Topical authority to – w pewnym uproszczeniu – poziom wyspecjalizowania i wiarygodności strony internetowej w danej dziedzinie lub temacie. Co dokładnie znaczy to pojęcie i jakie ma znaczenie dla SEO?
Spis treści
Definicja
Topical authority jest miarą tego, jak bardzo Google postrzega daną stronę jako eksperta w konkretnej dziedzinie. Nie chodzi tu jedynie o ilość treści napisanych na dany temat, ale przede wszystkim o ich jakość, spójność i kompleksowość (pokrycie tematyczne). Innymi słowy, im szerzej i dokładniej opiszesz zagadnienia z obszaru, którym się zajmujesz, tym większa szansa na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Warto pamiętać, że topical authority nie jest oficjalnym pojęciem, które znajdziemy w wytycznych Google czy innych wyszukiwarek. Zostało stworzone przez specjalistów zajmujących się SEO, aby nazwać zjawisko istotne dla pozycjonowania witryny.
Znaczenie w pozycjonowaniu
Google dąży do prezentowania jak najbardziej wartościowych i trafnych wyników, a tym samym faworyzuje jakościowe strony. Dotyczy to zarówno kwestii technicznych (np. szybkości ładowania, przyjaznego UX, bezpieczeństwa danych), jak i treści (do których odnosi się pojęcie autorytetu strony).
Witryny, które publikują wartościowe treści, przyciągają większą liczbę użytkowników, na dłużej. Jeśli internauci spędzają na stronie dużo czasu (ponieważ znaleźli potrzebne informacje), przesyłają do Google pozytywne sygnały behawioralne (które wyszukiwarka bierze pod uwagę w ocenie wartości strony).
Gdy na stronie regularnie pojawia się wartościowy content (który doceniają także użytkownicy), rośnie zaufanie wyszukiwarki do strony. To z kolei sprawia, że kolejne publikacje mogą pojawiać się szybciej na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania – treści mogą być uznane przez roboty za dobre niejako z automatu. Wyszukiwarka może priorytetyzować crawling (skanowanie przez roboty), co przekłada się na szybsze indeksowanie nowych podstron/artykułów.
Jak budować topical authority?
W zasadzie najważniejszą zasadą jest tworzenie wartościowych treści – takich, które jak najlepiej odpowiedzą na pytania użytkowników, rozwiążą konkretny problem lub w inny sposób odpowiedzą na ich intencję. Jeśli czytelnicy znajdą na stronie informacje, których potrzebują (i informacje te będą dostarczone w sposób zwięzły, merytoryczny, wyczerpujący temat), szanse na budowanie autorytetu strony rosną. Warto zatem rozpocząć od zrozumienia perspektywy użytkownika, o czym nieco szerzej w dalszej części tekstu. Najważniejsze zasady w budowaniu autorytetu strony:
- Twórz wartościowe treści – skup się na pogłębionych analizach i przydatnych poradnikach (choć i krótkie treści są w porządku, jeśli wyczerpują temat).
- Zadbaj o strukturę i strategię – zorganizuj treści w logiczne klastry tematyczne i połącz je odnośnikami, wykorzystując linkowanie wewnętrzne. Linki pomogą zainteresowanym użytkownikom przemieszczać się między powiązanymi zagadnieniami. Tą samą drogą poruszają się także roboty Google, które analizują treści na stronie i ich powiązanie tematyczne.
- Publikuj regularnie – sprawdzone, rzetelne i aktualne informacje to sposób na stopniowe budowanie autorytetu strony. W strategii pozycjonowania bardzo ważne są także treści evergreen – aktualne przez długi czas po ich napisaniu.
Buduj też autorytet autorów – ekspertów związanych z Twoją stroną. Współcześnie powstaje wiele powierzchownych treści, także tych generowanych przez AI. Autorytet autora, który ma doświadczenie w swojej dziedzinie, staje się coraz ważniejszy. Dobrą praktyką będzie zatem podpis autora pod tekstem, który stworzył (a także jego krótka notka biograficzna).
Jakie treści tworzyć?
Jak już powiedzieliśmy, i jak podkreśla sam Google, najważniejsze jest dostarczenie wartości użytkownikowi. W praktyce należy zatem wyczerpująco udzielić odpowiedzi, na jego pytanie, rozwiązać problem, z jakim zgłasza się do wyszukiwarki. Nie zawsze trzeba w tym celu tworzyć bardzo długiego tekstu – czasem krótki, ale konkretny i treściwy artykuł przyniesie więcej korzyści niż rozbudowany tekst, poruszający wiele wątków pobocznych (które niekoniecznie muszą być interesujące dla użytkownika w danym momencie).
Tym samym w tworzeniu treści trzeba przyjąć perspektywę odbiorcy – postaw się w jego sytuacji i pomyśl, jakich informacji potrzebuje, aby osiągnąć swój cel. Miej też na uwadze jego ewentualne trudności (na przykład niektóre pojęcia mogą wymagać wyjaśnienia lub dokładniejszego opisania). Zastanów się również, jakie wątki dodatkowe umieścić w tekście, by temat był bardziej zrozumiały (a jakie możesz pominąć).
W swoich kolejnych artykułach postaraj się odpowiedzieć na jak najwięcej pytań użytkowników związanych z danym tematem, zgodnie z zasadami klastrów tematycznych (warto zebrać powiązane tematy w spójną strukturę). Przeczytaj więcej na ten temat w artykule: Jak pozycjonować bloga?
O czym jeszcze pamiętać?
Choć słowa kluczowe są ważne w pozycjonowaniu, nie są ważniejsze niż rzetelne opracowanie tematu i odpowiedź na intencję użytkownika. Algorytmy wyszukiwarki coraz lepiej rozumieją treści oraz powiązania między nimi. Jeśli dobrze opracujesz wybrany temat, prawdopodobnie w naturalny sposób użyjesz potrzebnych fraz, w odpowiednim kontekście. Roboty Google (czy innej wyszukiwarki) całkiem dobrze już rozpoznają, jakiej tekst jest jakości. Choć wciąż nie działa to idealnie, dlatego słowa kluczowe są istotnym drogowskazem w tworzeniu treści.
Pamiętaj też, aby trzymać się swojej dziedziny i nie tworzyć treści zupełnie niepowiązanych z Twoją działalnością tylko po to, aby zdobyć widoczność na atrakcyjne frazy. To działanie przeciwskuteczne dla budowania topical authority.
Pozycjonowanie to bardziej maraton niż sprint. Na efekty SEO trzeba zwykle poczekać kilka miesięcy, ale gdy Twoja strona osiągnie pewien stopień wyspecjalizowania i jakości, jej widoczność będzie rosła nawet przy niskim nakładzie pracy. Gdy strona zdobędzie zaufanie Google, nowe artykuły mogą szybko zdobywać wysokie pozycje, niejako z automatu. Warto więc dążyć do zwiększenia autorytetu strony, zwłaszcza że można go zdobyć relatywnie łatwo – po prostu tworząc przydatny, przystępny w odbiorze i wysokiej jakości content.
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.