Google Analytics to nieocenione źródło informacji, o tym jak działa nasza strona, jak poruszają się po niej użytkownicy i czy są zadowoleni z tego, co znajdują na stronie. Owszem, jest to duże uproszczenie funkcjonalności jakie daje nam narzędzie, ale nie tego będzie dotyczył artykuł. Google Analytics oprócz informacji o działaniu naszego mikrosystemu (strony) daje również podgląd na to, jak radzą sobie inne strony w naszej branży. Dane te znajdziemy w zakładce: Odbiorcy → Test porównawczy.
Jak włączyć raport – Test porównawczy?
Dane z testów porównawczych nie są domyślnie widoczne na każdym koncie.
Należy je uruchomić za pomocą kilku kliknięć. Wchodzimy w ustawienia Administratora → Ustawienia konta, a następnie zaznaczamy opcję udostępniania danych box o udostępnianiu danych Anonimowo usługom Google i innym.
Jak zbudowane są raporty?
W obrębie zakładki Testy porównawcze możemy skorzystać z raportów: Kanały, Lokalizacja oraz Urządzenia. W ogólnych ustawieniach widoku możemy wybrać branżę w której działamy (w sposób ogólny np. sport) lub możemy zawęzić analizę (np. do sportów walki, aż po konkretne dyscypliny). Należy jednak mieć na uwadze, że im bardziej zawężamy branżę, tym ciekawsze dane uzyskujemy, ponieważ dane będą bardziej przystające do naszej działalności, ale co istotne, oparte są na mniejszej próbie. Kolejna opcja to wybór Kraju/Regionu, a także Rozmiaru według liczby sesji dziennie. Dodatkowo, mamy wgląd w informacje, ile stron w branży jest branych pod uwagę podczas analizy – jeśli próba jest niewielka, należy zachować spory dystans do prezentowanych danych.
Dodatkowo, mamy możliwość wybrania wymiarów do porównania m.in.: %nowych sesji, nowych użytkowników, współczynnik odrzuceń, średni czas trwania sesji i inne.
Raport związany z Kanałami pokazuje nam w jaki sposób użytkownicy docierają na strony naszej konkurencji. Dzięki temu możemy rzucić okiem na to, czy któryś kanał nie jest niedowartościowany przez nas lub po prostu pominięty! Być może uda nam się zlokalizować nowy, skuteczny kanał pozyskiwania ruchu w naszej branży?
Jeśli działamy lub planujemy wyjść na rynek zagranicznych powinniśmy sprawdzić zakładkę Lokalizacja – dowiemy się skąd pochodzi ciekawy ruch na stronach w naszej branży. Zakładka Urządzenia podpowie nam z jakiego urządzenia (desktop, tablet, mobile), korzystają użytkownicy.
Użyteczne?
Narzędzie nie podaje nam informacji o tym jak radzą sobie oraz jakie działania podejmują konkretni konkurenci, jednakże dzięki niemu możemy uzyskać rzut oka na nasze otoczenie branżowe – zobaczyć trendy oraz nakreślić kontekst działania innych firm. Mając takie informacje staniemy przed bardzo trudnym zadaniem: określeniem w jakich obszarach radzimy sobie nieźle, a gdzie musimy dogonić konkurentów.
Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.
Dobra opcja, przyda mi się bo jeszcze nigdy z tego nie skorzystałem 🙂
Z moich testów porównawczych puenta jest taka, że cały ruch przechodzi na mobile. Więc jak ktoś nie ma wersji mobilnej strony to niech to szybko zmieni bo ruch mu będzie uciekał ze strony 😀
Już na jednym z blogów tak komentowałem, ale warto to powtarzać – mam wrażenie, że w chwili obecnej najpierw należy projektować i wdrażać wersję mobilną strony, a dopiero potem wersję przyjazną „pecetom”. Dostępność mobilnych urządzeń z Internetem, to zupełny standard. Polecam też prezentację http://plutecki.net/2014/02/mobile-seo-i-kampanie-rozszerzone-prezentacja-z-targow-ehandlu/
Opisany przez Was raport bardz przydaje się w pracy ale do porównywania z konkurencją najczęściej korzystam z SEMSTORMa. Niestety mają trochę drogie pakiety ale myślę, ze warto 😉