Internetowe ciasteczka wpływają na komfort, szybkość oraz intuicyjność przeglądania sieci. To dzięki nim możliwe staje się monitorowanie konwersji, używanie Google Ads oraz maksymalizowanie przychodów ze sprzedaży online. Sprawdź, jak skorzystać z zalet cookies.
Spis treści
Do czego służą pliki cookie?
Ciasteczka internetowe, pliki cookie lub po prostu cookies zapewniają prawidłowe funkcjonowanie wielu usług online. Zgromadzone w nich dane informatyczne umożliwiają zidentyfikowanie internauty oraz przesłanie mu treści zgodnych z preferencjami.
Pliki cookie można podzielić na 4 główne grupy:
- Ciasteczka funkcjonalne optymalizują działanie witryny pod kątem wygodniejszej obsługi i pozytywnych doświadczeń użytkownika. Przeważnie przechowują one rozmaite wybory internauty, by nie musiał on np. uzupełniać tych samych danych w formularzach lub zmieniać języka strony podczas każdych odwiedzin.
- Analityczne cookies umożliwiają monitorowanie liczby wizyt bądź najchętniej wyświetlanych podstron serwisu. Z ich pomocą usługi internetowe mogą być stale ulepszane pod kątem wydajności czy efektywności biznesowej.
- Niezbędne pliki cookie są wymagane do prawidłowego działania witryny. Użytkownicy nadal są w stanie wyłączyć je z poziomu ustawień przeglądarki, jednak stracą w ten sposób dostęp np. do odtwarzacza wideo, panelu logowania lub ustawień prywatności.
- Reklamowe cookies na stronie profilują treści promocyjne, aby odpowiadały zainteresowaniom lub potrzebom odwiedzających. Okażą się pomocne, jeśli zechcesz ograniczyć koszty emisyjne (CPC lub CPV) i wielokrotne wyświetlanie komunikatów tym samym odbiorcom.
Dzięki plikom cookie powracanie do ulubionych zasobów sieci jest łatwiejsze, gdyż nie trzeba za każdym razem przeklikiwać się przez panele uwierzytelniania. Potencjał internetowych ciasteczek jest szeroko wykorzystywany w e-commerce. Z jednej strony czynią one proces zakupowy przystępniejszym, z drugiej – dostarczają przydatnych danych statystycznych do rozwijania marki osobistej, bloga czy sklepu internetowego.
Cookies na stronie sklepu internetowego
Pierwotnie technologia HTTP cookie służyła do przechowywania danych o transakcjach. Cel ten realizuje również obecnie – towary dodane do e-koszyka zostają zapamiętane w treści ciasteczka, a klienci widzą je ponownie w trakcie kolejnego wyświetlenia platformy zakupowej. Nie tracą zatem z oczu interesujących produktów i usług, co podnosi szansę na sfinalizowanie transakcji.
Rozwiązania sprzedażowe oparte na plikach cookies są podstawą remarketingu. Zakończenie sesji z pełnym koszykiem wyzwala serię automatyzacji – potencjalny klient otrzymuje wiadomości mobilne, SMS czy e-mail z przypomnieniami bądź zniżkami, a Google Ads prezentuje mu reklamy z identycznym lub podobnym asortymentem. Raz skonfigurowany system, jest praktycznie bezobsługowy i podnosi przychody online o średnio 20%.
Ciasteczka internetowe gwarantują prawidłowe funkcjonowanie wielu narzędzi analitycznych, w tym Google Analytics. Pozwalają zdobyć informacje o elementach witryny, które przyciągają gości, oraz wyeliminować te, które są dla nich mało angażujące. To dzięki cookies wiesz, skąd pochodzą Twoi klienci, z jakich urządzeń korzystają, ile czasu spędzają na stronie i który język preferują. Pomysłowy sprzedawca wie, jak przekuć te dane w zysk.
Zagrożenia i obowiązki związane z użyciem internetowych ciasteczek
Pliki cookie są przechowywane lokalnie – na urządzeniach użytkownika. To zatem po jego stronie leży konieczności zabezpieczenia ich przed kradzieżą przez osoby postronne, które uzyskały dostęp do smartfona, tabletu multimedialnego czy laptopa. Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego komunikat cookie musi zostać zamieszczony na stronach wykorzystujących ciasteczka inne niż niezbędne. Podobne zapisy zostały ujęte w unijnej dyrektywie o łączności (e-privacy).
Po co informacja o cookies pojawia się na ekranie? By internauci byli świadomi, jakie dane zbiera, przetwarza czy udostępnia dana witryna. Innymi słowy – że tracą anonimowość w sieci w zamian za dostęp do newsów, artykułów, vlogów, opcji społecznościowych czy katalogów produktowych.
Jeśli zamierzasz rozwijać e-sklep, stronę firmową lub bloga, warto dokładnie zapoznać się z możliwościami ciasteczek internetowych. Użytkownicy przywykli do ich obecności i chętnie wyrażają zgody na instalację. Sama technologia nie obciąża firmowego serwera i nie wpływa na wyniki SEO. Pamiętaj jednak, że monit „ta strona używa plików cookies” musi wyświetlać się nowym gościom, a konfiguracja powinna zostać przeprowadzona przez agencję SEO z doświadczeniem.
Nadchodą zmiany w plikach cookies
Warto dodać, że polityka cookies, jaką znamy obecnie, wkrótce się zmieni. Zgodnie z nowymi regulacjami Unii Europejskiej, w 2023 pożegnamy 3rd party cookies, które wykorzystuje się między innymi w remarketingu i analityce. Czym dokładnie są tzw. trzecie ciasteczka? Ich istotę najlepiej widać w odniesieniu tzw. ciasteczek pierwszych (1st cookies):
- First party cookies – ciasteczka wewnętrzne, istotne na przykład dla zapamiętania ustawień dla poszczególnych witryn, takich jak język czy dane logowania. Dzięki 1st cookies możliwe jest także zapamiętanie produktów w koszyku sklepu internetowego (gdy otwieramy stronę ponownie po przypadkowym zamknięciu, produkty wciąż tam są). Nad wewnętrznymi cookies mamy pełną kontrolę – tzn. możemy samodzielnie usunąć je z naszej przeglądarki w dowolnym momencie.
- Third party cookies z kolei to ciasteczka zewnętrzne, czyli takie, które w naszej przeglądarce nie umieściła strona, którą odwiedzamy (jak ma to miejsce w przypadku 1st cookies), a inne podmioty – partnerzy tej strony. To na przykład platformy społecznościowe lub duże ekosystemy reklamowe. Trzecie ciasteczka gromadzą dane użytkowników z różnych miejsc i pozwalają budować profile behawioralne użytkowników, a przez to dokładniej targetować reklamy lub lepiej dobierać treści do ich preferencji.
Wraz ze zniknięciem 3rd cookies, nie zniknie oczywiście remarketing i wciąż możliwa będzie analityka. Choć wymagać to będzie jednak reorganizacji niektórych procesów – to jednak temat na osobny artykuł, który wkrótce pojawi się na naszym blogu. Warto pamiętać, że już teraz 3rd cookies nie są wykorzystywane większości wyszukiwarek (Safari, Mozilla, czy Edge). Wciąż znajdziemy je natomiast w Google Chrome (ze względu na ich znaczenie w tworzeniu kampanii Google Ads), choć i tutaj znikną w najbliższych miesiącach.
Więcej na temat zmian w polityce cookies i możliwościach dostosowania się do nich przeczytaj w naszym artykule: Czym jest consent mode, jak go wdrożyć i dlaczego powinieneś go mieć?
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂