Twórcy hitu Takie tango z pewnością nigdy nie spodziewali się, że słowa ich piosenki będą idealnie pasować do relacji z agencją SEO, a jednak jest to prawda. Do tanga trzeba dwojga, dlatego jedynie obopólna współpraca i chęć wspólnego działania jest gwarantem sukcesu w pozycjonowaniu. O co więc warto zadbać w tej relacji i jakich błędów nie popełniać? O tym dowiesz się z poniższego artykułu!
Spis treści
Przed współpracą – sprawdź opinie i zapytaj o wyniki
Zanim zdecydujesz się na współpracę z agencją, sprawdź jej skuteczność. Przejrzyj opinie klientów, które znajdziesz np. w wizytówce Google lub referencje umieszczone na stronie internetowej (jeśli ich tam nie ma, możesz poprosić o przesłanie mailem).
O skuteczności agencji najlepiej świadczą liczby, dlatego warto sprawdzić także, czy agencja opracowała case studies (studia przypadku). Takie studium zawiera zwykle porównanie określonych parametrów – na początku współpracy z klientem i po określonym czasie jej trwania. W przypadku SEO istotne wartości to na przykład widoczność w Google na konkretne frazy kluczowe (także w odniesieniu do konkurencji), liczba odwiedzających stronę, czy wzrost sprzedaży lub innej formy konwersji.
Co warto umieścić w case study SEO? Zobacz przykłady naszych zestawień współpracy z klientami z różnych branż: https://www.netim.pl/case-study/.
Przed współpracą – przejrzyj umowę
Zwróć uwagę na sposób, w jaki umowa została przygotowana. Dobrze, jeśli jest napisana prostym językiem – takim, w którym pojęcia są jednoznaczne i niepodatne na interpretację. Dla przykładu „optymalizacja strony” jest pojęciem bardzo szerokim – warto je uszczegółowić i wyznaczyć konkretny zakres czynności, które będą składać się na tę optymalizację. Pozwoli to uniknąć ewentualnych konfliktów w przyszłości, a obu stronom da jasność, co do zakresu prowadzonych działań.
Ważne informacje w każdej umowie, to:
- Dokładny zakres współpracy (co należy do zakresu działań agencji).
- Podział obowiązków między obiema stronami umowy. Dotyczy na przykład akceptacji treści przez klienta, moderacji komentarzy na stronie, czy aktualizacji systemu CMS. Im bardziej precyzyjny podział, tym późniejsza współpraca będzie przebiegać sprawniej i możliwie bezspornie.
- Prawa autorskie do stworzonych treści, takich jak teksty czy grafiki. To ważne, ponieważ jeśli agencja przekazuje je klientowi, może on dowolnie korzystać z materiałów również po zakończeniu współpracy.
- Informacje o osobach wyznaczonych do kontaktu/odpowiedzialnych za realizację projektu – po stronie agencji i po stronie klienta.
We współpracy SEO, która zakłada prowadzenie działań w witrynie klienta, ważną częścią ustaleń powinny być dostępy do witryn i zakres uprawnień – jakie dostępy należy przekazać, komu, w jakim terminie. To pozornie błaha rzecz, jednak ewentualne opóźnienie w dostarczeniu tych informacji może skutkować niskimi efektami działań – specjaliści SEO bez dostępu do strony czy narzędzi analitycznych nie będą w stanie dobrze wykonać swojej pracy.
Na co uważać przed podpisaniem umowy z agencją SEO?
Uważaj, gdy agencja wymaga od Ciebie umowy na rok lub dłużej bez możliwości wcześniejszej rezygnacji na uczciwych warunkach (np. jest to powiązane z karą umowną). Może okazać się, że nie będziesz zadowolony lub zadowolona z efektów, lub po prostu zechcesz zakończyć współpracę wcześniej z innych powodów. Najkorzystniejsza dla klienta jest umowa na czas nieokreślony, z relatywnie krótkim okresem wypowiedzenia (od 1 do 3 miesięcy). Nie ponosisz wtedy ryzyka, że zapłacisz za usługę, której efektów nie akceptujesz.
Znakiem ostrzegawczym w umowie może być także uwzględnienie wielu wyłączeń odpowiedzialności przez agencję. Jeśli podaje ona dużo powodów, które będą usprawiedliwieniem niezrealizowania usługi lub jej zrealizowania w mniejszym zakresie, warto przyjrzeć się takim zapisom dokładniej.
Przed współpracą – zapytaj o zespół projektowy
Warto upewnić się również, czy będzie Cię obsługiwał zespół z odpowiednimi umiejętnościami i doświadczeniem. Najskuteczniejsze pozycjonowanie to pozycjonowanie holistyczne – niezbędny będzie specjalista SEO (ze znajomością technicznych aspektów optymalizacji) oraz osoba zajmująca się treściami – copywriter lub content manager. W zależności od zakresu usługi, w prace zaangażowani mogą być też programiści, graficy, czy projektanci UX.
Ważne jest także, by obsługiwał Cię zespół nieprzeciążony nadmierną liczbą projektów, co pozwoli mu zająć się Twoją stroną w pogłębiony, dokładny sposób. Niestety niektóre agencje na rynku obsługuj klientów hurtowo – według jednego uniwersalnego klucza, który, choć może przynosić pewne efekty, zwykle nie pozwala w pełni wykorzystać potencjału SEO.
Pamiętaj, że efekty w SEO nie przychodzą od razu
SEO to bardziej maraton niż sprint. Na pierwsze efekty trzeba zwykle poczekać 2-3 miesiące. Jednak warto to zrobić – efekty te są długotrwałe, a często utrzymują się przez długi czas od zakończenia działań.
Jak już wspomniałem, początkowy etap współpracy jest bardzo ważny i obejmuje wiele czynności. To przede wszystkim:
- dokładna analiza biznesu klienta,
- analiza jego strony internetowej (od strony technicznej i contentowej),
- wykonanie audytów (audyt SEO, audyt treści),
- analiza konkurencji,
- analiza fraz kluczowych,
- optymalizacja strony, uruchomienie monitoringu fraz, narzędzi analitycznych,
- przygotowanie content planów,
- założenie kont/podpięcie wybranych usług,
- i nie tylko.
Pierwsze miesiące to bardzo ważny etap, w którym wykuwa się strategia SEO – koło zamachowe całego projektu. Dokładna analiza w początkowej fazie jest wyjątkowo ważna, ponieważ eliminuje ryzyko późniejszych błędów lub wdrożenia działań o niskiej efektywności. Dlatego też, mimo że możesz nie widzieć efektów w pierwszej fazie współpracy, miej świadomość, że zespół projektowy pracuje bardzo intensywnie na rezultaty, które pojawią się wkrótce (to najczęściej 2-3 miesiące, ale wiele zależy od skali projektu, branży, w której działa klient i przeznaczonego budżetu).
Jeśli zależy Ci na szybkich efektach, rozważ uzupełnienie działań SEO o reklamy Google Ads. W agencjach marketingowych pracują często eksperci również i z tej dziedziny.
Przeczytaj także: Typy reklam w Google Ads – jakie warto znać?
Początek współpracy – powodzenie projektu zależy także od Ciebie
Ważnym elementem współpracy – szczególnie na jej początku – jest wspomniane już współdziałanie. Agencja SEO zwykle opiekuje się stroną klienta, tworzy dla niego treści i pozyskuje linki, jednak bez jego pomocy może nie być w stanie realizować założonych celów. Lub będzie je realizować znacznie wolniej. Dlatego też obowiązki warto rozdzielić już na etapie umowy i pierwszych rozmów po jej podpisaniu.
Konieczność współdziałania może dotyczyć na przykład weryfikacji tekstów przez klienta w określonym terminie, czy dostarczenie materiałów graficznych, niezbędnych do stworzenia strony ofertowej czy reklamy.
Agencja marketingowa zwykle dysponuje możliwościami wdrożenia pełnej, holistycznej obsługi, która nie angażuje klienta w znacznym stopniu (możliwe jest tworzenie grafik, opieka techniczna nad stroną, zamawianie publikacji, tworzenie treści, czy kampanii reklamowych Google Ads). Jednak nawet wtedy informacje i feedback od klienta są niezbędne, by sprawnie realizować działania.
Aby współpraca przebiegała bez zakłóceń, warto wyznaczyć jedną osobę do kontaktu – taką, która zna zakres współpracy i może podejmować decyzje. To ważne, ponieważ decyzyjność skraca ścieżkę kontaktu – bez tego trudno o zadowalające postępy.
Początek współpracy z agencją SEO – rozmowy o projekcie
Wszystko zaczyna się od rozmowy – warto zastanowić się nad celem promocji strony, najważniejszymi produktami lub usługami (oczywiście część z tych rozmów powinno się już odbyć na etapie wyceny i przygotowania oferty), specyfiką biznesu, czy też regułami, jakie nim rządzą. To klient posiada tutaj najważniejsze informacje, które pozwolą odpowiednio kierować kampanią, czy też tworzyć treści na podstawie najważniejszych przewag biznesu klienta nad konkurencją.
Na początku współpracy opowiedz agencji o wszystkich działaniach, które były wcześniej podejmowane i to nie tylko jeśli chodzi o SEO, ale także te czynności, które z pozoru nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie, jak choćby kampanie offline.
Niezwykle ważne jest również ustalenie podziału obowiązków. Tak jak wspomniałem, do tanga trzeba dwojga, a współpraca bez jasno ustalonych zasad nie ma przyszłości. Na tym etapie powinno się ustalić także zakres samodzielności agencji. Niektórzy klienci oczekują informowania o każdym podjętym działaniu, inni jedynie skrótowych raportów z efektami działań.
Początek współpracy w praktyce – brief
Nie jest to element konieczny i nie każda agencja SEO korzysta z tej możliwości. W naszym przypadku sprawdza się jednak doskonale. Brief to indywidualnie przygotowana ankieta, zawierająca pytania pozwalające agencji lepiej zrozumieć biznes klienta. To dobre uzupełnienie lub podsumowanie pierwszej rozmowy. Ponieważ zostało opracowane w formie pisemnej, będzie ułatwieniem dla obu stron – zespół zapyta o mniej aspektów, a klient nie będzie pytany kilkukrotnie o to samo.
Obszary, których dotyczą pytania, to przede wszystkim:
- charakter firmy (jej tożsamość, wartości, segment biznesu),
- specyfika oferty i jej wyróżniki,
- dotychczasowy sposób komunikacji (wykorzystywane kanały, materiały wizerunkowe, przyjęty język),
- konkurencja – charakterystyka największych rywali rynkowych, ich przewag, ale też słabości,
- najważniejszy cele, do których dążymy w ramach współpracy (krótko- i długoterminowe),
- dane na temat dostępów, osób do kontaktu i innych ważnych kwestii organizacyjnych.
W briefie warto zawrzeć również pozornie nieistotne, jednak w praktyce bardzo pomocne kwestie, takie jak na przykład zwroty językowe, których nie powinniśmy używać w kontekście marki, tematy i wątki, których nie chcemy rozwijać lub przeciwnie – na których klient chciałby się skupić.
Audyt SEO i audyt contentu
W branży SEO & content, ale także Google Ads, działania warto rozpocząć audytem, który jest dobrym punktem wyjścia dla późniejszej strategii. Jego przygotowanie wymaga jednak trochę czasu (niekiedy na audytowanie trzeba poświęcić nawet kilkanaście dni), jednak warto to zrobić. Finalny dokument to wykaz problemów, które negatywnie wpływają na możliwość promocji strony oraz instrukcja ich naprawienia. Opracowanie audytu pozwala działać w sposób zorganizowany i ukierunkowany – eliminujemy działanie po omacku i stosowanie metody prób i błędów.
W pozycjonowaniu istotne są:
- Audyt SEO – to szczegółowa analiza technicznych aspektów witryny wpływających na jej pozycjonowania, a także struktury linków, UX i innych istotnych elementów.
- Audyt contentu – to dokładna analiza treści na stronie, sposobu jej prezentowania i formatowania, ale też pokrycia tematycznego, poprawności językowej unikalności, itd.
W obu audytach warto odnieść się także do działań konkurencji. Przeczytaj więcej na naszym blogu: jak przeprowadzić audyt SEO?
Komunikacja i raportowanie
To bardzo ważny element każdej współpracy. Raport pozwala klientowi zorientować się, jakie działania zostały wykonane w określonej jednostce czasu (zwykle w miesiącu kalendarzowym) i jakie efekty przyniosły. SEO, Google Ads, a do pewnego stopnia także content to dziedziny wysoce mierzalne – dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych możemy dokładnie zmierzyć, jak wyglądał ruch na stronie, czy użytkownicy rzeczywiście czytali nasze artykuły, czy sprzedaż z konkretnej reklamy rzeczywiście wzrosła. Raport można przygotować w dowolny sposób, jednak jego kluczowe elementy, to:
- zestawienie wykonanych działań (co zostało zrobione, w jakiej liczbie/częstotliwości)
- dane na temat ruchu na stronie,
- informacje na temat widoczności na poszczególne frazy,
- informacje na temat pozyskanych linków,
- dane na temat treści,
- dane demograficzne na temat działań użytkowników.
Bieżąca współpraca z agencją – perspektywa klienta
Już w trakcie prowadzenia kampanii w wyszukiwarce, konieczne jest, aby klient informował agencję o kwestiach związanych z firmą, wprowadzaniu nowych produktów czy usług. Dzięki temu zespół będzie w stanie odpowiednio zareagować i uwzględnić to w przygotowanej strategii.
Bardzo ważne jest również informowanie o wprowadzanych zmianach na stronie – szczególnie jeśli chodzi o zmiany layoutu. Brak konsultacji w tej kwestii może skutkować utratą posiadanych przez serwis pozycji. Warto również możliwie szybko wdrażać zmiany na stronie rekomendowane przez agencję (o ile oczywiście agencja nie została do tego upoważnona w ramach współpracy).
Bieżąca współpraca z agencją – perspektywa agencji
Agencja SEO/SEM natomiast powinna przedstawić swoje plany i strategię działań (w tym sposoby jej wdrażania). Niewątpliwie ważny jest tutaj element edukacji – przedstawienie klientowi, co zespół robi i dlaczego. To istotny element każdej partnerskiej, długofalowej współpracy.
Jak powiedziałem wcześniej, przy większych projektach (bo nie w każdym projekcie jest to konieczne, a sami klienci nie zawsze są tym zainteresowani) ważne jest też raportowanie działań prowadzonych przez agencję, a także wspólne z klientem omówienie ich efektywności. Bo nie sztuką jest wypozycjonować kilka fraz do najwyższych pozycji, lecz wypozycjonować te, które będą przynosiły dla klienta realne korzyści.
Holistyczna współpraca z agencją SEO – inne działania
W dobie szybko zmieniającego się SEO nie należy także zapominać o innych formach promocji strony. Kompleksowy plan działania wspomoże efekty pozycjonowania i jednocześnie zabezpieczy serwis na wypadek nieprzewidzianych działań algorytmów. W ramach takiego holistycznegi planu można na przykład:
- przygotowywać dodatkową stronę (landing page),
- wdrożyć kampanię Google Ads,
- rozpocząć działania z zakresu e-mail marketingu,
- prowadzić działania w social mediach,
- wprowadzić działania e-PR (jako uzupełnienie link buildingu),
- realizować strategie content marketingowe (m.in. e-booki, raporty, wpisy gościnne).
W Netim zapewniamy klientom wsparcie w każdym z tych obszarów. Jako agencja marketingowa skupiająca ekspertów z różnych dziedzin marketingu internetowego, możemy wszystkie te usługi realizować w jednym miejscu. Dzięki temu nasi klienci nie muszą szukać kolejnych firm do współpracy, a rozpocząć działania z partnerem, którego dobrze znają.
Jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych?
Google nieustannie się zmienia, wprowadza nowe rozwiązania – raz lepsze, raz gorsze. Szczególnie interesujące wydają się zmiany związane ze sztuczną inteligencją. Wdrożenie SGE (Search Generative Experience) może całkowicie zmienić sposób, w jaki obecnie korzystamy z wyszukiwarek internetowych. W Netim uważamy jednak, że każdy problem jest tak naprawdę szansą. Odpowiednia współpraca w sytuacjach kryzysowych pozwala na zdobycie przewagi nad konkurencją. Ważna jednak w tym wszystkim jest transparentność i wzajemne zaufanie.
Wszystko to pokazuje, jak ważny jest odpowiedni przepływ informacji. Kontakt klienta z agencją nie powinien ograniczać się tylko do comiesięcznego wysyłania faktur, czy też raportów z pozycji fraz w wynikach wyszukiwania. To ważne dla osiągania sukcesu obu stron.
O czym jeszcze pamiętać we współpracy z agencją SEO?
Warto wiedzieć, że krótkotrwałe spadki pozycji strony w wynikach wyszukiwania są naturalne – często związane są z aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki. Na efekty najlepiej patrzeć w długiej perspektywie (a tego rodzaju przejściowymi spadkami zwykle relatywnie łatwo sobie poradzić). Pamiętaj też, że nawet najlepiej wykonane pozycjonowanie może nie być efektywne, gdy użytkownik trafi na zaniedbaną stronę – nieatrakcyjną wizualnie, zbyt wolną, z nieintuicyjnym UX lub pozbawioną zabezpieczeń. W wielu tych aspektach może pomóc agencja marketingowa, choć warto wiedzieć, że działania SEO budują głównie widoczność, natomiast same w sobie nie mogą zagwarantować sprzedaży – choć realizowane holistycznie mogą w tym bardzo pomóc.
Chcs zwiększyć widoczność Twojej strony w internecie?
Wykorzystaj potencjał SEO
Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.
Niestety, ale polskie realia są takie, że im większa firma, tym więcej … praktykantów i niższy poziom wiedzy.
Pisałem o tym już wielokrotnie na swoim blogu – nie wiem, z czego to się bierze, ale mam sytuacje z róznymi agencjami/znanymi firmami i powiem tyle – jestem załamany poziomem wiedzy z zakresu SEO oraz Adwords.
Ogólnie zasada jest taka – im firma bardziej medialna, tym poziom usług idzie w dół 🙂
Spotykamy się z tym cały czas. Często klienci, z którymi współpracujemy, a wcześniej byli obsługiwani przez inne, większe firmy, narzekają na ten poziom obsługi. Dobrze jest do momentu podpisania umowy, gdy procesem zajmuje się wyszkolony specjalista ds. obsługi klienta, później, właśnie projektem zajmują się praktykanci i nie jest już tak różowo, a z kontaktem jeszcze gorzej.
Oczywiste jest, że im większa firma tym poziom niższy. Bo albo mają dużo a często za dużo klientów i nie ma tej ‚dbałości o klienta’ lub jest z tym, że nie mają na tyle wykwalifikowanych pracowników, że poziom po prostu się obniża.
Heckuva good job. I sure apatecipre it.
Patrzenie w ten sposób jest zgubne. Uważam, że na każdą firmę należy patrzeć indywidualnie — sprawdź na przykład opinie w internecie, poszukaj na grupie na fejsie informacji o konkretnej firmie.
Ja bym jeszcze dorzucił, że bardzo istotna jest kwestia doboru modelu rozliczenia na początek. Niestety z tego wynika potem sporo problemów. Powszechną praktyką jest rozliczenie za pozycje, ale ja osobiście jestem przeciwnikiem tego rozwiązania. Fakt, że klient intuicyjnie dąży do takiego modelu, bo czuje się zabezpieczony. Niemniej wiemy wszyscy, że to nie zawsze dobry sposób i może powodować niezbyt korzystny obrót spraw. Jakby ktoś chciał poczytać o konkretnych argumentach przeciwko temu modelu rozliczania to zapraszam: http://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-w-rozliczeniu-za-pozycje-argumenty-przeciw/