Majowa obserwacja Google, czyli jak zmieniły się potrzeby Polaków w obliczu COVID-19?

Wyszukiwarka Google to miejsce, w którym każdego dnia wpisywanych jest wiele tysięcy haseł. Internauci codziennie poszukują odpowiedzi na pytania, interesujących ich produktów oraz dawki wiedzy. Wyszukiwane hasła są informacjami, dzięki którym Google analizuje potrzeby i zachowania konsumenckie oraz ich ewentualne zmiany (np. w obliczu pandemii koronawirusa). Parę dni temu światło dzienne ujrzał raport Google, w którym przedstawione zostały właśnie te zmiany. Co wynikło z bliższej obserwacji internautów w maju? Czego Polacy szukali najczęściej w dobie pandemii? Zapraszam do zapoznania się z moim wpisem, w którym przybliżam wyniku najnowszego raportu Google.

Majowy raport z Google Trends – zmiana zachowań polskich internautów

Pandemia wirusa wprowadziła niemałe zawirowania w wielu dziedzinach życia. To, co wydawało się do tej pory uporządkowane, zostało w krótkim czasie zaburzone. COVID-19 odcisnął wielkie piętno na ludziach, którzy musieli przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Obecność koronawirusa chcąc nie chcąc, wpłynęła na zmianę zachowań zarówno Polskich, jak i zagranicznych konsumentów. I to właśnie te zmiany zostały w ostatnim czasie zbadane i podsumowane w raporcie Google.

co-sie-zmienilo-grafika-z-wyszukiwarki-google

Najnowszy raport Google został sporządzony przez Lucy Sinclair oraz Insights Team, którego jest dyrektorem. Zespół na co dzień zajmuje się monitorowaniem Internetu pod kątem wpisywanych fraz przez internautów oraz opracowywaniu statystyk, które dotyczą zmian w zachowaniach konsumentów na rynkach światowych oraz europejskich. Czego dotyczyły owe zmiany? Googlowski zespół wziął pod uwagę 5 obszarów, które dotyczyły nawyków konsumentów. 

  1. What people know (Co ludzie wiedzą) – wyszukiwane informacje, które odnoszą się do obecnej sytuacji na świecie.
  2. How people make a living (W jaki sposób ludzie zarabiają na życie) – wszelkie frazy, które dotyczyły pracy oraz finansów.
  3. How people feel (Jak ludzie czują) – hasła, które dotyczyły utrzymywania relacji z bliskimi oraz samopoczucia podczas trwania pandemii.
  4. How people learn (Jak ludzie się uczą) – kursy online, edukacja dzieci i dorosłych, webinary etc.
  5. What people do (Co ludzie robią) – frazy, które odnoszą się do spędzania czasu podczas pandemii oraz wydawania pieniędzy.

5obszarow-badania

Co ludzie wiedzą, czyli “kiedy” otwarte przedszkola i salony fryzjerskie

Obecnie żyjemy w czasie, w którym na szczęście znoszone są powoli wszelkie obostrzenia. Już dziś możemy w miarę spokojnie udać się do sklepu czy fryzjera. Maj jednak nie był jeszcze tak kolorowy, jak czerwiec. Początek miesiąca to czas, w którym polscy internauci szukali odpowiedzi na pytania, które dotyczyły tego, kiedy będą otwarte przedszkola, salony fryzjerskie, kosmetyczne, hotele i galerie. Miało to oczywiście związek z kolejnymi zapowiedziami rządu i etapami odmrażania gospodarki w kraju. Dla porównania w Wielkiej Brytanii ludzie pytali najczęściej o, to kiedy będą mogli spotkać się z bliskimi, w Niemczech padały hasła związane z otwarciem siłowni, a w Hiszpanii frazy dotyczące otwarcia salonów dentystycznych.

 

otwarte-salony-wykres

Wyszukiwane hasło „otwarte salony fryzjerskie” jest dobrym przykładem na to, że pandemia zmusiła ludzi do zmian. Przed obecnością koronawirusa mało kto pomyślał o tym, aby zadać takie pytanie w Google.

otwarte-salony

Podobnie miała się sprawa z otwartymi hotelami, galeriami i przedszkolami przed pandemią na próżno było szukać wyszukiwań tych oraz podobnych fraz.

Druga część miesiąca to czas, w którym odpowiedzi na pytania poszukiwali przedsiębiorcy, którzy szukali informacji na temat wytycznych dla ich biznesu. Dobrym przykładem są właściciele restauracji, których objęły szczegółowe wytyczne związane z ponownym otwarciem lokali.

wytyczne-dla-restauracji-wykres

W jaki sposób ludzie zarabiają na życie, czyli tarcza antykryzysowa i dofinansowania dla firm

W kilku ostatnich analizach Insights Team podkreślił to, że pandemia COVID-19 miała wielki wpływ na finanse firm oraz pojedynczych osób. Na podstawie analizy Google dotarło do tego, że najważniejsze dla konsumentów było bezpieczeństwo finansowe. Nie inaczej było w ostatnim miesiącu w Polsce. Obiecane pomoce finansowe, programy i nowe rozwiązania wpłynęły na to, co ludzie wyszukiwali w maju. Popularną frazą na początku miesiąca było “dla mikrofirm”, co wiąże się z dofinansowaniami dla przedsiębiorców.

 

tarcza-kryzysowa-dla-przedsiebiorcow

postojowedlafirm-wykres

cv wzor-wykres

Jak widać, maj był miesiącem, w którym przedsiębiorcy interesowali się w dalszym ciągu zapomogą finansową dla swoich firm. Popularną frazą było również “cv wzór”, co może oznaczać, że wiele osób zaczęło szukać nowej pracy lub po prostu się zabezpieczało na przyszłość. Zarówno właściciele firm, jak i pracownicy ciągle poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące finansów oraz zatrudnienia. Wyniki raportu sugerują nam, że w czasie kryzysu odzywa się w nas zmysł przedsiębiorczy, który nakazuje poszukiwać sposobów na przetrwanie. W innych krajach sytuacja miała się podobnie – częstymi frazami w maju były hasła dotyczące powrotu do pracy, wzoru CV i tego, jak je napisać, czy zatrudnienie. 

 

Jak ludzie czują, czyli nacisk na dobre samopoczucie 

Ciągła niepewność tego, jak rozwinie się dalsza sytuacja związana z wirusem oraz obawa o stan finansowy, skutkuje tym, że konsumenci zaczynają priorytetowo cenić sobie zdrowie oraz samopoczucie. Tyczy to się zarówno uprawiania sportów, jak i rozważnego spożywania posiłków. Polacy w maju poszukiwali informacji na temat diet oraz ćwiczeń – dużą popularnością cieszyła się fraza “dieta dash”. Pokazuje to, że ludzie zaczęli bardziej świadomie koncentrować się na swoim samopoczuciu.

dietadash-wykres

cwiczeniaKolejnym przykładem są „ćwiczenia w domu”. Fraza zyskała popularność dopiero po wprowadzeniu pierwszych obostrzeń, które dosyć mocno ograniczały nasze wyjścia na zewnątrz. Przed wirusem zdecydowanie mniej osób stawiało na domowe ćwiczenia, co skutkowało małą ilością zapytań w wyszukiwarce.

cwiczenia

 

Jak widać, są również plusy obecnej sytuacji. Wielu z nas na poważnie podeszło do tematu zdrowia w czasie pandemii – skutkiem tego jest racjonalne żywienie oraz aktywność fizyczna w domu. Dla porównania w innych krajach takich jak m.in. Rosja, Dania, Hiszpania czy Turcja wyszukiwane były podobne frazy. Wśród nich przeważały zapytania o “zdrowie mentalne” “wskaźnik BMI”, “wirtualna siłownia” czy “witamina D”. Na szczęście powoli wszystko wraca normy – od paru dni otwarte są siłownie, a za oknem pogoda zachęca do tego, aby spędzać aktywnie czas na zewnątrz. Co ciekawe, nie w każdych krajach sytuacja wyglądała tak samo – dla przykładu Brytyjczycy wyszukiwali najczęściej wirtualne quizy pubowe czy escape roomy.

Jak ludzie się uczą, czyli samorozwój i nie tylko

Okres pandemii to czas, w którym wiele osób zaczęło intensywnie oglądać kursy wideo z różnych dziedzin. Obecnie istnieje wiele platform, dzięki którym mamy okazję przyswoić sobie cenną wiedzę z różnego zakresu. Samorozwój wśród Polaków nie tyczył się tylko oglądania profesjonalnych kursów. Polacy w maju poszukiwali również odpowiedzi na domowe sposoby radzenia sobie z różnymi dolegliwościami.

kursy-online-wykres

Kto przed pandemią myślał o tym, aby uczyć się w domu razem z kursami wideo? Oczywiście takich osób jest dużo wyniki przed i w czasie pandemii pokazują jednak, że nowa sytuacja wywarła na wielu ludziach chęć edukacji w domowym zaciszu.

kursonline

 

kurs-wideo-wykres

zgaga-fraza-wykres

domowe-sposoby-na-mszyce-fraza-wykresSamorozwój jest rzeczą bardzo istotną. Jeżeli nie chcemy stać w miejscu, musimy poświęcić trochę czasu nauce nowych rzeczy, które w przyszłości przyniosą efekty. Mimo wszystko niektóre sprawy lepiej zostawić specjalistom i w przypadkach takich jak mszyca czy inne przypadłości warto udać się do lekarza, który poradzi inne sposoby, niż domowe.

 

Co ludzie robią, czyli czas spędzony w ogrodzie

Co ludzie robią w Polsce? Wolny czas Polacy spędzają w ogrodzie (przynajmniej ci, co go posiadają). Sugerować to mogą wyniki z raportu, w którym wynika, że bardzo popularną frazą w maju była “kosiarka spalinowa” oraz “kosiarki do trawy”, co tylko utwierdza w przekonaniu, że zbliża się czas, w którym warto zrelaksować się na ogrodzie. Tak jak przed chwilą napisałem – nie wszyscy takowy ogród posiadają. Ci, którzy nie mogą pozwolić sobie na odpoczynek w ogródku, poszukiwali miejsc, w których mogą spędzić wakacje niedaleko swojego domu. W ostatnich tygodniach w Polsce popularną frazą było “z widokiem na morze”, co pokazuje, jakie plany mają Polacy na najbliższy czas. 

fraza-z-widokiem-na-morze-wykres

Model spędzania wolnego czasu wśród Polaków jest podobny m.in. do Finów, którzy chętnie wpisywali frazę “baseny”. Inaczej przedstawiała się sytuacja w Hiszpanii czy RPA, gdzie dużym zainteresowaniem cieszyły się zakupy online.

Podsumowanie raportu – zmienne zachowania adekwatne do sytuacji w kraju

Celem przeprowadzonej analizy było potwierdzenie tego, że zmiany zachowań konsumenckich następują wraz z sytuacją krajową. Przez ten trudny czas każdy z nas wyszukuje istotnych informacji, które mają pomóc odnaleźć się i dostosować do panujących zasad. Na ten moment dla Polaków najważniejsze jest zdrowie, racjonalne odżywianie, aktywne spędzanie czasu, samorozwój oraz stabilizacja finansowa. Można rzec, że wszystkie te rzeczy powinny być priorytetem na co dzień – nie tylko w czasie epidemii. Miejmy nadzieję, że niedługo nie będziemy znów musieli zmieniać swoich zachowań, które prowadziłyby do jeszcze innych wyników. Jak widać z powyższych wykresów, czas pandemii można wykorzystać na wiele dobrych sposobów, które mogą wpoić w nas wiele dobrych nawyków na przyszłość.

 

 

Dariusz Mrozek

Ciągle doszkalający się copywriter z aspiracjami na specjalistę ds. contentu i SEO. Prywatnie kibic Arsenalu oraz kibic angielskiej piłki. W wolnej chwili poświęca się graniu na gitarze, tworzeniu stron internetowych oraz amatorskim grafikom.