Analiza efektywności reklam w mediach społeczności to prawdziwy klucz do sukcesu. Jak to jednak zrobić poprawnie? O czym warto pamiętać, aby analityka przynosiła oczekiwane rezultaty? Podpowiadamy, jak mierzyć skuteczność reklam w social media.
Spis treści
Od czego zacząć analitykę w social mediach?
Analitykę w mediach społecznościowych warto rozpoczynać od audytu profilu i audytu strony.
Wyobraź sobie sytuację, że potencjalny klient trafia na reklamę Twojego produktu lub usługi na Facebooku, jest dla niego tak atrakcyjna, że w głowie ma już zakup produktu, przechodzi na stronę, bo chce dowiedzieć się czegoś więcej, a następnie kupić produkt. I nagle czar pryska – okazuje się, że produkt na stronie ma tylko jedno zdjęcie, a w dodatku brakuje jakiegokolwiek opisu. Taka sytuacja jest z punktu widzenia klienta bardzo niekorzystna oraz stwarza potencjalne ryzyko, że klient opuści stronę oraz znajdzie podobny produkt u konkurencji. Dlatego krok związany z audytem jest tak istotny. Wprowadzenie zmian ułatwiających użytkownikowi poruszanie się po stronie i zakup, czy wyeliminowanie błędów pozwoli czerpać z reklam zdecydowanie więcej.
Podobnie jest z profilami w mediach społecznościowych. Widząc reklamę marki, która jest nam obca, chcemy zazwyczaj dowiedzieć się na jej temat więcej – na przykład sprawdzić, czy kupowanie jej produktów jest polecane, bezpieczne i wygodne. Aby to zrobić, szukamy opinii w Internecie, który często podsuwa nam profile społecznościowe. Dlatego też tak ważne jest, aby profile te były spójne z całym brandem oraz wzbudzające zaufanie.
Planowanie kampanii Facebook Ads – potrzebne dane
Podstawowe statystyki
Kiedy już masz pewność, że strona prezentuje się dobrze, proces zakupowy jest łatwy i intuicyjny, a profile w mediach społecznościowych podkreślają wartości Twojej marki, możesz przystąpić do planowania kampanii reklamowych. Tutaj też warto zacząć od analityki. Musisz wiedzieć, do kogo kierujesz reklamę – kim jest odbiorca i co go zainteresuje. Od czego jednak zacząć?
Aby poznać najbardziej podstawowe dane o odbiorcach, takie jak płeć, wiek oraz miejsce zamieszkania, warto zacząć od zakładki Statystyki, a następnie przejść do zakładki Odbiorcy. Jeśli jednak zależy Ci na zapoznaniu się z bardziej szczegółowymi danymi, możesz znaleźć je w Menadżerze Reklam w sekcji Grupy Odbiorców.
Cel i parametry
Bardzo istotnym elementem planowania kampanii reklamowej jest również ustalenie konkretnego celu – bez tego żadna analiza danych nie będzie miała sensu. Chcesz sprzedawać czy budować świadomość marki? Docierać do szerokiego grona czy wyselekcjonowanej grupy odbiorców? Ważne jest też, w jaki sposób chcesz mierzyć efekt, czyli na które parametry będziesz później zwracać uwagę. Określenie tych zmiennych ułatwi Ci zdecydowanie analizę i późniejsze podsumowanie wyników.
Analiza danych ma spore znaczenie również w momencie, kiedy kampania jest już uruchomiona. Śledzenie danych, które zbiera każda kampania, pozwala ją optymalizować, wprowadzać zmiany i porównywać efekty z innymi kampaniami. Testowanie to przeważająca część tworzenia reklam w mediach społecznościowych. Dopiero dane z tych testów dają potrzebne do optymalizacji informacje. Menadżer reklam Facebooka daje w tym zakresie bardzo duże możliwości.
Raporty z reklam
Ostatnim, a jednocześnie najistotniejszym etapem, są raporty dotyczące reklam, czyli prawdziwe źródło danych i informacji o tym, czy Twoje działania przyniosły zamierzony efekt. Raporty dotyczące reklam pomagają Ci analizować skuteczność materiałów reklamowych i łączyć raporty dotyczące kampanii z różnych kont. Możesz dostosowywać tabele, wyróżniać wyniki i organizować raporty w jednym miejscu, a potem udostępniać je innym osobom z firmy. W raportach otrzymujesz do wglądu wskaźniki konwersji dla kilku kategorii podziału, w tym wieku, płci, kraju, urządzenia wyświetlającego, platformy oraz umiejscowienia.
Więcej na temat planowania i tworzenia kampanii reklamowych w systemie Meta przeczytasz w naszym artykule Meta Ads – jak tworzyć reklamy na Facebooku i Instagramie?
Co jeszcze wykorzystać w analizowaniu danych z mediów społecznościowych?
Google Analytics 4
Dane zawarte w Google Analytics 4 dają szersze spojrzenie na wynik kampanii. Należy jednak pamiętać, że aby te dane zebrać, konieczny będzie Facebook Pixel, który dostarczy Ci masę przydatnych informacji o tym, jak wyglądała ścieżka zakupów produktu, w którym momencie kontaktu z reklamą odbiorcy rezygnują z dalszych działań, ile stron/podstron muszą odwiedzić, zanim dokonają konwersji oraz jaki udział w ogólnym ruchu do strony mają media społecznościowe.
Ścieżki wielokanałowe
Szczególną uwagę w kontekście analizy efektywności reklam w mediach społecznościowych warto zwrócić także na ścieżki wielokanałowe. Dzięki nim można pokazać udział social mediów w całym ruchu do strony.
Konwersje wspomagane
Często patrząc na wyniki kampanii prowadzonych w Menadżerze reklam, na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że wyniki nie są satysfakcjonujące. Warto wtedy wesprzeć swoją analizę danymi z Google Analytics 4 i prześledzić ścieżki konwersji. Pomoże Ci to zobaczyć, jak wyglądała dokładnie ścieżka zakupów. Czyli, co robił odbiorca, zanim dokonał zakupu.
Rzadko ścieżka zakupowa wygląda w następujący sposób:
Wyświetlenie reklamy (np. na Facebooku) – kliknięcie CTA (np.kup teraz) – przejście na stronę produktu – dodanie go do koszyka – przejście do płatności – zakup. Zazwyczaj bywa to dużo bardziej skomplikowane. Często widząc reklamę, przechodzimy na stronę, oglądamy produkt i zamykamy stronę, po czym za jakiś czas wpisujemy w wyszukiwarce nazwę tego samego produktu i dopiero wtedy dokonujemy zakupu. Takich nieoczywistych ścieżek zakupowych może być wiele i tu pojawia się problem z dokładnym przypisaniem zakupu do konkretnej reklamy.
Dzięki analizie ścieżek konwersji w GA4 możesz zobaczyć, jak wyglądał ruch między poszczególnymi źródłami. Nawet zupełnie odrębnie zaplanowane kampanie mają udział w domykaniu konwersji. Dzięki takiemu śledzeniu ścieżki konwersji, wiemy jakie działania podejmować planując kolejne kampanie.
Tagi UTM
Google Analytics daje możliwość dokładnego śledzenia poszczególnych kampanii prowadzonych na Facebooku czy Instagramie. Wystarczy odpowiednio „otagować” kampanię parametrami UTM (Urchin Tracking Module). Można to zrobić na etapie ustawiania kampanii w Menadżerze reklam. Odpowiednie oznaczenie adresu URL pozwoli precyzyjnie śledzić źródła ruchu i przypisać je do konkretnej kampanii. W przypadku, kiedy prowadzimy wiele kampanii, jest to niemal obowiązkiem, by móc wyciągać wartościowe wnioski.
Analityka w mediach społecznościowych – profesjonalne wsparcie
Okazuje się, że analiza danych to niezbędny element działań w mediach społecznościowych. Czym bardziej rozbudowane działania tym więcej czasu zajmuje i jest bardziej skomplikowana. Jednak nawet korzystając z podstawowych i bezpłatnych narzędzi, można wyciągać wnioski, które przełożą się na prowadzenie przemyślanych i efektywnych działań. Należy jednak zawsze pamiętać, że w przypadku analityki w mediach społecznościowych nie ma jednego schematu działania – warto testować różne rozwiązania i wybierać te, które dla Ciebie są optymalne.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie promocji swoich usług lub produktów w mediach społecznościowych? Skontaktuj się z nami i skorzystaj z pomocy naszych doświadczonych specjalistów!
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
dobre podsumowanie, niestety wiele osób ni docenia analityki