Analiza konkurencji to działania, które mają na celu bliższe poznanie tego, w jaki sposób branżowi rywale zyskują popularność w Internecie oraz sprawdzenia, jakie są mocne i słabe strony ich biznesów w sieci. Obserwacja konkurentów jest zajęciem czasochłonnym, które bez użycia odpowiednich narzędzi byłoby mocno utrudnione. Dzisiejszy artykuł jest dalszą częścią zestawienia popularnych aplikacji, które ułatwiają analizowanie konkurencji i podejmowanie odpowiednich decyzji, które przełożą się na wyższe pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania.

Narzędzia, które pozwolą Ci poznać lepiej swoją konkurencję cz.2 

W pierwszej części artykułu opisałem 5 narzędzi, które ułatwiają przeanalizowanie konkurentów w sieci i podjęcie odpowiednich działań marketingowych mających na celu wypromowanie firmy w Internecie. Jak jednak zaznaczyłem w poprzednim wpisie tego typu programów jest o wiele więcej, dlatego w jego kontynuacji umieszczę kilka kolejnych narzędzi, które warto poznać, dzięki czemu wyprzedzisz swoich branżowych konkurentów.

SEMSTORM

SEMSTORM to rozbudowane narzędzie, które przeznaczone jest do monitorowania witryn oraz planowana działań z obszaru SEO i SEM.  Program ułatwia przeprowadzenie dokładnej analizy konkurencji oraz zaplanowania odpowiedniej strategii marketingowej. SEMSTORM dodatkowo umożliwia m.in.:

  • monitorowanie fraz kluczowych z całego świata,
  • przeprowadzenie analizy słów kluczowych dla danego serwisu,
  • wykonanie audytu strony,
  • zbadanie widoczności serwisu w Internecie.

Program w kilka chwil jest w stanie wyświetlić frazy, na jakie wyświetla się dany serwis oraz dodatkowo pokazać konkurencyjne strony dla analizowanej witryny. Narzędzie jest wygodne i intuicyjne w obsłudze. Aby przeprowadzić analizę konkurencji, należy przejść do zakładki Analiza stron i następnie wpisać adres interesującego nas serwisu.

analizafraz-semstorm

frazy-semstorm

konkurenciserwisu-semstorm

SEMSTORM jest narzędziem płatnym, który występuje w trzech pakietach Home, Starter i Premium.

Majestic SEO

Majestic SEO to narzędzie podobne do Ahrefs, które służy do analizowania linków prowadzących do strony. Program jest przydatny w pracy specjalistów SEO, którzy w łatwy sposób mogą sprawdzić źródło linków witryny zarówno na swoich, jak i konkurencyjnych stronach. Majestic oparty jest głównie o dwa wskaźniki określające jakość linków serwisu. Pierwszym z nich jest TRUST FLOW, który odnosi się do jakości linków i wiarygodności strony. Drugim wskaźnikiem jest CITATION FLOW, który odnosi się do ilości linków przychodzących. Co ważne oba wskaźniki powinny być na podobnym poziomie z lekkim wskazaniem na TRUST FLOW jeżeli jednak druga wartość jest większa, może to oznaczać, że do naszej strony prowadzą linki spamerskie. Korzystając z Majestic, dodatkowo uzyskasz takie informacje jak m.in. rozkład anchorów na stronie rywali czy to, z jakimi linkami masz do czynienia (dofollow i nofollow). Poznanie wartościowych linków pomoże zoptymalizować stronę i zwiększyć jej moc, co przełoży się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Co ważne Majestic SEO jest narzędziem płatnym.

majestic-wskaźniki

źródło: majestic.com

Brand24

Brand24 to jedno z najbardziej znanych narzędzi wykorzystywanych do monitorowania Internetu oraz mediów społecznościowych. Program analizuje sieć pod kątem wzmianek o danej marce, produkcie czy kampanii. Brand24 zbiera publiczne dane z takich platform jak m.in. Facebook, Instagram, Twitter, blogi czy fora, dzięki czemu w łatwy sposób dowiesz się, gdzie pojawia się Twoja konkurencja i co o niej mówią internauci. Narzędzia użyjesz m.in. do:

  • analizy konkurencji,
  • analizowania kampanii marketingowych, 
  • monitorowania kanałów ruchu w Internecie,
  • analizy działania hasztagów.

Co oznacza to w praktyce? Brand24 w szczegółowy sposób zestawi wszystkie wzmianki o Twoim biznesie oraz konkurentach, dzięki czemu uzyskasz odpowiedzi na takie pytania, jak:

  • co mówią klienci o produktach/stronie/marce konkurentów,
  • czego oczekują klienci od konkurentów (i tym samym od Twojej marki),
  • jaki feedback otrzymuje konkurencja od klientów,
  • jakie są mocne i słabe strony konkurencji,
  • jakie błędy popełniają konkurenci,
  • co robią, aby polepszyć swoją pozycję.

Dzięki tym informacjom możesz wykorzystać każde potknięcie swojej konkurencji. W jaki sposób? Przykładem może być negatywny feedback jednego z klientów jeżeli zauważysz taką sytuację, nic nie stoi na przeszkodzie, aby odezwać się do takiej osoby i zaoferować swoje usługi. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wprowadzeniu nowych kampanii przez konkurencyjne serwisy analizując kanały ruchu, w szybki sposób sprawdzisz, jak klienci reagują na najnowsze działania konkurentów, co pomoże Ci zaplanować odpowiednią strategię marketingową i podjąć działania mające na celu przebicie konkurencji. Brand24 podobnie jak wcześniejsze narzędzia jest aplikacją płatną występuje aktualnie w czterech wersjach (Plus, Premium, Business i Max). Autorzy udostępniają jednak 14-dniową wersję testową.

wzmianki-brand24

źródło: brand24.pl

SentiOne

Kolejnym narzędziem w zestawieniu jest SentiOne, które działa na podobnej zasadzie co wyżej wymieniony Brand24. Jest to polska aplikacja webowa, która służy do monitoringu Internetu na różnych kanałach ruchu i dostarczaniu informacji na temat firmy, jej produktów, usług, strony, fanpage’a czy opinii, które krążą wśród użytkowników. SentiOne działa na podstawie specjalnego algorytmu, który przeszukuje Internet (w tym media społecznościowe, blogi czy fora) na podstawie zdefiniowanych wcześniej słów kluczowych. Na ich podstawie gromadzi dane na temat wypowiedzi o danej marce. Monitoring Internetu i analiza danych od SentiOne to kontrola tego, co dzieje się w sieci na temat marki. Narzędzie ułatwia zarządzać wizerunkiem firmy w Internecie oraz analizować nie tylko poczynania konkurencji, ale także sprawdzać, jakich klientów przyciągają inne marki i na czym ewentualnie tracą np. negatywny feedback na temat obsługi czy oferowanych produktów. SentiOne działa w czasie rzeczywistym i w tym czasie analizuje takie rzeczy jak m.in.:

  • wzmianki o danej firmie w Internecie,
  • zasięg wypowiedzi użytkowników,
  • wydźwięk wypowiedzi internautów,
  • grupę docelową,
  • konkurencyjne serwisy,
  • aktywność użytkowników na kanałach ruchu.

SentiOne jest bardzo rozbudowanym narzędziem, które działa na podstawie sztucznej inteligencji. Ogromną zaletą programu jest to, że natychmiastowo dostarcza szczegółowe informacje zarówno o Twojej marce, jak i konkurencyjnych serwisach. Analiza konkurencji z SentiOne jest bardzo prosta aplikacja wyświetli wszystkie wzmianki, opinie, zasięgi, aktywność czy geolokalizację internautów. Dane te ułatwią opracowanie odpowiednich działań i wykorzystanie ewentualnych błędów konkurentów na swoją korzyść. W jaki sposób? Przykładem może być sytuacja, w której internauci wyrażą swoje zdanie na temat produktu (zbyt wysokiej ceny, trudności w dostawie, niespełnieniu oczekiwań względem opisu). W przypadku napotkania się z takim przypadkiem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaoferować potencjalnemu klientowi pomoc skorygować swoją ofertę tak, aby to właśnie na Twojej stronie zakupił produkt, który był mu proponowany również przez konkurencję, ale spotkał się z negatywnym odbiorem. Co ważne SentiOne podobnie jak większość prezentowanych narzędzi jest aplikacją płatną.

wzmianki-socialmedia-sentione

źródło: sentione.com

Siteliner

Ostatnim prezentowanym narzędziem w dzisiejszym wpisie jest Siteliner. Jest to prosty w obsłudze program, który służy do analizy witryn pod kątem duplikacji treści, błędów 404 oraz linków wewnętrznych i zewnętrznych. Za jego pomocą ocenisz strukturę strony Twojej konkurencji pod takimi względami jak:

  • linkowanie wewnętrzne,
  • ilość linków na stronie,
  • uszkodzone linki,
  • rozmiar stron.

Zaletą narzędzia jest nie tylko prostota, ale również wygoda po przeanalizowaniu danej witryny program tworzy zaawansowany raport, który można otworzyć w oknie przeglądarki lub zapisać na dysk twardy w dwóch formatach PDF i CSV. Siteliner przyda się nie tylko do analizy konkurencji, ale również do oceny własnej strony. Po analizie witryny narzędzie wyświetla informacje o tym, jaki procent podstron to treści zduplikowane, a jakie to treści unikalne. Ułatwia to pozbycie się powielonych treści na stronie, co pozwoli uniknąć niższych fraz w wynikach wyszukiwania. W raporcie Siteliner pokazywane są również takie czynniki jak m.in. moc strony płynąca z linków (Page Power), liczba słów, szybkość ładowania się strony i wiele więcej. Narzędzie dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Bezpłatna opcja pozwala na przeskanowanie 250. podstron witryny.

analiza-strony-siteliner

porównanie-z-konkurencją-siteliner

Na zakończenie – obserwuj uważnie

Analiza konkurencji jest receptą na zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na przyszły sukces serwisu. Dobrą praktyką każdego przedsiębiorcy powinno być nieustanne podglądanie poczynań branżowych rywali, dzięki którym znajdują się oni na najwyższych pozycjach. Analizując inne serwisy, możesz wyciągnąć odpowiednie wnioski oraz uniknąć błędów, które zostały popełnione przez konkurencję. Odpowiednia analiza da Ci przewagę pamiętaj jednak, że rywale nie śpią i nieustannie polepszają swoje działania, dlatego też staraj się regularnie analizować konkurencyjne marki, dzięki czemu nigdy nie zostaniesz w tyle.

 

Dariusz Mrozek

Copywriter z aspiracjami na specjalistę SEO. Prywatnie fan Arsenalu oraz entuzjasta angielskiej piłki. W wolnej chwili poświęca się jeździe na rowerze, oglądaniu meczów, czytaniu książek, podróżom oraz tworzeniu amatorskich projektów graficznych i stron.