Analiza konkurencji jest jednym z podstawowych zabiegów w marketingu internetowym. Monitorowanie poczynań serwisów z tej samej branży ułatwia podjąć pewne decyzje i wprowadzić działania, które przekładają się na lepszą widoczność strony oraz rozpoznawalność marki. Nie ma w tym absolutnie nic złego – niemal każdy, komu zależy na wypromowaniu swojego brandu, powinien stale analizować sytuację swoich konkurentów. Jak to robić i skąd wziąć dane o innych witrynach? Z pomocą przychodzą specjalne narzędzia, które gromadzą wiele istotnych informacji o stronach internetowych. Na rynku obecnie istnieje wiele aplikacji służących do analizy konkurencji. W dzisiejszym wpisie przedstawię 5 popularnych narzędzi, które umożliwiają lepsze poznanie rywali z branży.

Analiza konkurencji, czyli podstawa prowadzenia biznesu w Internecie

Czym byłoby prowadzenie biznesu bez konkurencji? Nawet największe marki w danych branżach nie mają monopolu na dany produkt i posiadają wielu rywali, z którymi prześcigają się o względy klientów. Konkurencja jest jednak bardzo dobrą rzeczą, która napędza do działania i wywiera na właścicielach firm nieustanną presję, dzięki której przedsiębiorcy wpadają na coraz to nowsze i lepsze rozwiązania, które przekładają się na tworzenie wydajniejszych towarów i usług. Wszystko to możliwe jest dzięki przeprowadzeniu odpowiedniej analizy konkurencji, która podpowiada, co robią rywale, aby zyskać przewagę nad resztą stawki.

Nie inaczej jest w przypadku optymalizacji stron internetowych. Analiza konkurencji w pracy specjalisty SEO jest chlebem powszednim i zarazem jednym z najistotniejszych czynników w kwestii skutecznego pozycjonowania witryny w Internecie. Dlaczego? Obserwacja konkurentów z branży umożliwia poznanie działań, dzięki którym firmy osiągają lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania oraz wyniki sprzedażowe. Analiza konkurentów pomaga również w stworzeniu odpowiedniej strategii marketingowej, która przełoży się na przyszły sukces serwisu. Prowadząc biznes, zapewne wiesz już, z jakimi firmami rywalizujesz o klientów. Poznanie swoich rywali jest absolutną podstawą podczas prowadzenia biznesu – aby myśleć jednak o sukcesie w Internecie, warto poświęcić czas na odpowiednią analizę zachowań i działań konkurentów, która posłuży Ci za przykład tego, jak dojść na sam szczyt.

Dobrze przeprowadzona analiza kluczem do sukcesu w sieci

Analiza konkurencji przynosi efekty tylko wtedy, gdy jest właściwie przeprowadzona. Obserwacja rywali z branży składa się na kilka obszarów, wśród których wyróżnia się m.in. SEO, kampanie reklamowe i promocyjne, linki przychodzące, prowadzenie mediów społecznościowych czy wszelkie działania wizerunkowe danej marki. Są to aspekty, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas analizy konkurentów, dzięki czemu uzyskasz szerszy obraz tego, co robią rywale i poznasz bliżej ich biznes, co ułatwi Ci wprowadzenie działań, które wpłyną nie tylko na widoczność Twojej marki w Internecie, ale również przełożą się na jej sukces wizerunkowy oraz sprzedażowy.

analiza-konkurencjiJak wcześniej napisałem – analiza konkurencji nie jest niczym złym, a tym bardziej nielegalnym. Każda obserwacja opiera się o ogólnodostępne dane, które znajdziesz w Internecie. Skoro nie jest to nic nadzwyczajnego, dlaczego więc nie warto skorzystać? Bliższe poznanie swoich konkurentów i ich działań niesie ze sobą wiele zalet dla Twojego biznesu, wśród których wyróżnić można m.in.:

  • uniknięcie strat czasowych i finansowych na wprowadzanie niewydajnych rozwiązań,
  • stała kontrola konkurencji i przewidywanie następnych posunięć,
  • zdobycie wiedzy i świadomości o konkurentach,
  • wprowadzenie nowych działań,
  • obranie lepszej strategii marketingowej,
  • poprawienie widoczności strony w Internecie,
  • zdobycie nowych klientów (w tym również od konkurencji).

Narzędzia, które pozwolą Ci poznać lepiej swoją konkurencję

Do przeprowadzenia skutecznej analizy konkurencji potrzebne są niezbędne narzędzia. Na rynku znajduje się wiele programów i aplikacji – zarówno płatnych, jak i darmowych, które ułatwiają poznanie konkurencyjnych portali. W dzisiejszym artykule przygotowałem 5 popularnych narzędzi chętnie wykorzystywanych przez specjalistów SEO.

Senuto

Senuto to polskie narzędzie, które jest chętnie wykorzystywane w branży SEO. Aplikacja webowa zawiera wiele opcji ułatwiających monitoring witryn w Internecie takich jak m.in. analiza widoczności, analiza konkurencji, historia SERP czy baza słów kluczowych. Narzędzie opiera się na tworzeniu wykresów na podstawie zgromadzonych informacji o danej domenie. 

wykres-widocznosci-senutowykres-senuto-konkurencja

Narzędzie jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Chcąc poznać lepiej konkurencyjne serwisy, wystarczy przejść do zakładki Analiza widoczności, w której po wpisaniu adresu domeny wyświetli się kilka wykresów (jak na screenach wyżej), wśród których zawarte będą informację o domenie, jej sezonowości czy podstawowych informacjach o konkurencyjnych serwisach. Nieco bardziej rozbudowaną opcją do monitoringu rywali jest zakładka Analiza konkurencji, która umożliwia bezpośrednie porównanie Twojej witryny z inną na podstawie fraz kluczowych.

analiza-konkurencji-senutoSenuto jest narzędziem płatnym – autorzy jednak udostępniają 14-dniową wersję próbną, z której warto skorzystać, aby lepiej poznać swoją konkurencję.

Similar Web

Similar Web to narzędzie, które jest cenione przez przedsiębiorców oraz specjalistów SEO. Aplikacja przeznaczona jest do sprawdzania ruchu na stronie. Similar Web gromadzi bardzo dużo informacji o witrynach, które są związane m.in. z ilością odwiedzin na danej stronie, przeglądu podstron przez użytkownika, skąd użytkownik trafił na stronę czy jakie frazy są wyszukiwane przez internautów. Pełna wersja narzędzia oferuje również wiele więcej opcji, które pozwalają przeprowadzić bardzo dokładną analizę konkurencyjnych serwisów.

porownanie-serwisow-similarwebslowakluczowe-similarwebCo ważne – wszystkie dane są szacunkowe, co jednak nie wyklucza dokładności działania narzędzia. Aplikacja posiada zarówno wersję darmową, jak i płatną – twórcy jednak umożliwiają skorzystanie z 10-dniowej wersji próbnej, w której dostępne są takie opcje narzędzia jak m.in. wgląd do ruchu sieciowego witryny, wyświetlenia czy odbiorcy witryny.

Ahrefs

Ahrefs to kolejne popularne narzędzie, które chętnie wykorzystywane jest w świecie SEO. Aplikacja służy do badania profilu linków zewnętrznych witryn oraz sprawdzeniu siły domeny. Najprościej mówiąc, za pomocą Ahrefs w łatwy sposób zbadasz dowolną stronę internetową pod kątem SEO na dane słowa kluczowe oraz przeanalizujesz stronę pod względem jej mocy, a także widoczności w organicznym wynikach wyszukiwania. Aby przeprowadzić analizę konkurencji w Ahrefs, skorzystaj z wyszukiwarki narzędzia, wpisz interesującą Cię domenę, a następnie przejdź do zakładki Profil linków, w której wyświetlone zostaną źródła linków przychodzących. 

wykres-ahrefs-widocznosc

wykres-ruchorganiczny-ahrefsAhrefs jest rozbudowanym narzędziem, które posiada wiele opcji takich jak m.in. Site Explorer (informacje na temat linków zwrotnych, organicznych słów oraz ruchu związanego z daną witryną), Keywords Explorer (przegląd fraz kluczowych pod kątem liczby wyszukiwań w SERP itp.), Ahrefs Content Explorer (przegląd artykułów powiązanych z daną frazą kluczową, które cieszą się w sieci dużą popularnością, czyli takie treści, które były najczęściej udostępniane i linkowane przez zewnętrzne strony). Co ważne – Ahrefs jest narzędziem płatnym.

SEMrush

Kolejną pozycją w dzisiejszym zestawieniu jest SEMrush, czyli bardzo popularne narzędzie do analizy konkurencji. Aplikacja podobnie jak Ahrefs umożliwia zbadanie dowolnej witryny pod kątem organicznych słów kluczowych, linków przychodzących czy słów kluczowych (w tym płatnych). Korzystając z SEMrush, w łatwy sposób przeanalizujesz swoich konkurentów w takich aspektach jak m.in.:

  • słowa kluczowe, które znajdują się na najwyższych pozycjach,
  • ruch sieciowy witryn,
  • linki przychodzące,
  • płatne słowa kluczowe.

Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść w dwie sekcje – Organic Search Positions oraz Backlinks. W pierwszej zakładce znajdziesz organiczne słowa kluczowe, czyli wszystkie frazy, o której “bije się” Twoja konkurencja. Opcja Backlinks (linki przychodzące) to wszystkie pozycje, które prowadzą bezpośrednio do witryn Twoich rywali z branży.

wynikiorganiczne-semrush

backlinki-semrush

źródło: semrush.com

SEMrush jest narzędziem płatnym, które dostępne jest w 3 pakietach – Pro, Guru oraz Business – im wyższa opcja, tym większe możliwości analizy konkurencji.

Surfer SEO

O Surfer SEO pisałem już w jednym z poprzednich wpisów – jeżeli jeszcze nie widziałeś, serdecznie zapraszam – https://www.netim.pl/content-editory-narzedzia-ulatwiajace-pisanie-zgodne-z-zasadami-seo/. Surfer SEO jest narzędziem, z którego chętnie korzystają zarówno specjaliści SEO, jak i copywriterzy. Aplikacja jest przydatna podczas analizy konkurencji. Narzędzie posiada opcje, dzięki którym sprawdzisz takie czynniki jak linki odsyłające do stron oraz frazy kluczowe, na jakie wyświetla się dana witryna. Dodatkowo Surfer SEO umożliwia podgląd tego, jakiej długości treści powstają na stronach konkurencji – jest to dobra wskazówka do tego, jak przygotować content dla swojego serwisu. Surfer SEO jest narzędziem płatnym – możliwe jest jednak skorzystanie z wersji testowej (7 dni w cenie 1$).

wykreswidocznosci-surferseo

Na rynku dostępnych jest wiele więcej narzędzi przeznaczonych do analizy konkurencji, które chętnie wykorzystywane są w branży SEO. W dzisiejszym artykule opisałem 5 popularnych aplikacji, które ułatwiają poznanie swoich rywali. Jeżeli chcesz poznać kolejne programy, śledź uważnie naszego bloga, na którym już wkrótce pojawi się dalsza część zestawienia.

 

 

Dariusz Mrozek

Copywriter z aspiracjami na specjalistę SEO. Prywatnie fan Arsenalu oraz entuzjasta angielskiej piłki. W wolnej chwili poświęca się jeździe na rowerze, oglądaniu meczów, czytaniu książek, podróżom oraz tworzeniu amatorskich projektów graficznych i stron.