Mapy cieplne (ang. heat maps) są jedną z form Eye Trackingu (Okularografii) czyli bardzo popularnej metody rejestracji wzrokowej. W branży SEO tę metodę wykorzystujemy do śledzenia rozkładu kliknięć (ang. clicktracking) z tą różnicą, że nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu jak w przypadku klasycznej okularografii.
Czym dokładnie są mapy cieplne?
Jak zostało już wspomniane, mapy cieplne są jedną z postaci Eye Trackingu. Najprościej możemy je zdefiniować jako widoczne miejsca na stronie internetowej przedstawione w formie „ciepłych” jak i „zimnych” obszarów. Do tych obszarów zaliczamy przede wszystkim następujące kolory: żółty, zielony, niebieski i czerwony. W większości przypadków zarówno czerwony jak i żółty oznaczają najbardziej widoczne miejsca na stronie www. Kolory „zimne” czyli niebieski i zielony pokazują te obszary, które skupiają najmniejszą uwagę użytkowników. Heat maps wykorzystujemy najczęściej w momencie kiedy chcemy uzyskać możliwie jak najlepszą użyteczność naszej strony internetowej, która następnie przełoży się na odpowiednią konwersję.
Mapy cieplne a użyteczność strony WWW
Przy prowadzeniu stron internetowych zakładamy różnego rodzaju cele, które realizujemy poprzez przypisane im odpowiednie formy konwersji. Często ma miejsce sytuacja, w której nasza oczekiwana konwersja nie jest taka jak planowaliśmy wcześniej. Wtedy zaczynamy się zastanawiać jak bardzo nasza strona jest użyteczna dla odbiorców. W tym miejscu sięgamy właśnie po clicktracking wykorzystując do tego tytułowe mapy cieplne. Dzięki heat maps możemy badać widoczność a także popularność większości elementów na stronie. Możemy zaliczyć tutaj zarówno artykuły, grafiki, banery, reklamy, przyciski call to action, linki czy nawet produkty. W ten sposób dowiadujemy się np., że elementy, które z założenia miały być nie klikane okazuję się klikane przez użytkowników co daje nam sygnał, że coś zostało źle przygotowane.
Raporty
Dzięki zebraniu danych możemy wygenerować raporty, które pozwolą nam na zbadanie informacji o popularności konkretnych materiałów na stronie. Będziemy mogli podjąć kluczowe decyzje o zmianie jakże ważnego dzisiaj contentu. Ponadto sprawdzimy czy dane elementy dostępne na stronie są odpowiednio wyszczególnione i widoczne dla naszego odbiorcy. Doprecyzowując wyróżniamy następujące podstawowe formy raportów:
– clicktracking – analiza kliknięć myszką,
– scrolltracking – analiza jak użytkownik przewija stronę,
– attentiontrack – skupia się na analizie obszarów strony, które są najbardziej przyciągające.
Jak można zauważyć, dzięki odpowiedniej analizie poszczególnych raportów zwiększamy użyteczność strony internetowej dopasowując ją w możliwie jak najlepszy sposób do potrzeb i zachowań użytkownika.
Narzędzia do śledzenia map cieplnych
Istnieje wiele ciekawych narzędzi, platform, wtyczek umożliwiających wdrożenie map na stronie www. Poniżej znajdują się jedne z najbardziej popularnych heat maps dostępnych w internecie.
ClickHeat (Labsmedia) – www.labsmedia.com/clickheat/
To darmowa i chyba najpopularniejsze narzędzie za pomocą, którego możemy pozyskać oczekiwaną mapę cieplną. ClickHeat jest oprogramowanie typu OpenSource opartym opartą o licencję GPL (licencja wolnego i otwartego oprogramowania). Wdrożenie narzędzia na stronie jest bardzo proste i zawiera się w kilku krokach:
- Z oficjalnej strony ściągamy paczkę plików a następnie wrzucamy ja na serwer docelowy, na którym znajduje się domena, którą chcemy przeanalizować za pomocą map ciepła.
- Po wgraniu plików do katalogu głównego naszej witryny, wywołujemy w adresie URL przeglądarki proces instalacji wpisując www.twojastrona.pl/clickheat/index.php. Przechodzimy proces instalacji.
- W ostatnim kroku pozostaje tylko wkleić wygenerowany skrypt przez znacznikiem zamykającym.
- Po zaimplementowaniu skryptu wystarczy zaczekać kilka dni na uzyskanie istotnych danych.
Crazy EGG – www.crazyegg.com/
To jedno z popularniejszych ale już płatnych narzędzi do śledzenia heatmap. Najtańsza wersja kosztuje 9$. Istnieje też darmowa opcja, która pozwala na śledzenie jednej strony oraz pierwszych pięciu tysięcy odwiedzin. Instalacja Crazy Egg jest równie prosta jak jego darmowy odpowiednik. W aplikacji wystarczy podać adres URL strony, a następnie dodać do niej specjalny kod JavasScript.
heatmap for WordPress – Realtime analytics – http://heatmap.me/
Jest to wtyczka przeznaczona dla platformy WordPress, która pozwala wygenerować dla strony mapę ciepła. Wystarczy się zarejestrować na stronie, zainstalować plugin a następnie aktywować na utworzonym koncie domenę, którą chcemy analizować. Wtyczka pozwala na analizę wybranych przez nas stron za pomocą przycisku „nagrywania” dostępnego w prawym rogu ekranu. Plugin jest darmowy dla użytkowników WordPressa, jednak jak można się domyślić posiada ograniczenia. Skrzydła rozwija dopiero przy płatnych wariantach.
Hot or not?
Czy rzeczywiście mapy cieplne są na tyle przydatnym narzędziem? Absolutnie tak. Użyteczność i ergonomiczność strony internetowej są bardzo ważne, gdyż strona jest wizytówką, która zostaje poddana ocenie użytkowników. Niezbędna wiedza oraz dodatkowe informacje pozwalają na wypracowanie odpowiedniego szablonu pozwalającego na uzyskanie zamierzonej konwersji. Tutaj z pomocą przychodzą właśnie mapy cieplne, które są jednym z istotnych elementów przy tworzenie użytecznej strony internetowej. Zdecydowanie mapy cieplne są hot 🙂
Paweł Sądaj
Szef wszystkich szefów. Na jego głowie leży zarządzanie "kreatywnym zamieszaniem" jakim jest Netim. Optymalizacja czasu pracy i nadanie priorytetów zadaniom to główna idea przyświecająca Pawłowi. Z zamiłowania piłkarz.
Testowałem jakiś czas temu ClickHeat, ale w przypadku testowanej strony, nie był to najlepsze rozwiązanie. W sytuacji gdy mamy przypięte menu, tak jak jest i u was, kliknięcia były wyświetlane błędnie, a nie zauważyłem możliwości zdefiniowania tego, że mamy stały element.
Hej, zapraszam do przetestowania naszej rodzimej apki. Posiadamy heat mapy, mouse tracking i wiele więcej:). Zaprszam na http://promo.alfascreen.com
Cześć!
Mapy cieplne? Zdecydowanie hot 🙂 Bardzo fajny artykuł, przeczytałem z przyjemnością. Obrazowanie danych wyjaśnia co i dlaczego stało się na naszej stronie internetowej, więc warto poświęcić mu trochę uwagi. Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o mapach cieplnych, click trackingu czy kilku przydatnych narzędziach, polecam ten artykuł:
http://www.conversion.pl/blog/obrazowanie-danych-visual-analytics/
pozdrawiam 😉
[…] planowaniu zmian wstępnych założeń pomocne będą analizy A/B podstron czy analizy map cieplnych i zachowań użytkowników, szczególnie na podstronach w ścieżce […]
Bardzo fajny wpis w istotnym temacie. Nie ulega wątpliwości, że analiza map cieplnych jest istotna w kontekście nie tylko UX ale samej eksploatacji strony internetowej. Jednak w kontekście wprowadzania jakichkolwiek zmian w UX należy pamiętać o SEO, aby mu nie zaszkodzić. Więcej w tym temacie można znaleźć we wpisie: https://www.widzialni.pl/blog/10-heurystyk-jakoba-nielsena/ przedstawiającym heurystyki Nielsena w kontekście SEO.
Używam Plerdy, aby uzyskać więcej danych, a strona ładuje się szybko.