Google Trends – odkryj trendy i wyprzedź konkurencję

Blog page
Poradnik Google Trends

Google Trends to narzędzie jedyne w swoim rodzaju i choć wszyscy mamy do niego dostęp to mało kto z niego korzysta. Czemu tak się dzieje? Zapewne przez nieumiejętne korzystanie, bo choć jego aplikacja jest bardzo intuicyjna, to prezentowane informacje już niekoniecznie. Jak więc korzystać z Google Trends i w jaki sposób interpretować dane, jakie nam oferuje? Sprawdźmy!

Co to jest Google Trends?

Najprościej rzecz ujmując Google Trends pozwala nam na sprawdzenie popularności wyszukiwań danej frazy kluczowej w wyszukiwarce Google. Jest to bezpłatne narzędzie udostępnione przez twórców wyszukiwarki.

Google Trends (w przeciwieństwie do większości dostępnych narzędzi) prezentuje dane w czasie rzeczywistym. Na bieżąco możemy więc śledzić w nim interesujące nas frazy i analizować, czy występuje u nich sezonowość i na jakim etapie trendu aktualnie się znajdują.

Dzięki niemu możemy poniekąd mieć wgląd w zachowania konsumentów i zaplanować na ich podstawie trafną strategię marketingową.

W skrócie, dzięki Google Trends:

  • sprawdzisz, czy dla danej frazy występuje sezonowość,
  • poznasz trendy wyszukiwania,
  • znajdziesz aktualnie popularne tematy.

Co pokazuje Google Trends?

Zanim zaczniemy korzystać z narzędzia, bardzo ważne jest, aby właściwie zrozumieć to, w jaki sposób zbiera ono i przedstawia dane. Jedynie rozumiejąc podstawy Google Trends, będziemy w stanie podejmować trafne decyzje z jego wykorzystaniem.

Jak możemy przeczytać w oficjalnym FAQ (https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=en): Google Trends daje nam dostęp do w dużej mierze niefiltrowanej próbki rzeczywistych żądań wyszukiwania kierowanych do Google.

Musimy więc pamiętać, że informacje, jakie otrzymujemy, są jedynie próbką danych, a nie ich pełnią.

Istnieją dwie próbki danych Google Trends:

  • dane w czasie rzeczywistym – próbka z ostatnich 7 dni,
  • dane wsteczne – próbka danych, które sięgają wstecz do 2004 r. i do 72 godzin przed wyszukiwaniem.

Aplikacja Google Trends przedstawia zainteresowanie w ujęciu czasowym w postaci wykresu liniowego. Okres czasowy, jaki aplikacja obejmuje, możemy dowolnie modyfikować, korzystając z gotowych zakresów lub ustawiając niestandardowy.

Pamiętaj – Google Trends prezentuje trend, a nie twarde dane. Nie dowiemy się z niego, ilu użytkowników wyszukuje frazę w wyszukiwarce.

Po najechaniu kursorem myszy na wykres, Google Trends przedstawi nam wartość, która odzwierciedla normalizowaną ocenę w skali od 0 do 100. Odczytujemy to w następujący sposób:

  • 100 to okres, w którym hasło miało najwyższą popularność zapytań w analizowanym zakresie czasu,
  • 50 oznacza, że popularność zapytania była dwukrotnie mniejsza niż w najwyższym punkcie,
  • 0 informuje nas, że nie zebrano w danym zakresie czasu wystarczających danych, aby móc to przedstawić. Nie oznacza to jednak, że użytkownicy nie wyszukują danego tematu.

Oprócz zainteresowania w ujęciu czasowym aplikacja przedstawia również zainteresowanie według podregionu. Możemy dzięki niemu zobaczyć, w których lokalizacjach nasza fraza cieszyła się największym zainteresowaniem. Tu również przedstawione są dane w normalizowanej ocenie.

Potrzebujesz wsparcia z Google Trends?

Nasi specjaliści chętnie Ci pomogą

Napisz do nas!

Wyszukiwarka niejedno ma imię

Warto wiedzieć, że statystyki Google Trends pozwalają nam sprawdzić trendy wyszukiwań nie tylko w klasycznej wyszukiwarce Google. W narzędziu możemy ustawić, aby prezentowało nam również dane z takich wyszukiwarek jak:

  • wyszukiwarka grafiki,
  • wyszukiwarka wiadomości,
  • zakupy Google,
  • oraz wyszukiwarka YouTube.

Jak korzystać z Google Trends?

Aby zacząć korzystać z narzędzia wystarczy wejść na stronę główną Google Trends i wpisać słowo kluczowe lub temat, jaki nas interesuje w pasku wyszukiwania na górze i nacisnąć „Odkrywaj” lub po prostu enter.

Dla przykładu sprawdzimy sobie, jak wygląda sezonowość w przypadku leżaków ogrodowych. Wpisujemy taką frazę w okno wyszukiwania.

Google Trends główny widok

Domyślnie uzyskujemy wynik z filtrami na kraj, jakim jest Polska, zakres czasowy to ostatni miesiąc i wybrane mamy wszystkie dostępne kategorie.

Chcąc jednak sprawdzić to, czy sezon na leżaki tego typu już się zaczął, muszę nieco zmodyfikować obecne ustawienia. Zmieniam więc zakres czasowy na ostatnie 12 miesięcy.

Google Trends zmiana zakresu czasu

Z otrzymanego wykresu mogę odczytać, że sezon ewidentnie już trwa, a jego pick w analizowanym zakresie czasu przypadł na 4-10 czerwca. Oznacza to, że sprzedając tego typu produkty, mocno spóźniłem się z ich promowaniem. Wciąż jednak nie wiem kiedy mogę się spodziewać końca sezonu, być może jeszcze zdążę je nieco wypromować i na nich zarobić?

Szczyt sezonu w Google Trends

W tym celu zmieniam zakres czasu dla naszego zapytania w Google Trends na niestandardowy i ustawiam cały rok 2022. W końcu sezonowość ma to do siebie, że z roku na rok jest podobna.

Google Trends wykres z zakresem czasu na 2022 rok

W otrzymanym wykresie ponownie widzę, że szczyt wyszukiwań leżaków ogrodowych jest już za mną. Jednak jeszcze do końca sierpnia trend nie umiera i muszę ten czas jak najlepiej wykorzystać.

Jak porównywać dane w Google Trends?

Warto korzystać z Google Trends także z tego powodu, że pozwala on nam w bardzo prosty sposób na porównywanie popularności fraz kluczowych między sobą.

Aby to zrobić, wystarczy po przejściu do analizy popularności danego zapytania kliknąć pole „Porównaj” na górze strony i dodać kolejne słowo.

W ten sposób jesteśmy w stanie porównać zainteresowanie dla maksymalnie 5 fraz lub tematów.

Co jeszcze oferuje Google Trends?

Narzędzie oprócz omówionej już przeze mnie głównej sekcji do sprawdzania trendów w wyszukiwaniach fraz kluczowych posiada również inne ciekawe moduły dostępne z poziomu menu głównego. Znajdziemy tam „Zyskujące popularność” oraz „Rok w wyszukiwarce”.

Zyskujące popularność

W sekcji „Zyskujące popularność” możemy sprawdzić, czym aktualnie żyją użytkownicy Google, z podziałem na dzienne trendy wyszukiwania oraz trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym.

To świetne miejsce do wyłapywania trendów na ich bardzo wczesnym stadium.

Rok w wyszukiwarce

W dedykowanej sekcji narzędzia Google Trends możemy sprawdzić podsumowanie najpopularniejszych wyszukiwań w ciągu całego roku w danym kraju lub na całym świecie.

Podzielone są one na kategorie grupujące frazy ze względu na zainteresowania (np. seriale, filmy, koncerty) oraz na wspólne części zdania (t.j. gdzie, jak, kiedy itp.).

Na ich podstawie Google przygotowuje również specjalny film dostępny pod adresem https://about.google/stories/year-in-search/.

Do czego przydaje się Google Trends?

Dane, jakie oferuje Google Trends są niezwykle cenne i przydają się w codziennej pracy w wielu branżach. Skorzystają z nich z pewnością zarówno przedsiębiorcy, dziennikarze, marketerzy, handlowcy jak i oczywiście specjaliści seo oraz google ads.

Jakie są sposoby wykorzystania Google Trends? Mogą to być np.:

  • znalezienie aktualnie popularnych tematów,
  • wykrycie trendu, zanim zrobi to konkurencja,
  • sprawdzenie sezonowości produktu lub usługi,
  • wykorzystanie popularnego wydarzenia w swoich mediach społecznościowych,
  • znalezienie nowej kategorii, o jaką warto rozszerzyć asortyment,
  • pozyskanie nowych fraz kluczowych zyskujących popularność,
  • zaplanowania strategii działań na platformie YouTube,
  • porównanie popularności dwóch produktów z tej samej tematyki.

Źródła:

https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=en
https://newsinitiative.withgoogle.com/pl-pl/resources/trainings/google-trends-understanding-the-data/
https://www.semrush.com/blog/google-trends/

Chcesz zwiększyć widoczność strony?

Przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę

Napisz do nas!

Wojciech Tumiel

Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.