Google Ads to dziedzina marketingu, w której często operuje się dużymi budżetami. Nieodpowiednie zaplanowanie kampanii może skutkować wydaniem środków bez osiągnięcia zamierzonego efektu. Jak zatem sprawdzić agencję marketingową przed powierzeniem jej działań reklamowych w wyszukiwarce Google?
Spis treści
Dlaczego warto współpracować z agencją Google Ads?
Dość oczywistym powodem jest wiedza i doświadczenie zatrudnionych tam specjalistów. Google Ads to rozległa dziedzina – reklamodawcy mają do dyspozycji wiele rodzajów reklam i typów kampanii. Każdą kampanię należy przygotować, przetestować i uruchomić. Po uruchomieniu konieczne są również regularne optymalizacje – modyfikowanie ustawień pozwalające na uzyskanie jeszcze lepszych efektów, przy zastosowaniu niższego budżetu.
Google oferuje możliwość automatyzacji kampanii w wielu aspektach, jednak trzeba wiedzieć, że do osiągnięcia najlepszej efektywności (bez tzw. przepalania budżetu) potrzebna jest aktualna wiedza (narzędzia Google są dość często aktualizowane) oraz umiejętności, najlepiej poparte solidnym doświadczeniem.
Powierzając kampanie Google Ads profesjonalistom, masz pewność, że Twój budżet reklamowy zostanie wydany w optymalny sposób. Jeśli jednak sam nie potrafisz prowadzić działań SEM, warto dobrze sprawdzić agencję, która będzie zarządzać Twoim budżetem reklamowym.
O co zapytać przede wszystkim i jak przygotować się do współpracy z agencją Google Ads?
Pytanie nr 1: jak wygląda umowa o współpracy?
Umowa powinna być czytelna i zrozumiała. Znakiem ostrzegawczym mogą być skomplikowane, rozciągające się na wiele stron zapisy, szczególnie te, które ograniczają odpowiedzialność agencji za nieprawidłowo zrealizowaną usługę. Takie zapisy są oczywiście zasadne, jednak gdy jest ich dużo, dotyczą wielu sytuacji lub są sformułowane w sposób zawiły, warto dobrze się im przyjrzeć.
Dobra umowa nie ma jednego schematu – zasadniczo jednak jej zapisy powinny być możliwie jednoznaczne (niepodatne na interpretację). Warto wyjaśnić lub doprecyzować trudne i potencjalnie sporne pojęcia. Oprócz podstawowych danych na temat stron umowy warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak:
- zasady wynagrodzenia (np. rozdzielenie budżetu kampanii i comiesięcznej opłaty za obsługę),
- ustalenie osoby odpowiedzialnej za projekt/wyznaczonej do kontaktu po stronie agencji, ale także klienta,
- dostępy i uprawnienia do konta,
- harmonogram działań (nie zawsze konieczny),
- podział obowiązków między stronami – przydatne może być zapisanie obowiązku współdziałania (np. zapewnienie materiałów graficznych dla kampanii w określonym czasie, jeśli to klient dostarcza je agencji).
Dobra agencja, pewna swoich umiejętności i doświadczenia, nie będzie również wymagała umowy na długi czas. Umowa, której nie można (na uczciwych warunkach) zerwać po upływie kilku miesięcy, jest ryzykiem, na które klient nie ma obowiązku się zgadzać. Sprawdź zatem, czy możesz rozwiązać umowę z relatywnie krótkim okresem wypowiedzenia na dowolnym etapie współpracy.
Pytanie nr 2: kto ma uprawnienia do konta? U kogo zostają one po zakończeniu współpracy?
To bardzo ważny aspekt każdej współpracy przy kampaniach reklamowych Google Ads. Dobrą praktyką jest prowadzenie działań na koncie klienta (który może tym kontem zarządzać). Zdarza się jednak, że agencja tworzy własne konto, rozwija i optymalizuje je w imieniu klienta, jednak nie przekazuje mu pełnych uprawnień. Po rozwiązaniu współpracy klient nie posiada dostępu do efektów pracy, za którą zapłacił. Dlatego warto upewnić się, że wybrana agencja Google Ads przekazuje potrzebne dane dostępowe swoim klientom i dostęp ten jest możliwy również po ewentualnym zakończeniu współpracy.
Dostęp do konta pozwala również kontrolować działania agencji, tzn. obserwować, jakie czynności zostały wykonane i kiedy.
Pytanie nr 3: w jaki sposób mierzone są efekty? Jak wyglądają raporty?
To pytanie powinny zadać szczególnie osoby, które nie mają wiedzy na temat Google Ads – nie wiedzą, na jakich zasadach tworzone są kampanie reklamowe, jaki jest potencjał poszczególnych z nich i na jakie efekty można liczyć, biorąc pod uwagę posiadany budżet i konkurencyjność branży.
W monitorowaniu efektów pomagają raporty z wykonywanych działań. Dobrą praktyką jest tworzenie takich zestawień przynajmniej raz w miesiącu. Raport ze współpracy Google Ads zawiera często:
- informacje na temat działań wykonanych w danym okresie,
- informacje na temat budżetu reklamowego (ile wydaliśmy i w jaki sposób),
- informacje na temat zwrotu z inwestycji,
- efekty współpracy: w tym przede wszystkim wskaźniki konwersji (np. liczba transakcji osiągniętych dzięki działaniom SEM), czy zestawienie przychodów z kampanii.
Przydatne mogą być także dane na temat użytkowników – do kogo kierowane są reklamy (wiek, płeć, lokalizacja), z jakich urządzeń (desktop/mobile) wykonuje się najwięcej konwersji, itd. Dobrą praktyką jest też wskazanie przy okazji raportu celów/zakresu działań na kolejny miesiąc.
Pytanie nr 4: czy agencja ma doświadczenie w realizacji podobnych projektów?
Aby nie poprzestawać tylko na deklaracjach agencji, z której usług zamierzamy skorzystać, warto sprawdzić umiejętności specjalistów w praktyce. Podmioty z doświadczeniem dysponują zwykle przykładami swoich wcześniejszych projektów. Case studies, czyli studia przypadku znajdziesz niekiedy na stronie wybranej agencji, a jeśli nie – poproś o takie przykłady osobę, z którą jesteś w kontakcie. Najważniejszym elementem case study są oczywiście konkretne dane i liczby – zmierzony wzrost sprzedaży, ruchu na stronie, czy widoczności w wyszukiwarce.
Aby potwierdzić swoje kompetencje, agencja może przedstawić Ci także referencje od swoich dotychczasowych klientów. Dużym atutem będzie doświadczenie w realizacji podobnych projektów – w kontekście branży, rodzaju prowadzonej działalności, skali działania, czy innych aspektów, które uznasz za ważne.
Pytanie nr 5: czy agencja posiada status Google Partner lub Google Partner Premium?
Status Google Partner to wyróżnienie przyznawane przez Google podmiotom, które obracają dużymi budżetami (co najmniej 10 000 dolarów w okresie 90 dni), a minimum połowa specjalistów w agencji ma indywidualny certyfikat Google Ads. Jednak najważniejszym czynnikiem jest wysoka skuteczność – wynik optymalizacji kampanii musi przekraczać 70%.
Z kolei status Google Partner Premium posiada jedynie 3% podmiotów w Polsce. Świadczy o wysokim poziomie obsługi i zaufania klientów, a także o szerokim zestawie usług. Podmioty z tym tytułem mogą liczyć na wsparcie dedykowanego opiekuna Google i dostęp do najnowszych narzędzi, również tych będących w fazie testowej. To z kolei pozwala na jeszcze większą skuteczność realizowanych kampanii.
Status Google Partner oraz Google Partner Premium nie jest oczywiście jedynym wyznacznikiem jakości, jednak warto, by agencja go posiadała jako dodatkowe potwierdzenie swoich umiejętności.
Pytanie nr 6: jak wygląda praca nad projektem i komunikacja z agencją?
To oczywiście szerokie pytanie, jednak dobrze jest poznać filozofię pracy. Pytania, które warto zadać, to na przykład:
- Ile osób będzie pracować nad moim projektem? Najlepiej, jeśli klient ma dedykowanego opiekuna i nie jest on obciążony wieloma projektami jednocześnie.
- Czy cena w umowie obejmuje wszystkie działania? Czy są jakieś koszty, których nie uwzględniono w umowie, a trzeba się ich spodziewać?
- Czy w agencji dostępne są także usługi komplementarne wobec Google Ads? To na przykład audyt konta Google Ads, czy wsparcie w tworzeniu kreacji reklamowych – tekstów, grafik, czy multimediów. W agencjach marketingowych pracują często specjaliści SEO, copywriterzy, czy specjaliści Social Media, dlatego jeśli chcesz rozszerzyć działania promocyjne, możesz to łatwo zrobić z firmą, która dobrze zna Twój produkt.
Jeśli masz więcej pytań, skontaktuj się z nami.
Jako agencja marketingowa ze statusem Google Partner Premium chętnie na nie odpowiemy.
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.