiniowanie Insightu.

Po trzecie – zbuduj strategię

Strategia komunikacji to kolejny ważny element układanki. Każdy kanał komunikacji ma swoją specyfikę, daje różne opcje i możliwości. Jedne social media są bardziej rozrywkowe, inne z kolei mają charakter biznesowy. Niektóre wymagają aktywności raz w miesiącu, w pozostałych trzeba być na bieżąco z wydarzeniami. Należałoby zastanowić się czy np. będziemy mieli o czym pisać na blogu, albo czy będziemy mieć czas na codzienne dodawanie tweetów?

Po czwarte – wybierz kanał komunikacji

Jeśli trzy pierwsze kroki mamy za sobą, można wybrać odpowiedni kanał komunikacji – w tym przypadku konkretne medium, które będzie nam służyć do promowania marki oraz komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Nie każda firma powinna mieć Facebooka, a blog to nie konieczność w byciu nowoczesnym przedsiębiorstwem. Jeśli mamy produkty/usługi, które najłatwiej zaprezentować w formie filmu – to może zamiast zakładać profil we wszystkich możliwych social mediach, skupmy się na YouTubie i przygotowaniu profesjonalnych filmików, których linki trafią w wartościowe miejsca w sieci.

Po piąte – monitoruj swoje działania

Nie wystarczy regularnie wrzucić post na FB żeby mówić o dobrej strategii w social mediach. Publikujemy posty zazwyczaj po to, by wywołać jakąś reakcję u odbiorcy. Warto sprawdzić czy zamierzony cel został osiągnięty. Na co zwrócić uwagę? To zależy od tego, czy ważny jest dla nas zasięg czy zaangażowanie. W pierwszym przypadku dobrze mierzyć:

  • zasięg kampanii,
  • liczbę odsłon i odwiedzin strony,
  • liczbę unikalnych użytkowników na stronie,
  • liczbę odsłon banneru reklamowego.

 

W przypadku, kiedy to zaangażowanie użytkownika jest kluczowe, warto sprawdzać liczbę:

  • kliknięć w post,
  • komentarzy,
  • subskrypcji/poleceń/pobrań/zakupów/zamówień,
  • wypełnionych formularzy/ankiet,
  • liczbę przekierowań na stronę docelową,
  • uczestników konkursu.

 

social media

 

Social media marketing dla B2B i B2C

Od rodzaju prowadzonego biznesu, a przede wszystkim odbiorców, do których jest kierowany, zależy jaki rodzaj komunikacji się sprawdzi. Czym bardziej formalny charakter komunikacji tym wskazane będą mniej „luźne” formy przekazu. Wydaje się, że łatwiej ma sektor świadczący usługi B2C – więcej kanałów do wyboru, większe grono odbiorców. Czy jednak znaczy to, że dostawcy usług z poziomu B2B mają zapomnieć o promocji w social mediach? Wcale nie! Kluczem do sukcesu w social media marketing jest jedynie dokonanie właściwego wyboru. Niżej krótka wskazówka na jakie kanały promocji się zdecydować, w zależności od sektora w którym działamy.

B2B – business to business

Linkedin

Mówi się o nim jako o Facebooku dla biznesu. Platforma do wymiany kontaktów służbowych, informowania o zmianach w swojej karierze, narzędzie dla rekruterów i poszukujących pracy, miejsce do podzielenia się ciekawym wpisem czy po prostu bycia na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku. Linkedin to świetne miejsce do zaprezentowania firmy, poinformowania o jej rozwoju, zmianach w strukturze, podzielenia się merytoryczną treścią a przede wszystkim nawiązania współpracy.

Goldenline

Nieco uboższa wersja Linkedin’a, która również umożliwia stworzenie sieci biznesowych kontaktów czy skontaktowanie się z potencjalnym pracodawcą. Miejsce przydatne głównie dla rekruterów i osób szukających pracy. Dobre miejsce do budowania PR-u firmy, ze względu na możliwość dodawania opinii o pracodawcy przez pracowników. Goldenline daje co prawda mniejsze pole do popisu niż międzynarodowa konkurencja, ale są branże w których się sprawdza. Jego przewagą jest bardziej lokalny niż globalny charakter społeczności, co pomaga w dotarciu do mniejszej, ale lepiej sprofilowanej grupy docelowej.

Twitter

Nieco luźniejsza forma komunikacji, mocno ograniczona treść i krótka żywotność informacji, sprawiły, że narzędzie to chętnie wykorzystywane jest przez dziennikarzy, polityków i celebrytów. Skuteczne prowadzenie profilu na Twitterze wymaga bycia na bieżąco i zaangażowania. Wpis „żyje” kilkanaście minut więc, aby dotarł do odbiorcy musi być odpowiednio otagowany. Jeśli zależy nam na kontakcie z obserwatorami, trzeba też śledzić na bieżąco swoje konto i to, co dzieje się w twitterowym świecie.

Google Plus

Wciąż trochę niedocenione przez przedsiębiorców narzędzie do pokazania swojej firmy (szczególnie w wyszukiwarce Google). Stworzenie wizytówki w Google nie zajmuje wiele czasu,
a ułatwia użytkownikom wyszukanie firmy.  Stwórz ją, gdy, chcesz w łatwy sposób powiedzieć:

  • gdzie znajduje się Twoja siedziba,
  • w jakich godzinach pracujesz,
  • jak najłatwiej się z Tobą skontaktować,
  • czym się zajmujesz.

 

Co więcej Google oferuje również darmowe stworzenie prostej strony internetowej na podstawie dodanej wizytówki. Dziś, w czasach kiedy strona internetowa to podstawa w prezentacji firmy – taka propozycja od Google to świetne rozwiązanie dla mikoprzedsiębiorców, którzy świadczą drobne usługi i nie chcą inwestować w tworzenie rozbudowanej witryny.

B2C – business to customer

Facebook

Konta firmowe na Facebooku dziś to już niemal obowiązek dla firmy, od małej cukierni za rogiem po ogromne korporacje – każdy prowadzi swój fanpage (albo zatrudnia do tego sztab osób). Niewątpliwie twórcy Facebooka wiedzieli co robią, modyfikując platformę, tak by była narzędziem do promowania firmy, marki czy osobowości. Określenie grupy docelowej, płatne kampanie poprawiające zasięgi, wiele możliwości zaangażowania odbiorcy w działanie, dostępność statystyk i prostota użytkowania. Wszystko to sprawia, że platforma jest idealnym miejscem do działania dla przedsiębiorców. Szczególnie tych, którym zależy na zaangażowaniu odbiorcy, ale i tym którzy nie chcą wydawać ogromnych budżetów na pozainternetowe kampanie reklamowe. Jednak czy profil na Facebooku to must have każdej firmy? Warto się nad tym zastanowić, nim zaczniemy szukać odpowiedniego zdjęcia profilowego.

social media

Sukces na Facebooku wiąże się z regularnym dodawaniem ciekawych dla odbiorcy treści, które wywołają pożądaną reakcję (udostępnienie treści, zakup towaru czy usługi, przekierowanie na stronę docelową). Kolejnym obowiązkiem w prowadzeniu firmowego fanpage’a jest odpowiednio szybka reakcja. Jeśli użytkownik wysłał do nas zapytanie o ofertę i odpowiedź dostanie po tygodniu, raczej zdąży zapomnieć, że w ogóle do nas pisał. To samo dotyczy monitoringu komentarzy – odbiorcy mogą pisać same superlatywy, ale mogą również dorzucić negatywną opinię – jeśli zależy nam na dobrym wizerunku firmy, warto się do tego odnieść. Przed założeniem firmowego fanpage’a na Facebooku należy zastanowić się czy:

  • będziemy prowadzić konto samodzielnie (czy znajdziemy na to czas), czy może zatrudnimy odpowiedzialną za to osobę (czy znajdziemy środki finansowe na wynagrodzenie),
  • nasze działania w firmie są na tyle dynamiczne, że będziemy w stanie dostarczać na naszego walla wartościową dla odbiorców treść,
  • mamy osobę, która zajmie się przygotowywaniem grafik do postów, bo unikalna treść to nie tylko sam wpis, poza tym warto rozwijać identyfikację wizualną firmy,
  • jesteśmy w stanie zainwestować w płatną kampanię – bez tego ciężko o dotarcie do szerokiego grona użytkowników, a zazwyczaj na tym nam zależy.

 

Jeśli odpowiemy sobie na te pytania pozytywnie, istnieje spora szansa na sukces.

Instagram

Chyba najpopularniejsza platforma do dzielenia się wizualną treścią. Czy warto tam mieć profil? Jeśli masz komu/czemu robić zdjęcia, jeśli masz ku temu umiejętności i odpowiedni sprzęt, to owszem – warto. Instagram sprawdza się nie tylko w przypadku celebrytów (najpopularniejszym profilem na polskim Instagramie bowiem cieszy się kapitan naszej reprezentacji w piłce nożnej – Robert. Lewandowski), ale też w przypadku małych przedsiębiorstw. Wyobraź sobie, że szukasz tortu na specjalną okazję. Cukierni w okolicy kilkanaście, ale nie masz nic przetestowanego. Wchodzisz w Google, wpisujesz „tort urodzinowy Wrocław” i wyszukiwarka podsuwa Ci profil na Instagramie, gdzie możesz zobaczyć, jak będzie wyglądał produkt, który zamówisz. Czy nie przekona Cię to bardziej niż tylko oferta na stronie WWW, gdzie dostajesz jedynie opis, cenę i pojedyncze zdjęcia sprzed 2 lat?

Przy wizualnym promowaniu firmy wartościowy przekaz to podstawa. Nie znaczy to, że selfie na profilu firmowym jest zabronione. Z tym, że niech będzie to selfie z targów na których się pojawiła firma, albo z wyjazdu integracyjnego pracowników, a nie przypadkowe zdjęcie, z cyklu „dawno nic nie wrzucaliśmy”.

Instagram również daje możliwości kontaktu z potencjalnymi partnerami – obserwuj marki, które cię inspirują, czy te z którymi chcesz pracować, używaj unikalnych hashtagów kojarzonych z twoją marką, obserwuj swoich klientów/partnerów biznesowych, dzięki temu też można nawiązać wartościową współpracę. Oferta wysłana drogą mailową już dawno przestała być jedyną formą komunikacji z klientem.

YouTube

Coraz więcej firm przekonuje się do tej formy promocji. Ponad miliard użytkowników to ogromna rzesza potencjalnych odbiorców. Zakładając kanał na YT, szczególnie zyskają Ci, którzy chcą dotrzeć do globalnego odbiorcy i nie ograniczają się do lokalnego zasięgu. Co jeszcze daje Youtube? Współpracę z vlogerami, błyskawiczne rozprzestrzenianie się treści, możliwość wykupienia reklam pojawiających się w np. w boxach. Promocja przy pomocy filmów świetnie sprawdza się, kiedy chcecie zaprezentować swoje produkty, przeprowadzić szkolenie, pokazać życie firmy od kuchni czy dzielić się poradami branżowymi. Warto pamiętać – tak, jak z resztą w większości przypadków – o dobrej jakości umieszczanych w sieci materiałów. W końcu „jak cię widzą, tak cię piszą” i tak niestety zapamiętają, a to od tego zależy czy subskrybują i wracają.

Poza tym – co chyba jest w tym wszystkim najważniejsze – wolimy oglądać niż czytać, bo to mniej absorbujące, łatwiej przyswajalne, szybsze, przy okazji widzimy produkt, jego zastosowania, mamy komentarze i recenzje innych użytkowników. Lenistwo? A może po prostu oszczędność czasu. Skoro użytkownik wymaga treści w postaci wideo – dostarcz mu ją, a obie strony będą zadowolone.

Wykorzystaj swój biznesowy potencjał – wybierz odpowiedni kanał komunikacji

Przyglądając się temu, w jakim kierunku idzie rozwój technologii, nie można pomijać mediów społecznościowych w budowaniu wizerunku swojej firmy. Niemniej jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej. Wybieraj takie sposoby promocji, które przyniosą Ci efekty – nie te, które są akurat na topie. Jeśli wiesz, że Twoi użytkownicy korzystają ze Snapchata – wykorzystaj to. Obserwuj, co robi konkurencja i z jakim rezultatem, może skoro ich konto na Facebooku nie cieszy się zainteresowaniem, warto poszukać innej drogi do odbiorcy. Jeśli prowadzisz profile w różnych mediach, dbaj o to, by komunikacja ta była spójna zarówno pod kątem polityki firmy, jak i wizualnie.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂