Zakupy internetowe z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. W obecnych czasach (również przez obecność pandemii) wiele przedsiębiorstw przenosi swoje działania do Internetu, który znacznie poszerza możliwości dotarcia do klienta na całym świecie. E-commerce coraz mocniej powiązany jest z tzw. marketplace’ami, czyli miejscami, które umożliwiają sprzedaż produktów w jednym miejscu. Czym są te platformy? Dlaczego warto się nimi zainteresować? Zapraszam do zapoznania się z artykułem, w którym opiszę rolę i zalety marketplace’ów, czyli platform, które są przyjazne zarówno sprzedającym, jak i kupującym.
Spis treści
E-commerce, czyli nowoczesna odpowiedź na potrzeby klienta
Słowem wstępu, zanim przejdę do pojęcia marketplace’u, przybliżę obecny trend na prowadzenie sklepu internetowego. Liczba klientów, którzy preferują e-zakupy, stale rośnie. Opierając się o raport Gemius dla e-Commerce Polska pt. “E-commerce w Polsce 2019″, szacuje się, że ok. 60% kupowanych dóbr pochodzi z Internetu. Każdy przedsiębiorca, który chce się liczyć na rynku, nie może zbagatelizować tych liczb. E-commerce stanowi w tym momencie główną siłę napędową w sprzedaży dóbr i usług – dlatego też ciężko wyobrazić sobie rynek bez zakupów przez Internet.
Oczywiście tradycyjna forma jest również potrzebna i wciąż wykorzystywana – galerie handlowe, supermarkety czy mniejsze sklepy wciąż są chętnie odwiedzane przez ludzi. Wiele osób jednak chcąc zaoszczędzić czas, wybiera drogę internetową, dzięki której może zamówić dowolne produkty nawet z drugiego końca świata. Dlatego też nie może dziwić fakt ilości powstałych sklepów internetowych zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Według szacunków zysk ze sprzedaży detalicznej handlu elektronicznego w ubiegłym roku wyniósł około 3,53 biliona dolarów. Zachętą do prowadzenia sklepu internetowego są również prognozy na najbliższe lata – do 2022 roku przychody mają wzrosnąć aż do około 6,5 biliona dolarów. Polski rynek handlu internetowego należy do jednego z najprężniej rozwijających się w całej Europie – według serwisu statista.com do końca 2019 roku w Polsce było zarejestrowanych aż 387 tysięcy sklepów e-commerce.
Jak widać na poniższym wykresie, wielu przedsiębiorców przeniosło swój biznes do Internetu, dzięki czemu zwiększyli swoje przychody oraz zyskali odbiorców nie tylko w okolicy, ale i w całej Europie. Spory procent ogólnego dochodu handlu elektronicznego pochodzi z tzw. marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych, które opierają się na aukcjach, gromadząc sprzedawców z całego świata w jednym miejscu.
Marketplace, czyli internetowe targowisko
Przechodząc powoli do sedna artykułu, warto pochylić się nad tym, czym tak właściwie są marketplace’y. Tłumacząc dosłownie to pojęcie na język polski, należy użyć takich terminów jak: plac targowy, targowisko czy rynek. I to są bardzo trafne określenia, które odzwierciedlają to, w jaki sposób funkcjonują te platformy. Martketplace to miejsce, które przypomina wielki targ, w którym gromadzą się sprzedawcy oraz klienci. Podobnie jak w tradycyjnych placach targowych, tak i tutaj znaleźć można masę produktów, które pochodzą z całego świata – różnicą jest tylko o wiele większa ilość towarów oraz nieograniczone miejsce na stanowiska (no i oczywiście nie trzeba stać w kolejkach i przepychać się z innymi kupującymi).
Zakupy w marketplace – szybko, prosto, wygodnie i bezpiecznie
Platformy sprzedażowe typu marketplace to miejsca, które umożliwiają zarówno kupującym, jak i sprzedającym zawierać umowy sprzedaży dóbr oraz realizacji usług online. Proces zakupów w internetowym targowisku wygląda tak samo, jak w przypadku tradycyjnego e-commerce – różnicą jest jednak o wiele większy dostęp do zróżnicowanych towarów oraz usług świadczonych przez różnych wykonawców w jednym miejscu. Skupiając się na chwilę na klientach, warto zaznaczyć, że marketplace to idealne miejsce do komfortowego kupowania. Już tradycyjne sklepy internetowe zapewniają wygodę i szybkość zakupów – martketplace jest jednak miejscem, w którym kupujący zyskuje nie tylko nieograniczony wybór towarów i usług, ale również gwarancję bezpieczeństwa – produkty w większości oferowane są przez zaufanych sprzedawców, którzy posiadają wystawione opinie. Na większe bezpieczeństwo podczas dokonywania opłat za zakupy wpływa również fakt, że marketplace jako platforma jest pośrednikiem pomiędzy klientem a kupującym – wszystkie transakcje są na bieżąco sprawdzane pod kątem ewentualnych oszustw, a w razie problemów rozsądza niedomówienia na linii klient-sklep. Dla zwiększenia wygody większość serwisów typu marketplace posiada odpowiednie kategorie, które ułatwiają poruszanie się po stronie i szybsze odnalezienie pożądanego produktu. Niektóre platformy skupiają się wyłącznie na jednej kategoryzacji – przykładem jest, m.in. Zalando (branża odzieżowa), czy OtoMoto, które należy do koncernu Allegro (branża motoryzacyjna). Powyższe czynniki takie jak, np. łatwa nawigacja, kategorie, opinie o sprzedających, szeroki wybór produktów, szybka realizacja czy nieduże koszty dostawy wpływają na popularność zakupów w marketplace’ach. Z roku na rok uznanie tych platform jest coraz większe – według serwisu statista.com około 52% polskich internautów deklarowało zakupy właśnie na tego typu stronach. Przyznam szczerze, że sam zaliczam się do tych osób – w końcu, dlaczego mam nie wybrać serwisu, w którym wszystko mam pod ręką?
Marketplace – szerokie możliwości płatności za zakupy
Kolejnym aspektem, który wpływa na wygodę kupowania na platformach typu marketplace, jest rozmaita opcja dokonywania płatności. Podobnie jak tradycyjne sklepy internetowe, serwisy umożliwiają płatność w kilku wariantach. Według statystyk Polacy najczęściej wybierają opcję szybkiego przelewu online. Opierając się o raport “E-commerce w Polsce 2019” od Gemius, można zauważyć, że najpopularniejszym systemem płatności wykorzystywanym w Polsce jest PayU (z tej metody korzysta około 55% użytkowników). Na dalszych miejscach znajdują się systemy one click payment takie jak Przelewy24 oraz Dotpay. Coraz popularniejszą opcją, która jest również dostępna w większości marketplace’ów, jest płatność mobilna BLIK, która umożliwia szybką płatność za pomocą aplikacji. Metoda jest bardzo prosta – po dokonaniu zakupu w aplikacji pojawia się 6-cyfrowy kod, który należy wpisać na stronie aukcji, po czym dokonywana i zatwierdzana jest płatność. Polacy rzadziej (choć wciąż) dokonują płatności również za pomocą przelewu tradycyjnego, gotówką przy odbiorze (w domu lub sklepie), kartą płatniczą lub nawet ratami czy odroczeniem płatności.
Większe możliwości sprzedaży internetowej – marketplace z perspektywy sprzedającego
Przechodząc dalej, chciałbym przez chwilę skupić się na zaletach targowisk, które płyną dla sprzedających. Marketplace to idealny sposób dla przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy internetowe do tego, aby pozyskać nowych klientów. Platformy sprzedażowe na stałe zagościły w świadomości klientów, dlatego też im większy serwis, tym większa szansa na sprzedaż swoich usług i towarów. Przedsiębiorcy, którzy postawią swój sklep np. na Allegro, z miejsca zyskują wiele tysięcy potencjalnych klientów, którzy codziennie poszukują produktów o różnym przeznaczeniu.
Kolejną zaletą korzystania z marketplace’ów przez sprzedawców jest samoreklama – dzięki platformie w łatwy sposób zwiększa się rozpoznawalność marki oraz budowany jest wizerunek firmy. Marketplace to dobre miejsce zarówno dla wprawionych, jak i nowych przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają stawiać pierwsze kroki w prowadzeniu własnego sklepu internetowego. Platformy sprzedażowe oferują sprzedawcom gotową infrastrukturę – wybierając marketplace, nie musisz inwestować w tworzenie własnej strony internetowej, dzięki czemu zaoszczędzisz niekiedy nawet parę tysięcy złotych. Nowe marki otrzymują pełne wsparcie, narzędzia oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne, na które same nie mogłyby sobie pozwolić na początku istnienia sklepu.
Podsumowując korzyści dla sprzedawców, warto wspomnieć również o kilku innych zaletach, które zachęcają do tego, aby przenieść swój biznes właśnie na platformy typu marketplace. Do większych plusów dla przedsiębiorców korzystających z targowisk zaliczają się, m.in.:
- gotowa, rozbudowana i darmowa baza klientów,
- korzystanie z gotowych rozwiązań marketplace do prowadzenia sklepu,
- pełne wsparcie od platformy,
- zwiększona widoczność w wynikach wyszukiwania,
- szybkie budowanie wizerunku własnej marki,
- autoreklama (korzystanie na rozpoznawalności danego marketplace’u),
- wzbudzanie zaufania wśród klientów,
- niskie koszty postawienia sklepu internetowego.
Marketplace dla sprzedawców to nie tylko korzyści
Marketplace’y pomimo tego, że są nowoczesnymi platformami, które zapewniają wiele korzyści, mają również pewne wady mogące sprawiać pewne problemy dla niektórych przedsiębiorców. Pierwszym aspektem, który może zniechęcić do prowadzenia biznesu na tego typu platformie, jest przede wszystkim ogromna konkurencja. Serwis, na którym znajduje się wielu sprzedawców w całego kraju lub nawet świata tworzy wewnętrzną walkę z konkurentami. Czym konkretnie objawia się konkurencja w marketplace? Zaczynając od konkurencyjnych cen, a kończąc na zdjęciach oraz opisach produktowych – wszystkie te czynniki wpływają na cięższe przebicie się do klienta. Zapewne niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, w której widziałeś kilkanaście takich samych aukcji, różniących się jedynie sprzedającym.
Duża konkurencja wśród sprzedawców nie jest jedynym aspektem, który może zniechęcić przedsiębiorców do postawienia swojego sklepu w marketplace. Pomimo tego, że rozpoczęcie biznesu z gotową stroną oraz narzędziami wpłynie na oszczędność pieniędzy, należy zwrócić uwagę na to, że platformy sprzedażowe pobierają najczęściej różnego rodzaju opłaty. Do najpopularniejszych należą, m.in. prowizje od sprzedaży (do nawet kilkunastu procent), opłata za wystawienie produktu na aukcję czy sponsorowana oferta, która wyróżnia się na tle innych.
Kolejnym utrudnieniem dla przedsiębiorców są również zmiany regulaminu oraz cenników – marketplace rządzi się swoimi prawami, które dotyczą każdego. W odróżnieniu od tradycyjnego e-commerce tutaj musisz podporządkować się pod ogólne reguły, jeżeli zależy Ci na tym, aby dalej działać na targowisku. Jak już wcześniej wspomniałem, sprzedawcy w marketplace’ach posiadają wyrobione opinie, które najczęściej oparte są na ocenach gwiazdkowych oraz krótkich rekomendacjach klientów. Można ująć to w ten sposób, że jest to miecz obosieczny. Każda opinia – nawet ta nieprzychylna jest widoczna i nie można jej ukryć lub usunąć. Jeżeli podczas prowadzenia sklepu zawiedziesz zaufanie klienta, licz się z tym, że często nie pozostanie od dłużny i może zrobić Ci antyreklamę, przez którą stracisz renomę.
Marketplace dla kupujących, czyli dlaczego lubimy targowiska?
Marketplace’y to platformy sprzedażowe, które od wielu lat zagościły w świadomości u klientów na całym świecie. Prostymi przykładami w Polsce są powiedzenia, które niejednokrotnie wypowiedziałeś lub słyszałeś takie jak, np. “na Allegro na pewno znajdę to, czego szukam” czy “sprawdź na OLX”. Rozpatrując atuty dla kupujących na tych platformach, warto rozbić je na parę kwestii – wygoda, szeroki wybór, szybkość realizacji czy bezpieczeństwo. Marketplace to przede wszystkim platforma, na której znajdziesz wiele tysięcy produktów w jednym miejscu. Na wygodę wpływa możliwość szybkiego porównywania towarów między sobą oraz fakt, że podczas zakupów istnieje możliwość przeczytania opinii o sprzedającym i produkcie, dzięki czemu zwiększa się szansa na udany zakup.
Kolejną kwestią, która dotyczy bezpieczeństwa klienta, jest fakt, że w przypadku problemów z transakcją lub nieotrzymania zamówienia, w łatwy sposób można odzyskać pieniądze od platformy bez konieczności wchodzenia w dyskusję ze sprzedającym. Popularną opcją w marketplace’ach są również różne programy lojalnościowe, w których zawarte są różne promocje oraz oferty specjalne – przykładem jest m.in. Allegro Smart.
Wady kupowania w marketplace’ach
Niestety do tej pory nie powstało jeszcze miejsce, w którym zakupy będą od początku do końca szybkie, łatwe, wygodne i przyjemne. Platformy sprzedażowe typu marketplace pomimo wielu zalet posiadają również drobne utrudnienia, które mogą wpłynąć na wybranie innego sposobu kupowania produktów. Do największych wad targowisk zaliczyć można przede wszystkim utrudniony kontakt ze sprzedawcą, konieczność zapłaty za każdy produkt z osobna (w przypadku kupowania od różnych sprzedawców) oraz niejednolite wysyłki paczek (każdy sklep oferuje różne koszty dostawy oraz czasu realizacji). Wyniki sprzedażowe marketplace’ów pokazują jednak, że te drobne utrudnienia nie stanowią przeszkody dla klientów, którzy preferują zakupy na tych platformach.
Podsumowanie
Marketplace’y to platformy sprzedażowe, które mają obecnie ogromne znaczenie w e-commerce. Mogę nawet zaryzykować (chociaż chyba niezbyt dużo), że w kolejnych latach udział targowisk w ogólnym zysku płynącego z handlu elektronicznego będzie jeszcze większy. Marketplace to miejsce, w którym to klient dyktuje warunki – podczas zakupów cena nie gra już największej roli. Konsumenci chcą kupować łatwo, wygodnie, szybko i bezpiecznie. Nieograniczony wybór produktów w jednym miejscu, opinie o sprzedających i produktach oraz gwarancja jakości i bezpieczeństwa wpływają na coraz częstsze wybieranie właśnie tych platform. Nowoczesne targowiska to również sposób na biznes dla przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek i nie mogą konkurować z największymi markami. Niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą i planujesz otworzyć swój sklep internetowy, czy klientem – marketplace to miejsce dla każdego, komu zależy na wygodzie, oszczędności czasu i pieniędzy oraz bezpieczeństwie.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂