Także i w tym roku nie mogło nas zabraknąć na semKRK – jednym z najważniejszych wydarzeń polskiej sceny SEO/SEM. W Starej Zajezdni w Krakowie obejrzeliśmy aż 14 inspirujących wystąpień i mieliśmy okazję spotkać wiele ciekawych osób. Oto krótkie podsumowanie tegorocznej edycji.
Spis treści
Kilka słów o semKRK#22 BIG
semKRK to barcamp dla pasjonatów szeroko rozumianego marketingu w wyszukiwarkach i analityki. W 2024 roku odbyła się już 22 edycja wydarzenia. To cały dzień prelekcji z przerwami na networking, a na koniec quiz z nagrodami i afterparty. Podczas wydarzenia zostały także wręczone nagrody w konkursie semKRK Awards – gratulujemy wszystkim zwycięzcom!
Choć prelekcje zajęły cały dzień, a my wyruszyliśmy do Krakowa bladym świtem, wcale nie wróciliśmy zmęczeni. Duża w tym zasługa wysokiego poziomu prezentacji, wspaniałej atmosfery i przemyślanej organizacji. Dziękujemy i z pewnością pojawimy się na kolejnej edycji!
Poniżej skrótowe podsumowanie prezentacji i jednocześnie rekomendacja, kogo warto obserwować, by być na bieżąco ze zmianami w SEO, Google Ads i ogólnie – w marketingu internetowym.
Wystąpienia SEO
Jak nietrudno zgadnąć, AI to jeden z najgorętszych tematów tegorocznej edycji. Paweł Sokołowski opowiedział, jak będzie wyglądać przyszłość wyszukiwania w kontekście sztucznej inteligencji i jak rozumieć modele językowe. O wykorzystaniu AI w kampaniach międzynarodowych opowiedział też Marcin Kordowski a Bastian Grimm rozwinął wątek AI Overviews – nowego widoku wyników wyszukiwania Google, którego elementem będzie (obok linków), także tekst generowany przez sztuczną inteligencję.
Wnioski? W przyszłości prawdopodobnie:
- wzrośnie rola treści eksperckich (z którymi AI może sobie nie poradzić tak dobrze),
- wzrośnie znaczenie autora (i artykułów podpisywanych nazwiskiem specjalisty),
- opisywanie prostych tematów (które AI może wyjaśnić w kilku zdaniach) straci na znaczeniu,
- zmieni się funkcjonowanie SERP-ów (wyników wyszukiwania), zmiany w kolejności wyświetlania stron będą bardziej dynamiczne, a wyniki bardziej zindywidualizowane,
- w wynikach wyszukiwania będą pojawiać się odpowiedzi uwzględniające różne perspektywy podejmowanego tematu.
Sebastian Heymann przedstawił mięsną prezentację na temat programmatic SEO, podpartą imponującymi case’ami. Jak raz zaprogramowane działania SEO mogą samoistnie pracować na efekty jeszcze długi czas po wprawieniu w ruch? Na LinkedInie Sebastiana możesz znaleźć jego prezentację w formie PDF i dowiedzieć się więcej o możliwościach automatyzacji działań SEO – niekoniecznie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Wystąpienia Google Ads
Karol Dziedzic w swojej prezentacji “W czym aktualnie pomoże AI w Google Ads?” opowiedział sporo o możliwościach optymalizacji codziennej pracy z kampaniami – dzięki dobrym promptom, wtyczkom i narzędziom. AI nie jest w stanie zastąpić specjalisty, a może zaoszczędzić mu wiele wysiłku. W jaki dokładnie sposób, sprawdzisz w prezentacji, którą Karol udostępnił na swoim LinkedInie.
Witold Wrodarczyk rozłożył na czynniki pierwsze temat atrybucji w Google Analytics 4, która (podobnie jak SEO) nie jest wcale dead. Prezentacja to prawdziwa kopalnia wiedzy dla specjalisty Google Ads. Na LinkedInie Witolda znajdziesz więcej informacji na ten temat, w tym także link do jego obszernego artykułu na temat atrybucji w GA4 dla serwisu Search Engine Land.
Z kolei Adriaan Dekker podzielił się swoimi obserwacjami na temat zmian w Performance MAX. Na LinkedInie Adriaana pojawia się sporo aktualnych informacji na temat Google Ads – warto zajrzeć i być na bieżąco.
Wystąpienia marketingowe i e-commerce
O wykorzystywaniu historii w content marketingu opowiedziała Wiktoria Czarnecka. Wydarzenia historyczne łączą nas swoim kontekstem. W marketingu można (a czasem wręcz trzeba) to wykorzystać, znajdując dobrze rezonujące punkty styku między teraźniejszością a przeszłością. Zainteresowanym tematem polecamy książkę Wiktorii: „Marketing historyczny. Czy umiemy mądrze korzystać z historii”
Kamila Kotowska rozwinęła temat behavior-led marketingu. Pokazała, że analityka i przewidywanie zachowań użytkowników nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Niekoniecznie działają oni schematycznie, dlatego w modelowaniu zachowań warto zachować nieco pokory. Jednocześnie dobrze zidentyfikowane frustracje klientów e-commerce można przekuć w sukces. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, Kamila prowadzi na LinkedInie biuletyn zatytułowany Behavior-Led Marketing.
Wojciech Popiela opowiedział o neuromarketingu w praktyce – czy chcemy, czy nie, atawistyczne mechanizmy sterują naszymi decyzjami, a instynkty decydują o wielu kwestiach, także tych związanych z dodawaniem produktów do koszyka. Obserwując Wojciecha na LinkedIn, możesz zasubskrybować jego biuletyn „Jaskiniowiec na zakupach”, czyli informacje o sprzedaży w kontekście wiedzy o mózgu”.
Anna Tratnerska przedstawiła 10 konkretnych przykładów, w których poprawki na stronie mogą negatywnie wpłynąć na SEO, efektywność Google Ads i konwersję. Co warto zapamiętać? Najlepiej wdrażać jedną zmianę na raz, być w kontakcie ze wszystkimi osobami zarządzającymi stroną i opracować współdzielone repozytorium zmian.
A jeśli interesuje Cię promocja na LinkedIn (szczególnie w kontekście komunikacji B2B), zobacz, co ma na ten temat do powiedzenia Amrita Lal, Senior Client Solutions Manager tej platformy.
Wystąpienia sprzedażowe
Robert Marczak przedstawił bardzo ciekawą „prezentację o sprzedawaniu” – efekt analizy ponad 50 procesów sprzedażowych z agencjami SEO/SEM. Na profilu Roberta w LinkedIn dostępny jest także wzór prezentacji sprzedażowej z omówieniem. Jeśli szukasz struktury dobrej oferty handlowej, prawdopodobnie znajdziesz tam coś dla siebie.
Z kolei Sławek Borowy podjął temat zwiększania budżetu dla wieloletnich klientów agencji. To złożony temat, ale warto zapamiętać, że czynniki pozwalające zwiększyć ceny usług, to zaufanie i rozsądnie wskazane KPI (wskaźniki/mierniki efektywności). Plan rozwoju biznesu klienta (i związanego z tym budżetu) powinien być też oparty o zrozumiałe dla niego miary. Warto też zastanowić się, czy klienci rzeczywiście potrzebują obszernych plików ofertowych, audytów i innych dokumentów przygotowywanych w procesie sprzedaży.
Raz jeszcze dziękujemy wszystkim prelegentom i organizatorom za wartościową wiedzę i dobrze spędzony czas. Do zobaczenia w 2025 roku!
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.