Gdy już wybierzemy odpowiednią Agencję SEO i zlecimy jej pozycjonowanie warto dążyć do tego, aby działania nad serwisem nie leżały tylko po jednej ze stron. Obopólna współpraca w tym przypadku przyniesie większe korzyści i umożliwi sprawne prowadzenie działań SEO.
Początek współpracy
Na początku, zawsze warto usiąść, porozmawiać nad celem promocji strony, najważniejszymi produktami czy też usługami (oczywiście część z tych rozmów powinno się już odbyć na etapie wyceny i przygotowania oferty), specyfiką biznesu, czy też regułami jakie nim rządzą, bo przecież Agencja SEO nie zawsze musi posiadać dokładną wiedzę. To Klient posiada tutaj najważniejsze informacje, które pozwolą odpowiednio kierować kampanią, czy też tworzyć treści w oparciu o najważniejsze przewagi biznesu Klienta nad konkurencją. Warto przedstawić także działania, które były wcześniej podejmowane i to nie tylko jeżeli chodzi o SEO, ale także czynności, które z pozoru nie mają żadnego wpływu na SEO, jak choćby kampanie offline.
Koordynowanie działań
Już w trakcie prowadzenia kampanii w wyszukiwarce, konieczne jest informowanie Agencji o kwestiach związanych z firmą, wprowadzaniu nowych produktów czy usług. Powstaje często pytanie – „po co tyle obostrzeń i zakazów w umowie?” – właśnie po to, aby firma pozycjonerska nie była zaskakiwana zmianą treści na stronie pozycjonowanej, wcześniej nieskonsultowanej zmianie layoutu strony, czy też utworzeniu nowego oddziału. O tych wszystkich działaniach Agencja musi być na bieżąco informowana.
Działania po stronie Agencji
Agencja SEO/SEM natomiast powinna przedstawić swoje plany i strategię działań, sposoby jej wdrażania. Niewątpliwie ważny jest tutaj element edukacji klienta, poinformowania o przewidywanym czasie osiągnięcia efektów, czy też w szczególności o ryzykach jakie niesie za sobą SEO. Wspólne ustalanie strategii pozwolą natomiast takie ryzyka mocno minimalizować. Przy większych projektach (bo nie w każdym projekcie jest to konieczne, a też klienci nie zawsze są tym zainteresowani) ważne jest też raportowanie działań prowadzonych przez Agencję, a także wspólne z Klientem omówienie ich efektywności. Nie sztuką jest wypozycjonować kilka fraz do topów, lecz wypozycjonować te, które będą przynosiły dla Klienta wymierne korzyści.
Inne działania
W dobie zmieniającego się SEO nie należy także zapominać o innych formach promocji strony, ale pozycjonowanie warto wykorzystać do wzmocnienia poszczególnych działań.
Budowanie oddzielnych landing page, czy też wdrożenie kampanii Adwords uzupełniających działania SEO, to tylko nieliczne z elementów budowania wizerunku Klienta w sieci, które można podjąć.
Jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych
Google nieustannie się zmienia, wprowadza nowe rozwiązania, raz lepsze, raz gorsze. Ważne jest jednak to aby współpracować także w sytuacjach kryzysowych, w przypadkach, gdy strona dostanie filtr, zmieni się sposób prezentowania wyników w wyszukiwarce. Kto wie, czy za rok nie będziemy mieli w większości przypadków tylko dwóch wyników organicznych na pierwszej stronie. Należy tutaj wspólnie poszukać rozwiązania, które będzie korzystne dla obu stron, a umożliwi dalej to co najważniejsze, czyli promocję biznesu Klienta.
Wszystko to pokazuje jak ważny jest odpowiedni przepływ informacji. Kontakt Klienta z Agencją nie powinien ograniczać się tylko do comiesięcznego wysyłania faktur, czy też raportów z pozycji fraz w wynikach wyszukiwania. Jest to ważne dla osiągania sukcesu obu stron.
Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.
Niestety, ale polskie realia są takie, że im większa firma, tym więcej … praktykantów i niższy poziom wiedzy.
Pisałem o tym już wielokrotnie na swoim blogu – nie wiem, z czego to się bierze, ale mam sytuacje z róznymi agencjami/znanymi firmami i powiem tyle – jestem załamany poziomem wiedzy z zakresu SEO oraz Adwords.
Ogólnie zasada jest taka – im firma bardziej medialna, tym poziom usług idzie w dół 🙂
Spotykamy się z tym cały czas. Często klienci, z którymi współpracujemy, a wcześniej byli obsługiwani przez inne, większe firmy, narzekają na ten poziom obsługi. Dobrze jest do momentu podpisania umowy, gdy procesem zajmuje się wyszkolony specjalista ds. obsługi klienta, później, właśnie projektem zajmują się praktykanci i nie jest już tak różowo, a z kontaktem jeszcze gorzej.
Oczywiste jest, że im większa firma tym poziom niższy. Bo albo mają dużo a często za dużo klientów i nie ma tej ‚dbałości o klienta’ lub jest z tym, że nie mają na tyle wykwalifikowanych pracowników, że poziom po prostu się obniża.
Heckuva good job. I sure apatecipre it.
Patrzenie w ten sposób jest zgubne. Uważam, że na każdą firmę należy patrzeć indywidualnie — sprawdź na przykład opinie w internecie, poszukaj na grupie na fejsie informacji o konkretnej firmie.
Ja bym jeszcze dorzucił, że bardzo istotna jest kwestia doboru modelu rozliczenia na początek. Niestety z tego wynika potem sporo problemów. Powszechną praktyką jest rozliczenie za pozycje, ale ja osobiście jestem przeciwnikiem tego rozwiązania. Fakt, że klient intuicyjnie dąży do takiego modelu, bo czuje się zabezpieczony. Niemniej wiemy wszyscy, że to nie zawsze dobry sposób i może powodować niezbyt korzystny obrót spraw. Jakby ktoś chciał poczytać o konkretnych argumentach przeciwko temu modelu rozliczania to zapraszam: http://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-w-rozliczeniu-za-pozycje-argumenty-przeciw/