Narzędzia do analizy konkurencji w sieci, które warto znać

Blog page
analizakonkurencji-zdjecieglowne

Analiza konkurencji jest jednym z podstawowych zabiegów w marketingu internetowym. Monitorowanie poczynań serwisów z tej samej branży ułatwia podjąć pewne decyzje i wprowadzić działania, które przekładają się na lepszą widoczność strony oraz rozpoznawalność marki. Nie ma w tym absolutnie nic złego – niemal każdy, komu zależy na wypromowaniu swojego brandu, powinien stale analizować sytuację swoich konkurentów. Jak to robić i skąd wziąć dane o innych witrynach? Z pomocą przychodzą specjalne narzędzia, które gromadzą wiele istotnych informacji o stronach internetowych. Na rynku obecnie istnieje wiele aplikacji służących do analizy konkurencji. W dzisiejszym wpisie przedstawię popularne narzędzia, które umożliwiają lepsze poznanie rywali z branży.

Analiza konkurencji, czyli podstawa prowadzenia biznesu w Internecie

Czym byłoby prowadzenie biznesu bez konkurencji? Nawet największe marki w danych branżach nie mają monopolu na dany produkt i posiadają wielu rywali, z którymi prześcigają się o względy klientów. Konkurencja jest jednak bardzo dobrą rzeczą, która napędza do działania i wywiera na właścicielach firm nieustanną presję, dzięki której przedsiębiorcy wpadają na coraz to nowsze i lepsze rozwiązania, które przekładają się na tworzenie wydajniejszych towarów i usług. Wszystko to możliwe jest dzięki przeprowadzeniu odpowiedniej analizy konkurencji, która podpowiada, co robią rywale, aby zyskać przewagę nad resztą stawki.

Nie inaczej jest w przypadku optymalizacji stron internetowych. Analiza konkurencji w pracy specjalisty SEO jest chlebem powszednim i zarazem jednym z najistotniejszych czynników w kwestii skutecznego pozycjonowania witryny w Internecie. Dlaczego? Obserwacja konkurentów z branży umożliwia poznanie działań, dzięki którym firmy osiągają lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania oraz wyniki sprzedażowe. Analiza konkurentów pomaga również w stworzeniu odpowiedniej strategii marketingowej, która przełoży się na przyszły sukces serwisu. Prowadząc biznes, zapewne wiesz już, z jakimi firmami rywalizujesz o klientów. Poznanie swoich rywali jest absolutną podstawą podczas prowadzenia biznesu – aby myśleć jednak o sukcesie w Internecie, warto poświęcić czas na odpowiednią analizę zachowań i działań konkurentów, która posłuży Ci za przykład tego, jak dojść na sam szczyt.

Dobrze przeprowadzona analiza kluczem do sukcesu w sieci

Analiza konkurencji przynosi efekty tylko wtedy, gdy jest właściwie przeprowadzona. Obserwacja rywali z branży składa się na kilka obszarów, wśród których wyróżnia się m.in. SEO, kampanie reklamowe i promocyjne, linki przychodzące, prowadzenie mediów społecznościowych czy wszelkie działania wizerunkowe danej marki. Są to aspekty, które powinieneś wziąć pod uwagę podczas analizy konkurentów, dzięki czemu uzyskasz szerszy obraz tego, co robią rywale i poznasz bliżej ich biznes, co ułatwi Ci wprowadzenie działań, które wpłyną nie tylko na widoczność Twojej marki w Internecie, ale również przełożą się na jej sukces wizerunkowy oraz sprzedażowy.

analiza-konkurencjiJak wcześniej napisałem – analiza konkurencji nie jest niczym złym, a tym bardziej nielegalnym. Każda obserwacja opiera się o ogólnodostępne dane, które znajdziesz w Internecie. Skoro nie jest to nic nadzwyczajnego, dlaczego więc nie warto skorzystać? Bliższe poznanie swoich konkurentów i ich działań niesie ze sobą wiele zalet dla Twojego biznesu, wśród których wyróżnić można m.in.:

  • uniknięcie strat czasowych i finansowych na wprowadzanie niewydajnych rozwiązań,
  • stała kontrola konkurencji i przewidywanie następnych posunięć,
  • zdobycie wiedzy i świadomości o konkurentach,
  • wprowadzenie nowych działań,
  • obranie lepszej strategii marketingowej,
  • poprawienie widoczności strony w Internecie,
  • zdobycie nowych klientów (w tym również od konkurencji).

Narzędzia, które pozwolą Ci poznać lepiej swoją konkurencję

Do przeprowadzenia skutecznej analizy konkurencji potrzebne są niezbędne narzędzia. Na rynku znajduje się wiele programów i aplikacji – zarówno płatnych, jak i darmowych, które ułatwiają poznanie konkurencyjnych portali. W dzisiejszym artykule przygotowałem 5 popularnych narzędzi chętnie wykorzystywanych przez specjalistów i agencje SEO.

Senuto

Senuto to polskie narzędzie, które jest chętnie wykorzystywane w branży SEO. Aplikacja webowa zawiera wiele opcji ułatwiających monitoring witryn w Internecie takich jak m.in. analiza widoczności, analiza konkurencji, historia SERP czy baza słów kluczowych. Narzędzie opiera się na tworzeniu wykresów na podstawie zgromadzonych informacji o danej domenie. 

wykres-widocznosci-senutowykres-senuto-konkurencja

Narzędzie jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze. Chcąc poznać lepiej konkurencyjne serwisy, wystarczy przejść do zakładki Analiza widoczności, w której po wpisaniu adresu domeny wyświetli się kilka wykresów (jak na screenach wyżej), wśród których zawarte będą informację o domenie, jej sezonowości czy podstawowych informacjach o konkurencyjnych serwisach. Nieco bardziej rozbudowaną opcją do monitoringu rywali jest zakładka Analiza konkurencji, która umożliwia bezpośrednie porównanie Twojej witryny z inną na podstawie fraz kluczowych.

analiza-konkurencji-senutoSenuto jest narzędziem płatnym – autorzy jednak udostępniają 14-dniową wersję próbną, z której warto skorzystać, aby lepiej poznać swoją konkurencję.

Similar Web

Similar Web to narzędzie, które jest cenione przez przedsiębiorców oraz specjalistów SEO. Aplikacja przeznaczona jest do sprawdzania ruchu na stronie. Similar Web gromadzi bardzo dużo informacji o witrynach, które są związane m.in. z ilością odwiedzin na danej stronie, przeglądu podstron przez użytkownika, skąd użytkownik trafił na stronę czy jakie frazy są wyszukiwane przez internautów. Pełna wersja narzędzia oferuje również wiele więcej opcji, które pozwalają przeprowadzić bardzo dokładną analizę konkurencyjnych serwisów.

porownanie-serwisow-similarwebslowakluczowe-similarwebCo ważne – wszystkie dane są szacunkowe, co jednak nie wyklucza dokładności działania narzędzia. Aplikacja posiada zarówno wersję darmową, jak i płatną – twórcy jednak umożliwiają skorzystanie z 10-dniowej wersji próbnej, w której dostępne są takie opcje narzędzia jak m.in. wgląd do ruchu sieciowego witryny, wyświetlenia czy odbiorcy witryny.

Ahrefs

Ahrefs to kolejne popularne narzędzie, które chętnie wykorzystywane jest w świecie SEO. Aplikacja służy do badania profilu linków zewnętrznych witryn oraz sprawdzeniu siły domeny. Najprościej mówiąc, za pomocą Ahrefs w łatwy sposób zbadasz dowolną stronę internetową pod kątem SEO na dane słowa kluczowe oraz przeanalizujesz stronę pod względem jej mocy, a także widoczności w organicznym wynikach wyszukiwania. Aby przeprowadzić analizę konkurencji w Ahrefs, skorzystaj z wyszukiwarki narzędzia, wpisz interesującą Cię domenę, a następnie przejdź do zakładki Profil linków, w której wyświetlone zostaną źródła linków przychodzących. 

wykres-ahrefs-widocznosc

wykres-ruchorganiczny-ahrefsAhrefs jest rozbudowanym narzędziem, które posiada wiele opcji takich jak m.in. Site Explorer (informacje na temat linków zwrotnych, organicznych słów oraz ruchu związanego z daną witryną), Keywords Explorer (przegląd fraz kluczowych pod kątem liczby wyszukiwań w SERP itp.), Ahrefs Content Explorer (przegląd artykułów powiązanych z daną frazą kluczową, które cieszą się w sieci dużą popularnością, czyli takie treści, które były najczęściej udostępniane i linkowane przez zewnętrzne strony). Co ważne – Ahrefs jest narzędziem płatnym.

SEMrush

Kolejną pozycją w dzisiejszym zestawieniu jest SEMrush, czyli bardzo popularne narzędzie do analizy konkurencji. Aplikacja podobnie jak Ahrefs umożliwia zbadanie dowolnej witryny pod kątem organicznych słów kluczowych, linków przychodzących czy słów kluczowych (w tym płatnych). Korzystając z SEMrush, w łatwy sposób przeanalizujesz swoich konkurentów w takich aspektach jak m.in.:

  • słowa kluczowe, które znajdują się na najwyższych pozycjach,
  • ruch sieciowy witryn,
  • linki przychodzące,
  • płatne słowa kluczowe.

Jak to sprawdzić? Wystarczy wejść w dwie sekcje – Organic Search Positions oraz Backlinks. W pierwszej zakładce znajdziesz organiczne słowa kluczowe, czyli wszystkie frazy, o której “bije się” Twoja konkurencja. Opcja Backlinks (linki przychodzące) to wszystkie pozycje, które prowadzą bezpośrednio do witryn Twoich rywali z branży.

wynikiorganiczne-semrush

backlinki-semrush

źródło: semrush.com

SEMrush jest narzędziem płatnym, które dostępne jest w 3 pakietach – Pro, Guru oraz Business – im wyższa opcja, tym większe możliwości analizy konkurencji.

Surfer SEO

O Surfer SEO pisałem już w jednym z poprzednich wpisów – jeżeli jeszcze nie widziałeś, serdecznie zapraszam – https://www.netim.pl/content-editory-narzedzia-ulatwiajace-pisanie-zgodne-z-zasadami-seo/. Surfer SEO jest narzędziem, z którego chętnie korzystają zarówno specjaliści SEO, jak i copywriterzy. Aplikacja jest przydatna podczas analizy konkurencji. Narzędzie posiada opcje, dzięki którym sprawdzisz takie czynniki jak linki odsyłające do stron oraz frazy kluczowe, na jakie wyświetla się dana witryna. Dodatkowo Surfer SEO umożliwia podgląd tego, jakiej długości treści powstają na stronach konkurencji – jest to dobra wskazówka do tego, jak przygotować strategię contentową dla swojego serwisu. Surfer SEO jest narzędziem płatnym – możliwe jest jednak skorzystanie z wersji testowej (7 dni w cenie 1$).

wykreswidocznosci-surferseo

SEMSTORM

SEMSTORM to rozbudowane narzędzie, które przeznaczone jest do monitorowania witryn oraz planowana działań z obszaru SEO i SEM.  Program ułatwia przeprowadzenie dokładnej analizy konkurencji oraz zaplanowania odpowiedniej strategii marketingowej. SEMSTORM dodatkowo umożliwia m.in.:

  • monitorowanie fraz kluczowych z całego świata,
  • przeprowadzenie analizy słów kluczowych dla danego serwisu,
  • wykonanie audytu strony,
  • zbadanie widoczności serwisu w Internecie.

Program w kilka chwil jest w stanie wyświetlić frazy, na jakie wyświetla się dany serwis oraz dodatkowo pokazać konkurencyjne strony dla analizowanej witryny. Narzędzie jest wygodne i intuicyjne w obsłudze. Aby przeprowadzić analizę konkurencji, należy przejść do zakładki Analiza stron i następnie wpisać adres interesującego nas serwisu.

analizafraz-semstorm

frazy-semstorm

konkurenciserwisu-semstorm

SEMSTORM jest narzędziem płatnym, który występuje w trzech pakietach Home, Starter i Premium.

Majestic SEO

Majestic SEO to narzędzie podobne do Ahrefs, które służy do analizowania linków prowadzących do strony. Program jest przydatny w pracy specjalistów SEO, którzy w łatwy sposób mogą sprawdzić źródło linków witryny zarówno na swoich, jak i konkurencyjnych stronach. Majestic oparty jest głównie o dwa wskaźniki określające jakość linków serwisu. Pierwszym z nich jest TRUST FLOW, który odnosi się do jakości linków i wiarygodności strony. Drugim wskaźnikiem jest CITATION FLOW, który odnosi się do ilości linków przychodzących. Co ważne oba wskaźniki powinny być na podobnym poziomie z lekkim wskazaniem na TRUST FLOW jeżeli jednak druga wartość jest większa, może to oznaczać, że do naszej strony prowadzą linki spamerskie. Korzystając z Majestic, dodatkowo uzyskasz takie informacje jak m.in. rozkład anchorów na stronie rywali czy to, z jakimi linkami masz do czynienia (dofollow i nofollow). Poznanie wartościowych linków pomoże zoptymalizować stronę i zwiększyć jej moc, co przełoży się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Co ważne Majestic SEO jest narzędziem płatnym.

majestic-wskaźniki

źródło: majestic.com

Brand24

Brand24 to jedno z najbardziej znanych narzędzi wykorzystywanych do monitorowania Internetu oraz mediów społecznościowych. Program analizuje sieć pod kątem wzmianek o danej marce, produkcie czy kampanii. Brand24 zbiera publiczne dane z takich platform jak m.in. Facebook, Instagram, Twitter, blogi czy fora, dzięki czemu w łatwy sposób dowiesz się, gdzie pojawia się Twoja konkurencja i co o niej mówią internauci. Narzędzia użyjesz m.in. do:

  • analizy konkurencji,
  • analizowania kampanii marketingowych, 
  • monitorowania kanałów ruchu w Internecie,
  • analizy działania hasztagów.

Co oznacza to w praktyce? Brand24 w szczegółowy sposób zestawi wszystkie wzmianki o Twoim biznesie oraz konkurentach, dzięki czemu uzyskasz odpowiedzi na takie pytania, jak:

  • co mówią klienci o produktach/stronie/marce konkurentów,
  • czego oczekują klienci od konkurentów (i tym samym od Twojej marki),
  • jaki feedback otrzymuje konkurencja od klientów,
  • jakie są mocne i słabe strony konkurencji,
  • jakie błędy popełniają konkurenci,
  • co robią, aby polepszyć swoją pozycję.

Dzięki tym informacjom możesz wykorzystać każde potknięcie swojej konkurencji. W jaki sposób? Przykładem może być negatywny feedback jednego z klientów jeżeli zauważysz taką sytuację, nic nie stoi na przeszkodzie, aby odezwać się do takiej osoby i zaoferować swoje usługi. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wprowadzeniu nowych kampanii przez konkurencyjne serwisy analizując kanały ruchu, w szybki sposób sprawdzisz, jak klienci reagują na najnowsze działania konkurentów, co pomoże Ci zaplanować odpowiednią strategię marketingową i podjąć działania mające na celu przebicie konkurencji. Brand24 podobnie jak wcześniejsze narzędzia jest aplikacją płatną występuje aktualnie w czterech wersjach (Plus, Premium, Business i Max). Autorzy udostępniają jednak 14-dniową wersję testową.

wzmianki-brand24

źródło: brand24.pl

SentiOne

Kolejnym narzędziem w zestawieniu jest SentiOne, które działa na podobnej zasadzie co wyżej wymieniony Brand24. Jest to polska aplikacja webowa, która służy do monitoringu Internetu na różnych kanałach ruchu i dostarczaniu informacji na temat firmy, jej produktów, usług, strony, fanpage’a czy opinii, które krążą wśród użytkowników. SentiOne działa na podstawie specjalnego algorytmu, który przeszukuje Internet (w tym media społecznościowe, blogi czy fora) na podstawie zdefiniowanych wcześniej słów kluczowych. Na ich podstawie gromadzi dane na temat wypowiedzi o danej marce. Monitoring Internetu i analiza danych od SentiOne to kontrola tego, co dzieje się w sieci na temat marki. Narzędzie ułatwia zarządzać wizerunkiem firmy w Internecie oraz analizować nie tylko poczynania konkurencji, ale także sprawdzać, jakich klientów przyciągają inne marki i na czym ewentualnie tracą np. negatywny feedback na temat obsługi czy oferowanych produktów. SentiOne działa w czasie rzeczywistym i w tym czasie analizuje takie rzeczy jak m.in.:

  • wzmianki o danej firmie w Internecie,
  • zasięg wypowiedzi użytkowników,
  • wydźwięk wypowiedzi internautów,
  • grupę docelową,
  • konkurencyjne serwisy,
  • aktywność użytkowników na kanałach ruchu.

SentiOne jest bardzo rozbudowanym narzędziem, które działa na podstawie sztucznej inteligencji. Ogromną zaletą programu jest to, że natychmiastowo dostarcza szczegółowe informacje zarówno o Twojej marce, jak i konkurencyjnych serwisach. Analiza konkurencji z SentiOne jest bardzo prosta aplikacja wyświetli wszystkie wzmianki, opinie, zasięgi, aktywność czy geolokalizację internautów. Dane te ułatwią opracowanie odpowiednich działań i wykorzystanie ewentualnych błędów konkurentów na swoją korzyść. W jaki sposób? Przykładem może być sytuacja, w której internauci wyrażą swoje zdanie na temat produktu (zbyt wysokiej ceny, trudności w dostawie, niespełnieniu oczekiwań względem opisu). W przypadku napotkania się z takim przypadkiem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaoferować potencjalnemu klientowi pomoc skorygować swoją ofertę tak, aby to właśnie na Twojej stronie zakupił produkt, który był mu proponowany również przez konkurencję, ale spotkał się z negatywnym odbiorem. Co ważne SentiOne podobnie jak większość prezentowanych narzędzi jest aplikacją płatną.

wzmianki-socialmedia-sentione

źródło: sentione.com

Siteliner

Ostatnim prezentowanym narzędziem w dzisiejszym wpisie jest Siteliner. Jest to prosty w obsłudze program, który służy do analizy witryn pod kątem duplikacji treści, błędów 404 oraz linków wewnętrznych i zewnętrznych. Za jego pomocą ocenisz strukturę strony Twojej konkurencji pod takimi względami jak:

Zaletą narzędzia jest nie tylko prostota, ale również wygoda po przeanalizowaniu danej witryny program tworzy zaawansowany raport, który można otworzyć w oknie przeglądarki lub zapisać na dysk twardy w dwóch formatach PDF i CSV. Siteliner przyda się nie tylko do analizy konkurencji, ale również do oceny własnej strony. Po analizie witryny narzędzie wyświetla informacje o tym, jaki procent podstron to treści zduplikowane, a jakie to treści unikalne. Ułatwia to pozbycie się powielonych treści na stronie, co pozwoli uniknąć niższych fraz w wynikach wyszukiwania. W raporcie Siteliner pokazywane są również takie czynniki jak m.in. moc strony płynąca z linków (Page Power), liczba słów, szybkość ładowania się strony i wiele więcej. Narzędzie dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Bezpłatna opcja pozwala na przeskanowanie 250. podstron witryny.

analiza-strony-siteliner

porównanie-z-konkurencją-siteliner
Na rynku dostępnych jest wiele więcej narzędzi przeznaczonych do analizy konkurencji, które chętnie wykorzystywane są w branży SEO. Analiza konkurencji jest receptą na zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na przyszły sukces serwisu. Dobrą praktyką każdego przedsiębiorcy powinno być nieustanne podglądanie poczynań branżowych rywali, dzięki którym znajdują się oni na najwyższych pozycjach. Analizując inne serwisy, możesz wyciągnąć odpowiednie wnioski oraz uniknąć błędów, które zostały popełnione przez konkurencję. Odpowiednia analiza da Ci przewagę – pamiętaj jednak, że rywale nie śpią i nieustannie polepszają swoje działania, dlatego też staraj się regularnie analizować konkurencyjne marki, dzięki czemu nigdy nie zostaniesz w tyle.

Zespół Netim

Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂