Blog page

Optymalizacja sklepu internetowego to żmudny i czasochłonny proces. Wymaga on skupienia się na pozornie błahych sprawach, takich jak znaczniki meta, tytuły, karty produktu, podstrony i podkategorie. Jednakże wszystko to oraz wiele innych czynników, ma ogromny wpływ na dobrą widoczność sklepu w wyszukiwarce. Sklep internetowy powinien cechować się starannymi i dokładnymi opisami sprzedawanych produktów. Im lepszy opis, im więcej zdjęć, tym mamy większą szansę przekonać potencjalnego klienta do zakupu danego produktu w naszym sklepie. Dokładne opisy to jedno z najważniejszych zagadnień e-handlu.

Google docenia unikalne teksty

Kopiowanie opisów konkurencji to jedna z najgorszych czynności, jaką możesz wykonać. Co prawda szanse, że autor zorientuje się, iż „inspirowałeś się” jego twórczym opisem są niewielkie, ale kopiowanie treści ma zasadniczy wpływ na pozycjonowanie stron internetowych.

Ze względu na mechanizmy sterujące wynikami wyszukiwania w Google, Twoja strona może zostać oceniona jako kopiująca treści, a tym samym jej widoczność w wynikach wyszukiwania zostanie znacząco obniżona. W przypadku unikalnych opisów, nie tylko zyskasz przewagę nad konkurencją, ale może nawet grono nowych odbiorców, którym Twoje opisy spodobają się bardziej.

Dokładny opis = Dobry sprzedawca

zte1

fot. x-kom.pl

Podkreślamy, że sklepy internetowe nie posiadają ekspedientów, którzy skutecznie podzielą się z nami potrzebnymi informacjami. Tę rolę przejmują opisy produktów.

Jeżeli opis będzie starannie napisany i będzie zawierał wszystkie potrzebne informacje, a na dodatek w opisie zostaną użyte frazy z użyciem języka korzyści, są spore szanse na to, że produkt zostanie zakupiony właśnie w Twoim sklepie. Nie zapominajmy, że opis produktu należy także zoptymalizować pod kątem SEO. Dobrze skonstruowany tekst powinien zawierać słowa kluczowe. Ważne, żeby nie używać ich na siłę. Wyrazy bliskoznaczne oraz synonimy również mogą korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie strony.

Nazwa produktu z długim ogonem

long tail

Metoda „Long Tail” coraz częściej występuje w opisach rozmaitych sklepów internetowych. Polega ona na zawarciu w tytule nazwy i specyfikacji produktu, czyli ważnych informacji, dzięki którym wygenerujesz wiele słów kluczowych. „Long Tail” zostało zapoczątkowane obserwacją zachowania użytkowników wyszukiwarek, którzy trafiali na strony nie w wyniku wpisywania haseł, lecz całych fraz dotyczących treści niszowych i rzadziej wyszukiwanych.

fot. X-kom.pl

fot. X-kom.pl

W powyższym przykładzie komputera stacjonarnego marki MSI zastosowano metodę długiego ogona – obok nazwy producenta i modelu opisano rodzaj procesora, ilość pamięci RAM, pojemność dysku, nagrywarkę DVD, rodzaj systemu operacyjnego oraz zaimplementowaną kartę graficzną.

Treści bogate w wartość merytoryczną stały się magnesem dla użytkowników. Dlatego warto pamiętać, by odpowiednio formułować frazy dotyczące naszych produktów. Wbrew pozorom, metoda „Long Tail” jest opłacalna w przypadku pozycjonowania stron. Pomimo formułowania fraz składających się z kilku wyrazów, które przynoszą mniej wejść na stronę, poziom konwersji wśród ostatecznych odbiorców jest znacznie większy. Oznacza to, że mimo mniejszej ilości odwiedzin na stronę, większość przeglądających jest naprawdę zainteresowana produktem.

Kategoryzacja podstron i długi adres URL

podstronyJeżeli chcesz otworzyć sklep internetowy, który w swojej ofercie będzie posiadał dużą ilość różnych produktów, zastosuj kategoryzowanie i sortowanie na stronie. Pomoże to nie tylko w odnalezieniu konkretnego przedmiotu, ale również zapobiegnie tworzeniu się powielonej treści, której tak bardzo nie lubi algorytm Google.

W przypadku tworzenia adresów URL doskonale sprawdza się wcześniej wspomniana metoda „Long Tail”. Forma adresów URL ma znaczenie nie tylko dla użytkowników serwisu, ale i dla robotów wyszukiwarek. W procesie wyszukiwania szybciej odnaleziona zostanie strona, której adres URL pokrywa się z meta tytułem danego produktu. Dodatkowo, opis wzbogacony o indywidualny kod producenta daje więcej możliwości dokładniejszego wyszukiwania.

Pamiętajmy, aby adres URL był pozbawiony znaków diakrytycznych (ą,ę,ł,ć,ź,ż itp.), ciąg wyrazów adresu internetowego składał się z fraz kluczowych, natomiast do oddzielenia słów najlepiej zastosować myślniki. Używanie spacji nie wpływa najlepiej na proces wyszukiwania.

W celu uzyskania lepszej optymalizacji strony, a także dokładniejszej nawigacji wiele sklepów internetowych stosuje tzw. breadcrumbs.

fot. X-kom.pl

fot. X-kom.pl

Okruszki, to element chętnie wykorzystywane w dziale e-commerce, pozwalający na dodatkowe wykorzystanie słów kluczowych w treści serwisu.

Zadbaj o zdjęcia produktu wysokiej rozdzielczości

fot. Bigbeat.pl

fot. Bigbeat.pl

…i najlepiej żeby były wykonane przez Ciebie. Bardzo często sklepy internetowe korzystają z oficjalnych grafik, które dostarcza producent, jednakże ile razy okazywało się, że produkt wyglądał nieco inaczej, niż na grafice?

Własne zdjęcia ukazują produkt w jego faktycznym stanie, dzięki czemu możemy porównać sobie jego wygląd z zamieszczonym opisem oraz grafikami producenta. Zdjęcie pozwala również wyszukać dany produkt poprzez wyszukiwarkę obrazów Google. Co ważne, zdjęcia o dużej rozdzielczości mogą spowolnić czas ładowania strony. To zaś, może zniechęcić użytkownika do korzystania z naszego sklepu. Dlatego, w celu odpowiedniej kompresji zdjęć zachęcamy do skorzystania z narzędzia, które dokładnie zredukuje wagę obrazu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

Kolejnym, ważnym czynnikiem, który wiąże się z wykorzystywaniem zdjęć w naszym sklepie internetowym, jest tzw. alternatywny opis zdjęcia. W przypadku, kiedy dany obraz nie chce wczytać się na naszym serwisie, zostaje odczytany alternatywny opis zdjęcia. Dzięki temu użytkownik wie, co potencjalnie ma przedstawić fotografia. Dla robota Google, to cenna informacja, która wpływa na pozycjonowanie naszego serwisu. Ważne, aby alternatywny opis został sformułowany zgodnie z zasadami SEO.

Klienci lubią akcesoria

Kupując nowego laptopa, klienci często dokupują do niego takie akcesoria jak torba, plecak, myszka lub pendrive. W innych branżach wygląda to podobnie, dlatego zawsze warto poświęcić dodatkowe miejsce na stronie internetowej, by zaprezentować akcesoria dedykowane do danego produktu.

fot. euro.com.pl

fot. euro.com.pl

Sklep internetowy RTVeuroAGD zastosował nawet ciekawszą formę prezentacji akcesoriów w postaci już gotowych do nabycia zestawów. Dzięki temu, klienci oszczędzają czas na wyszukaniu właściwych dodatków, a w tym przypadku nawet pieniądze.

Sugeruj klientom podobne produkty

fot. Gandalf.com.pl

fot. Gandalf.com.pl

Sugerowanie, albo linkowanie wewnętrzne, to metoda, która nie tylko pozwala naszym klientom w szybki sposób przybliżyć asortyment przez nas polecany lub taki, który należy do tej samej kategorii produktowej, co oglądany przedmiot.

Linkowanie produktów w sklepie internetowym pozwoli na lepsze indeksowanie treści serwisu. Sklepy internetowe starają się linkować swoje produkty stosując różne kategorie – najczęściej oglądane, najczęściej kupowane, inne produkty firmy/autora, polecane itp. W zależności od sklepu internetowego, sugerowane produkty znajdują się pod komentarzami do produktu lub w bocznych sektorach strony.

Daj się ocenić

Wyszukiwarki produktów, takie jak ceneo.pl czy skąpiec.pl są często używane przez użytkowników poszukujących danego produktu w jak najniższej cenie. Ponadto, tego typu serwisy dają możliwość wypowiedzenia się na temat jakości produktu, jakości komunikacji ze sklepem internetowym i czasie przesyłki.

Umożliwiając wyszukiwanie produktów w Twoim sklepie, zwiększasz szansę na popularyzacje własnej marki. Dodatkowo, wiele sklepów internetowych wykorzystuje wtyczki społecznościowe. Umieszczenie znacznika  „+1”, „Lubię to” i pola do wpisywania komentarzy za pośrednictwem portalu facebook, sprawi, że nasz produkt dotrze do większego grona odbiorców.

Zerknij też na nasz inny artykuł: Optymalizacja stron internetowych, z którego dowiesz się, dlaczego należy bliżej przyjrzeć się swojej witrynie i co można poprawić, aby zwiększyć jej widoczność.

Aleksandra Józwik

Bez analizy danych nie zaczyna pracy. W Netimie dba o wartościowy content i rozwój kanałów social. Burza mózgów i właściwie rozdzielenie zadań w projekcie to klucz do sukcesu. Każdą wolną chwilę spędza w górach.