Pozycjonowanie stron nie jest jednorazowym działaniem, a skrupulatnie wykonywanym procesem, który trwa miesiącami. Wiele firm boi się w to wejść ze względu na odroczoną gratyfikację i wybiera inne kanały marketingowe. Jednak SEO ma coś, czego nie gwarantują pozostałe źródła ruchu – długofalowe efekty, które zostaną (w większym bądź mniejszym stopniu) nawet po zaprzestaniu działań.
Spis treści
SEO jako inwestycja długoterminowa
Jak wspomniałem we wstępie – SEO jest z pewnością inwestycją długoterminową. Jego efekty nie są zwykle widoczne w pierwszym miesiącu współpracy, a i bywa, że dłużej. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele. Może to być spowodowane:
- dużą konkurencyjnością w branży,
- problemami występującymi na stronie,
- krótką historią domeny,
- itd.
Niezależnie od tego można mieć jednak pewność, że prawidłowo wdrożony proces pozycjonowania przyniesie korzyści. Pierwsze efekty mogą być odroczone i zacząć być widoczne po np. 2, 3 czy 6 miesiącach, ale na pewno wystąpią i warto się do tego czasu uzbroić w cierpliwość. Nie można zrażać się po 1-2 miesiącach współpracy. Chyba że mamy wątpliwości co do pracy agencji. O tym, na co warto zwrócić uwagę zarówno przed rozpoczęciem współpracy jak i w trakcie pisaliśmy więcej w artykule https://www.netim.pl/blog/wspolpraca-z-agencja-seo/.
Co jednak w pozycjonowaniu jest najlepsze, to że pojawiające się efekty będą rosnąć jak kula śnieżna. Google będzie nabierać coraz większego zaufania do naszego serwisu, a prace SEO spowodują jego rozrastanie. Serwis będzie widoczny na coraz większą liczbę fraz, co przełoży się na większą liczbę użytkowników.
Długofalowa inwestycja w SEO zapewnia więc nie tylko satysfakcjonujące wyniki, ale również ich regularny wzrost.
Synergia rozwoju biznesu i SEO
Wypracowana przez pozycjonowanie widoczność będzie się realnie przekładać na liczbę użytkowników oraz konwersji na stronie – w zależności od rodzaju serwisu będzie to większa ilość wypełnionych formularzy kontaktowych, wykonanych telefonów bądź sprzedanych produktów.
Da to realne wsparcie dla biznesu i sfinansuje prace SEO na kolejne lata. Pozwoli także na odłożenie nadwyżki finansowej, która zainwestowana w pozycjonowanie jeszcze bardziej napędzi rezultaty.
Dlaczego warto pozycjonować stronę w Google?
Powyżej pisałem o ogólnych korzyściach z pozycjonowania. Przejdźmy jednak do konkretów – co dokładnie usługa SEO przyniesie serwisowi?
Lepsze poznanie konkurencji
SEO to ciągła rywalizacja z konkurencją – w końcu to z nimi stale bijemy się o tę jedną najważniejszą pozycję – numer 1.
Z tego powodu, przygotowując strategię SEO, bardzo starannie zapoznajemy się ze stronami internetowymi konkurencji. Wnioskami oczywiście dzielimy się także z klientem, który może dowiedzieć się z nich:
- czy internetowa konkurencja jest zbieżna z tą, którą zna z działań offline,
- jakie działania prowadzą,
- jakie orientacyjne budżety na link building posiadają,
- czy istnieją jeszcze nisze (np. produktowe), które zagospodarowała konkurencja, a on nie.
Dotarcie do nowych użytkowników
Dzięki pozycjonowaniu dotrzesz do nowych użytkowników na różnych etapach lejka sprzedażowego.
Odpowiednio wdrożone procesy sprawią, że serwis będzie widoczny na najważniejsze dla biznesu frazy jak i dla fraz tzw. długiego ogona. Są to słowa kluczowe, które są z reguły dłuższe i mają mniej wyszukiwań. Ich zaletą jest jednak niska konkurencyjność i możliwość dotarcia do klientów o określonej potrzebie zakupowej. Więcej na ich temat przeczytasz w naszym artykule Long tail kluczem do sukcesu małych firm.
Budowa świadomości i autorytetu marki
Budowanie ruchu przy pomocy SEO świetnie wspiera budowanie świadomości marki. Dzięki pozycjonowaniu serwis jest widoczny na coraz większą liczbę fraz kluczowych i trafia do użytkowników niemających dotąd styczności z brandem. Jest więc pierwszym punktem styku z marką dla wielu potencjalnych klientów.
Dzięki strategii content marketingowej serwis będzie jednocześnie stawał się autorytetem w swojej niszy. Starannie przygotowywane treści na podstrony z ofertą sprawią, że czytelnik nabierze zaufania do firmy.
Świetnie w tym celu spiszą się również eksperckie artykuły blogowe, które są świetnym sposobem na dotarcie do użytkowników na wszystkich etapach lejka sprzedażowego.
Możesz liczyć na stałe wsparcie specjalistów SEO, którzy proaktywnie będą podpowiadać kolejne rozwiązania, które poprawią wrażenia użytkowników i ich postrzeganie serwisu.
Poprawa doświadczenia użytkownika (UX)
Pozycjonowanie jest zagadnieniem bardzo holistycznym. Specjaliści SEO patrzą na serwis całościowo, mając na uwadze umożliwienie użytkownikowi spełnienia swojej intencji.
Jest to zresztą zgodne z wytycznymi Google, które wielokrotnie podkreślało znaczenie spełniania intencji użytkowników jako nadrzędnych celów dla właścicieli serwisów internetowych. Zapewnienie im pozytywnych doświadczeń z przebywania na stronie wpływa pozytywnie na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dlatego jednym z elementów pracy nad serwisem jest również poprawa doświadczeń użytkownika. Dzięki UX treści na stronie będą dopasowane do odbiorców, a ich czytanie nie będzie przykrym obowiązkiem. Specjaliści SEO przy wsparciu różnych narzędzi takich jak HotJar czy Microsoft Clarity zaplanują też odpowiednio ścieżkę użytkownika po stronie i uwzględnią odpowiednie wykorzystanie CTA.
Wyższy wskaźnik konwersji
SEO to również analityka, która zbiera informacje o użytkownikach. Dzięki niej zyskujemy wiedzę na ich temat i możemy wychwycić jeśli pewne elementy na stronie sprawiają im trudności.
Takie dane wykorzystane w połączeniu z działaniami UX pozwalają na wdrożenie w szablonie strony poprawek, które zmaksymalizują współczynnik konwersji.
Wsparcie działań PPC
Działania SEO realnie wspierają także inne kanały marketingowe. Świetnym przykładem jest tu Google Ads.
Poprawa strony pod kątem SEO ma bowiem wpływ na wskaźnik oceny jakości w Google Ads. Dzięki temu jesteśmy w stanie podnieść jakość reklam i sprawić, że będą lepiej prosperować, co może przełożyć się pozytywnie na zwrot kosztów.
Dzięki zwiększeniu świadomości marki, SEO wesprze również działania w social mediach.
SEO jest mierzalne
Bezsprzecznym atutem pozycjonowania jest jego mierzalność. Jest to branża, w której działania opiera się o dane i na tej podstawie może być również rozliczana.
Poprawnie wdrożona analityka da Ci odpowiedź:
- w jaki sposób generowany jest ruch na stronie,
- jakie są jego źródła,
- ile było z nich konwersji,
oraz jak zmieniły się te wartości na przestrzeni czasu.
Monitoring wykonywanych działań i ich efektów to klucz do efektów oraz udanej współpracy. Dlatego w Netimie wykonujemy cykliczne raporty dla każdego naszego partnera.
Połączenie SEO i PPC – strategia idealna?
Jak już wiesz, SEO ma wiele korzyści, które po wypracowaniu zostaną z serwisem. Mają jednak jeden spory minus – wymagają czasu.
Dlatego moim zdaniem najlepszym podejściem jest nieograniczanie się jedynie do pozycjonowania. Na początkowym etapie budowania widoczności w Google warto skorzystać także z kampanii płatnych – PPC. Może to być Google Ads lub Facebook Ads w zależności od tego, jaki produkt bądź usługę sprzedajemy.
Kampanie płatne pozwolą generować sprzedaż/leady na początkowym etapie współpracy gdy SEO dopiero będzie wypracowywać swoje efekty. A kto wie, może oba kanały sprawdzą się na tyle, że zmaksymalizują efekty i zostaną z serwisem na lata?
Specjalista SEO, dla którego praca stała się pasją. Zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami, z zamiłowaniem do testowania nowych narzędzi. Ceni innowacyjność i nieustannie dąży do doskonalenia swoich umiejętności. Poza biurem, jest zapalonym fanem sportu, ze szczególnym uwzględnieniem angielskiej Premier League.