Mapa strony – czym jest i dlaczego jest ważnym elementem serwisu?

Blog page
mapa strony

Mapa witryny jest ważnym elementem w optymalizacji na potrzeby SEO. To kompas dla wyszukiwarek, który wskazuje, które strony są dostępne w witrynie i jak są ze sobą powiązane. Dostarczanie robotom jasnych i aktualnych informacji o strukturze Twojej strony może znacząco wpłynąć na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Co zatem warto wiedzieć o mapie strony?

Czym jest mapa strony?

Mapa witryny (sitemap) to plik, który zawiera informacje o stronach, filmach, zdjęciach i innych plikach, które znajdują się w jej obrębie. Pozwala użytkownikom – ale przede wszystkim wyszukiwarkom – zrozumieć strukturę witryny. Sitemap informuje o powiązaniach między poszczególnymi stronami – wskazuje, które z nich są ważne i co zawierają.

Plik mapy witryny znajduje się w głównym katalogu serwisu i za każdym razem, gdy dodajemy lub zmieniamy treść w obrębie witryny, powinien on być aktualizowany. Obecnie nie musimy robić tego ręcznie – proces ten jest zautomatyzowany, a za aktualizację odpowiada system CMS lub dedykowana temu wtyczka, o czym szerzej powiemy w dalszej części artykułu.

Co powinno znaleźć się w pliku mapy strony?

  • adresy URL podstron,
  • adresy URL plików graficznych i multimedialnych,
  • alternatywne wersje językowe dla adresów URL,
  • adresy URL wszystkich innych istotnych plików (np. PDF).

Kiedy potrzebna jest mapa witryny?

Tworzenie mapy witryny może nie być konieczne w sytuacji, gdy strona nie posiada zbyt wielu podstron i ma prawidłowo wdrożone linkowanie wewnętrzne. Wtedy roboty indeksujące Google powinny z łatwością dotrzeć do wszystkich jej zasobów, a my unikniemy tzw. orphan pages.

Warto jednak korzystać z sitemapy, jeśli:

  • Twoja strona jest duża – w takich witrynach trudno o sytuację, gdy każda podstrona jest połączona z inną prostym schematem linków. Wtedy bot wyszukiwarki może mieć problem z odszukaniem wszystkich podstron.
  • Zawiera wiele plików – w tym multimedialnych i zdjęć.
  • Strona jest nowa i nie posiada linków zewnętrznych – ponieważ roboty Google i innych wyszukiwarek podążają za linkami, strona bez odnośników oznacza, że dotarcie robota będzie utrudnione.

Dlatego też w przypadku większych witryn, takich jak portale informacyjne czy sklepy e-commerce, mapa witryny jest koniecznym elementem, który pozwala na skuteczne indeksowanie jej zawartości i funkcjonowanie w wynikach wyszukiwania Google (ale też innych wyszukiwarek).

Utworzenie pliku sitemap jest relatywnie proste, zaleca się jednak, by utworzyć go dla każdej strony zawierającej przynajmniej kilka zakładek. 

Rodzaje map strony

Wyróżniamy trzy rodzaje mapy strony:

  • Mapa strony XML – jest to plik, który jest używany głównie przez wyszukiwarki internetowe. Działa jako spis treści witryny, wskazując crawlerom, które strony są dostępne do indeksowania. Plik XML zawiera informacje o URL witryny, ostatniej dacie modyfikacji, częstotliwości aktualizacji i priorytecie konkretnych stron w stosunku do innych w witrynie.
  • Mapy witryn w kanałach RSS, mRSS i Atom 1.0 – pod względem struktury są podobne do map XML, jednocześnie łatwo je utworzyć, ponieważ systemy CMS generują je zwykle automatycznie.
  • Mapa strony HTML – to najprostsza forma mapy witryny. Jest to plik tekstowy, który zawiera listę adresów URL na stronie. Często jest dostępna dla użytkowników w stopce strony internetowej i pomaga w nawigacji po serwisie.

Jak informuje sam Google na stronach pomocy, wyszukiwarka ta nie ma preferencji w zakresie rodzaju mapy strony i właściciel witryny może dobrać wariant do własnych potrzeb.

Który format warto wybrać? Najczęściej stosuje się wariant XML i to na nim skupimy się w tekście. Porównanie wad i zalet dla każdego rodzaju mapy witryny znajdziesz w poniższej tabeli:

Rodzaj mapy Zalety Wady
Mapa strony XML
  • Jest uniwersalna i można ją łatwo rozbudowywać.
  • Można ją łatwo generować dzieki wtyczkom w systemie CMS.
  • Dostarcza największej liczby informacji o adresach URL .
  • Tworzenie i aktualizacja może być trudna dla niektórych osób.
  • Praca z mapą XML może być skomplikowana w serwsach, gdzie adresu URL zmieniają się często lub w rozbudowanych witrynach.
Mapy witryn w kanałach RSS, mRSS i Atom 1.0
  • Możliwe do automatycznego generowania przez CMS.
  • Przydatne w dostarczaniu Google informacji na temat materiałow wideo.
  • Praca z tym rodzajem map może być dla wielu osób uciązliwa.
  • Nie zawierają informacji o obrazach ani wiadomościach.
Mapa strony HTML
  • Łatwa do tworzenia i obsługi, również dla dużych witryn.
  • Ograniczona do języka HTML.

Plik sitemap.xml – jak wygląda i jakie ma ograniczenia?

Format XML (Extensible Markup Language) to język znaczników, podobny do języka HTML. Jednak w odróżnieniu od HTML, rolą XML nie jest wyświetlanie danych (np. na stronie internetowej), a ich opisywanie. Ten format jest więc chętnie wybierany do porządkowania i przechowywania danych.

Plik ten składa się z kilku określonych tagów, z których część (urlset, url, loc) jest obowiązkowa a część opcjonalna.

Oficjalny portal przedstawiający standard dla map witryny XML to https://www.sitemaps.org/protocol.html. Znajdziesz tutaj dokładny schemat budowy pliku sitemap.xml oraz informacje na temat roli poszczególnych tagów (strona jest dostępna w języku angielskim). Informacje w języku polskim znajdziesz też w centrum pomocy Google.

plik sitemap xml

Przykład pliku sitemap.xml

Mapa witryny XML powinna zawierać jedynie kanoniczne adresy URL (URL-e kanoniczne) i strony opublikowane w witrynie.

Przeczytaj więcej: Linki kanoniczne – czym są i dlaczego warto je stosować?

Dobre praktyki i ograniczenia związane z mapą witryny

Mimo że webmasterzy mają sporą dowolność w tworzeniu mapy strony, muszą oni uwzględniać wytyczne i ograniczenia, dotyczące przede wszystkim objętości i kodowania pliku. Tworząc mapę witryny, zwróć uwagę przede wszystkim na:

  • Rozmiar i złożoność pliku – mapa witryny, niezależnie od formatu, nie może być większa niż 50 GB (po rozpakowaniu), jednocześnie liczba adresów URL nie może przekroczyć 50 000. Jeśli jednak nie możesz spełnić tych wymagań dla swojej strony, możesz stworzyć kilka map witryny (i rozdzielić adresy URL pomiędzy nie).
  • Kodowanie – plik sitemap powinien mieć zakodowany w formacie UTF-8.
  • Lokalizacja – plik mapy strony może znajdować się w dowolnym miejscu w witrynie, jednak zalecane jest opublikowanie jej w katalogu głównym – wtedy mamy pewność, że będzie miała wpływ na wszystkie pliki w witrynie (tzn. wszystkie podrzędne katalogi). Jeśli jednak mapa strony jest przesłana w Search Console, miejsce jej przechowywanie jest dowolne.
  • Odpowiednia forma adresów URL – w pliku sitemap powinny znaleźć się bezwzględne adresy URL. Przez adres bezwzględny rozumiemy adres, który jest pełny i jednoznaczny, tzn. zawiera całą ścieżkę domeny (nazwę protokołu i nazwę domeny). Link bezwzględny jest zależny od lokalizacji, w której umieszczono plik z linkiem.

Rozszerzenia mapy witryny

Oprócz klasycznych map strony, Google wyróżnia w swojej klasyfikacji także dodatkowe rozszerzenia, z których powinniśmy korzystać w razie potrzeby. Są to:

  • Mapa strony z obrazami – w takim pliku zamieszczamy listę adresów URL, na których znajdują się obrazy i wskazujemy dla każdego z nich konkretne adresy występujących grafik. Jest to szczególnie potrzebne, gdy posiadamy obrazy wyświetlane za pomocą kodu JavaScript. Taką mapę można utworzyć jako osobną sitemapę lub umieścić w już istniejącej.
  • Mapa strony dla Wiadomości Google (Google News) – opcja na pewno dobrze znana wszystkim wydawcom serwisów newsowych. Cechuje się szczególną częstotliwością odpytywania przez roboty indeksujące. 
  • Mapa strony dla plików wideo – mapa tego typu wskazuje robotom listę znajdujących się na stronie plików wideo wraz z dodatkowymi informacjami na ich temat, tj. czas trwania, liczba wyświetleń czy dacie publikacji. 

Jakie korzyści daje mapa strony?

  • Poprawa indeksacji przez wyszukiwarki – dzięki mapie strony wyszukiwarki, takie jak Google, mogą łatwiej i szybciej indeksować strony na Twojej witrynie. Pomaga to w zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
  • Lepsza nawigacja dla użytkowników – użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę, mogą korzystać z mapy strony do szybkiego znalezienia informacji lub sekcji tematycznej na stronie.
  • Organizacja i hierarchia – mapa strony pomaga przedstawić klarowną strukturę i hierarchię Twojej strony, co jest szczególnie przydatne na przykład w zarządzaniu treścią.
  • Wykrywanie problemów z witryną – podczas tworzenia mapy strony możesz odkryć brakujące strony, uszkodzone linki lub inne problemy, które mogłyby wpłynąć na doświadczenie użytkownika lub indeksację przez wyszukiwarki.
  • Integracja z narzędziami do analizy SEO – narzędzia takie jak Google Search Console pozwalają przesyłać mapę strony, co może pomóc w monitorowaniu i poprawie wydajności SEO.
  • Wsparcie dla multimediów – dla witryn z dużą ilością zawartości multimedialnej, takiej jak filmy czy obrazy, specjalne mapy strony (np. mapy wideo) mogą pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć i indeksować te zasoby.
  • Wsparcie dla witryn o częstych aktualizacjach – jeśli Twój portal lub blog jest regularnie aktualizowany, mapa strony pomoże wyszukiwarkom szybciej zauważyć te zmiany.

Jak utworzyć mapę witryny?

Mapę strony można przygotować na kilka sposobów. W każdym przypadku ogranicza się to do kilku kliknięć myszką. Jest to więc proces bardzo łatwy, z którym poradzą sobie nawet osoby niezajmujące się SEO czy stronami internetowymi na co dzień. 

Protip

Wiele systemów CMS posiada wbudowane narzędzie do generowania mapy strony. Jeżeli Twój serwis jest oparty o system zarządzania treścią, taki jak Shoper, PrestaShop czy IdoSell prawdopodobnie masz już wygenerowaną mapę strony lub wystarczy aktywować odpowiedni moduł.

Mapa witryny może mieć dowolną nazwę (w przeciwieństwie do na przykład pliku robots.txt, informującego roboty Google, które strony powinny być przez nie odwiedzane, a które nie).

Jak stworzyć mapę strony w WordPressie?

WordPress to najpopularniejszy system CMS zarówno w Polsce jak i na świecie. Nic więc dziwnego, że wiele z pytań dotyczących mapy strony dotyczy właśnie tego oprogramowania. 

Domyślnie WordPress nie generuje niestety pliku sitemap.xml, dlatego musimy stworzyć go sami. W tym celu najlepiej jest skorzystać z wtyczki, która zrobi to dla nas automatycznie. Rekomendujemy wtyczkę Yoast SEO, która oprócz przygotowania mapy witryny pomoże Ci również w wielu innych czynnościach związanych z pozycjonowaniem. Jak ją skonfigurować? Pokażemy Ci krok po kroku.

  • Pobieramy, instalujemy i aktywujemy wtyczkę.
  • Następnie znajdujemy w menu bocznym WordPressa zakładkę dotyczącą Yoast SEO i klikamy w Ustawienia.
ustawienia yoast seo

Wybór ustawień we wtyczce Yoast SEO

Będąc w zakładce „Funkcje strony”, szukamy modułu dotyczącego map strony. W najnowszych wersjach wtyczki wygląda on następująco:

mapa strony xml w yoast seo

Moduł „Mapa strony XML” w Yoast SEO

Klikamy „Włącz funkcję” i gotowe. Wystarczy, że klikniemy przycisk „Zobacz mapę witryny” a zostaniemy przekierowani na adres naszej sitemapy. 

Jak stworzyć mapę witryny w Screaming Frog SEO Spider?

Jeżeli nasza witryna nie jest postawiona na WordPressie lub z jakiegoś powodu nie chcemy korzystać z wtyczek, możemy przygotować mapę strony przy pomocy popularnego Screaming Froga.

Uwaga: W wersji darmowej pozwala on na crawlowanie do 500 adresów URL. Jeżeli mamy więc duży serwis to będziemy zmuszeni do wykupienia opcji premium.

Aby stworzyć mapę strony, musimy podać w pasku na górze adres naszego serwisu i klikniemy przycisk start. Screaming Frog zacznie wtedy crawlować stronę, czyli odwiedzać każdy z dostępnych adresów URL.

screaming frog pasek domeny

Pasek domeny w Screaming Frog

Gdy pasek postępu dojdzie do 100%, wybieramy z górnego menu zakładkę „Sitemaps”, a następnie „XML Sitemap”. Klikamy Export i zapisujemy mapę na naszym komputerze. 

eksportowanie pliku sitemap w screaming frog

Moduł Export Sitemap Configuration

Uwaga: Wygenerowana w ten sposób mapa witryny jest mapą statyczną – oznacza to, że nie będzie ona aktualizować się na bieżąco. Musimy więc powtarzać ten proces za każdym razem gdy aktualizujemy naszą stronę o nowe treści. 

Jak dodać plik sitemap?

Utworzoną mapę witryny xml musimy umieścić na serwerze, dopiero wtedy Google będzie w stanie do niej dotrzeć. Jeżeli stworzyliśmy ją przez wtyczkę, to prawdopodobnie jest ona już w odpowiednim miejscu dostępna pod adresem: adres-strony.pl/sitemap.xml

Jeśli wygenerowaliśmy ją ręcznie lub poprzez zewnętrzne narzędzia to musimy sami ją tam umieścić. W tym celu ustawiamy jej nazwę – najlepiej jako sitemap.xml i dodajemy poprzez panel FTP do głównego folderu swojego serwisu. Jeśli zrobiliśmy to poprawnie to po wpisaniu w pasek przeglądarki adres-strony.pl/sitemap.xml zobaczymy mapę strony.

Mapę strony możemy wskazać Google na trzy sposoby:

  1. przez GSC,
  2. przez plik robots.txt,
  3. przez funkcję ping. 

Dodanie mapy strony przez GSC

Pierwszym, najprostszym i najczęściej wykorzystywanym sposobem jest wykorzystanie narzędzia Google Search Console.

Przechodzimy do narzędzia, a następnie z menu po lewej stronie wybieramy zakładkę „Mapy witryn”. Tu wskazujemy adres, pod jakim znajduje się plik z wygenerowaną mapą strony. Jeżeli Twoja mapa ma klasyczną nazwę, wystarczy wpisać „sitemap.xml” i klikamy „prześlij”.

Dodanie mapy strony przez robots.txt

Inny sposób wykorzystuje plik robots.txt, czyli dokument tekstowy będący spisem zaleceń dla robotów indeksujących. Jest to przydatne w przypadku, gdy z jakiegoś powodu nie mamy dostępu do GSC.

Wystarczy, że na końcu pliku wstawisz poniższą instrukcję ze wskazaną ścieżką do Twojej mapy witryny.

Pamiętaj, że jest to jedynie przykład – aby komenda zadziałała, musisz podać właściwą ścieżkę pliku.

Dodanie mapy strony przez funkcję ping

Przesyłanie mapy strony przy pomocy funkcji ping jest nieco reliktem przeszłości, niemniej wspominamy o nim również z kronikarskiego obowiązku. 

Aby w ten sposób dodać mapę witryny, wystarczy, że w pasku przeglądarki wpiszemy adres http://www.google.com/ping?sitemap=adres_url_mapy.xml 

Jak zweryfikować poprawność mapy strony?

Najprościej jest skorzystać z darmowego narzędzia takiego jak http://www.xml-sitemaps.com/. Wystarczy, że podamy mu adres naszej mapy strony, a on przeanalizuje ją i dostarczy nam informacji o błędach i ostrzeżeniach.

Wojciech Tumiel

Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.