Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem, które pozwala webmasterom sprawdzić, jak witryna radzi sobie w wyszukiwarce. Warto je znać, jeśli myślisz o pozycjonowaniu swojej strony internetowej. Jakie dokładnie funkcje znajdziemy w GSC i jak z nich korzystać, aby zadbać o SEO strony?
Spis treści
Czym jest GSC?
Google Search Console (GSC, wcześniej Google Webmaster Tools), to narzędzie do monitorowania i optymalizacji strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarkach. Koncentruje się na aspektach technicznych, znajdziemy tu też dane o ruchu użytkowników (choć zawężone tylko do danych z Google, w przeciwieństwie do Google Analytics, gdzie możemy zmierzyć ruch z różnych źródeł).
Korzystając z GSC, webmasterzy mogą sprawdzić:
- na jakie słowa kluczowe serwis jest widoczny w Google,
- ile osób kliknęło w daną pozycję w Google,
- czy podstrony są poprawnie zindeksowane,
- czy występują problemy z dostępnością witryny.
Raport Skuteczność w wynikach wyszukiwania
W raporcie Skuteczność sprawdzisz:
- Łączną liczbę kliknięć strony w wynikach wyszukiwania, we wskazanym okresie.
- Liczbę wyświetleń – ile razy strona wyświetliła się użytkownikom w wynikach wyszukiwania.
- Średni CTR (click-through rate) – współczynnik kliknięć, czyli liczbę kliknięć podzieloną przez liczbę wyświetleń (innymi słowy jest to liczba wyświetleń, które zakończyły się kliknięciem). Jeśli dla 100 wyświetleń strona została kliknięta 8 razy, CTR wynosi 8%.
- Średnią pozycję strony – jako średnia ze wszystkich wyświetleń strony (dla różnych fraz kluczowych).
Warto pamiętać, że dane te mogą nie być w 100% dokładne, ponieważ są próbkowane (mają charakter przybliżony).
Aby korzystać z informacji w raporcie Skuteczność, wybierz wcześniej typ wyszukiwania (sieć, grafika, wideo, wiadomości) oraz okres, który chcesz zmierzyć (np. ostatnie 3 miesiące):
Po kliknięciu raportu Skuteczność domyślnie otrzymasz wyniki dla całego serwisu (wszystkich tworzących go stron). Możesz tutaj jednak sprawdzać także dane dla poszczególnych podstron, a ponadto zobaczyć, z jakich krajów i urządzeń generowany jest ruch w Twojej witrynie. W tym celu kliknij interesujące Cię kategorie na belce pod wykresem:
Co dokładnie zawierają te sekcje?
Zapytania – tutaj znajdziesz frazy kluczowe, na które wyświetla się Twoja strona, a także informacje o wyświetleniach (ile razy strona wyświetliła się w wynikach wyszukiwania na daną frazę) oraz kliknięcia (ile razy użytkownicy kliknęli link). Klikając w tytuł kolumny, możesz sortować te dane – zapytania alfabetycznie, a kliknięcia i wyświetlenia rosnąco lub malejąco:
W każdą frazę z listy (w każdy z wierszy w tabeli) możesz kliknąć, dzięki czemu zobaczysz więcej szczegółów – na przykład które Twoje podstrony są widoczne w wynikach wyszukiwania na to zapytanie. W ten sposób sprawdzisz ewentualną kanibalizację słów kluczowych, czyli niepożądaną z punktu widzenia SEO sytuację, gdy kilka Twoich podstron rywalizuje o te same frazy).
Strony – tutaj znajdują się poszczególne podstrony (adresy URL) witryny wraz z informacją o kliknięciach i wyświetleniach (znów – dane możemy sortować, klikając nazwę kolumny).
Po kliknięciu konkretnej strony otrzymamy widok z jej podstawowymi parametrami:
Sprawdzisz tu również, z jakich zapytań generowany jest ruch dla tej podstrony (kliknij zakładkę Zapytania na dolnej belce).
Kraje – zawiera informacje, jak wyświetlenia i kliknięcia rozkładają się geograficznie (z jakich krajów pozyskujemy użytkowników).
Urządzenia – z podziałem na komputery, urządzenia mobilne i tablety.
Daty – tutaj sprawdzisz całkowitą liczbę kliknięć i wyświetleń Twojej strony z podziałem na kolejne dni.
W raporcie Skuteczność możesz sprawdzić, jak strona radzi sobie w wynikach wyszukiwania, ale także w Google Discover.
Raport Indeksowanie
W tej sekcji zobaczysz, które strony zostały prawidłowo zindeksowane w Google, a które mają problemy lub ostrzeżenia. Możesz też zweryfikować, czy konkretny adres URL znajduje się w indeksie Google, a jeśli nie – łatwo zgłosić go do indeksacji.
Przeczytaj więcej: Indeksowanie stron w Google – ile zajmuje i jak dodać stronę do wyszukiwarki?
Z punktu widzenia pozycjonowania, ważna jest także sekcja Mapy witryn. Możesz tutaj przesłać mapę strony oraz sprawdzić, jakie mapy strony przesłano wcześniej do GSC, kiedy miało to miejsce i ile stron zawiera sitemapa.
Mapa witryny pełni ważną rolę w pozycjonowaniu stron i warto przesłać ją do GSC. Zwłaszcza że jej utworzenie wcale nie jest trudne. Jak dokładnie działa takie mapy, jakie jej rodzaje wyróżniamy i j jak stworzyć ją krok po kroku przeczytaj w naszym artykule: Mapa strony – czym jest i dlaczego jest ważnym elementem serwisu?
Z kolei w sekcji Usunięcia możesz wysłać żądanie o usunięcie treści z Google, na przykład w sytuacji, gdy jest ona nieaktualna lub po prostu nie chcesz udostępniać jej użytkownikom wyszukiwarki. Warto pamiętać, że jeśli nie ustawimy dla podstrony tagu noindex, strona i tak zostanie później zeskanowana przez Google.
Raport Eksperymenty i personalizacja
Widoczne są tutaj podstawowe wskaźniki internetowe – z podziałem na urządzenia mobilne i komputery (a także informację, jakie strony wymagają poprawy).
Sprawdzisz tutaj wskaźniki internetowe dla urządzeń mobilnych i komputerów:
Ważnym aspektem optymalizacji SEO jest jej dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. GSC umożliwia weryfikację, czy strona jest responsywna i czy dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach. Dzięki temu można poprawić doświadczenia użytkowników przeglądających witrynę na smartfonach (zwykle to duża grupa odbiorców).
W tej sekcji sprawdzisz także ewentualne problemy z protokołem HTTPS:
Z zakładka Bezpieczeństwo i ręczne działania mówi nam, czy serwis jest obecnie zawirusowany (choć nie zawsze jest w stanie wykryć takie nieprawidłowości), a także czy na witrynę nie została nałożona kara ręczna ze strony Google (np. w związku z działaniami uznanymi za spam lub nieetyczne praktyki SEO).
Z kolei w raporcie Linki możesz przeanalizować odnośniki związane z Twoją witryną. To przede wszystkim:
- Linki zewnętrzne (prowadzące z innych witryn do Twojej).
- Linki wewnętrzne (odnośniki między podstronami w obrębie Twojej witryny).
- Witryny z największą liczbą linków przychodzących.
- Frazy na stronach zewnętrznych, które zawierają linki prowadzące do witryny.
Sekcja Ustawienia pozwoli Ci skonfigurować GSC, w tym nadawać uprawnienia użytkownikom i zarządzać integracjami, na przykład z Google Analytics. Na samym dole menu znajdziesz też sekcję pomocy, ze wskazówkami, które podpowiedzą Ci, jak korzystać z Google Search Console.
Nowości w GSC w 2024 roku – Rekomendacje i panel Insights
Na początku sierpnia 2024 roku Google ogłosił nową funkcję w GSC – rekomendacje. Jej zadaniem jest pomóc osobom, które nie mają rozbudowanej wiedzy i doświadczenia w pozycjonowaniu i zarządzaniu technicznymi aspektami strony. Funkcja – na razie w wersji testowej – jest stopniowo wdrażana na kolejnych kontach.
Znajdą się tutaj zalecenia, co dokładnie zrobić, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce. Niektóre z tych informacji są już dostępne w poszczególnych raportach GSC, jednak w sekcji Rekomendacje mają być one przedstawione w formie konkretnych wskazówek, napisanych prostym językiem i zebranych w jednym miejscu.
Źródło zdjęcia: https://developers.google.com/search/blog/2024/08/search-console-recommendations?hl=pl
Relatywnie nową funkcją w GSC jest także Search Console Insights (na razie w wersji beta). Gdzie jej szukać? Znajduje się w sekcji Przegląd, na górze strony, nad raportem Skuteczność:
W czytelnej formie umieszczono tutaj dane witryny z ostatnich 28 dni. Informacje te pozwalają kontrolować skuteczność publikowanych treści. Sprawdzisz tu takie parametry jak:
- łączna liczba wyświetleń wraz z wykresem dla poszczególnych dni,
- liczba wyświetleń i średni czas zaangażowania,
- informacje na temat nowych treści (ich wyświetleń i średniego czasu zaangażowania),
- najpopularniejsze treści (wyświetlenia, czas zaangażowania),
- informacje na temat tego, skąd pochodzi ruch na stronie (bezpłatne wyniki wyszukiwania, wejścia bezpośrednie, wyniki płatne),
- najczęściej wyszukiwane zapytania oraz zapytania, które zyskują na popularności,
- linki odsyłające z innych stron (najczęstsze i najnowsze linki odsyłające z 28 dni, informacje o wyświetleniach i średnim czasie zaangażowania),
Więcej na temat tej funkcji przeczytasz bezpośrednio na stronach Google: https://search.google.com/search-console/insights/about
W GSC sprawdzisz tylko dane własnej witryny
GSC to bardzo przydatne narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz widoczność swojej strony internetowej, a także zbierzesz informacje na temat skuteczności tworzonych treści. W Google Search Console nie możesz jednak sprawdzić stron konkurencji. Zakładając konto, trzeba potwierdzić, że jest się właścicielem danej witryny (m.in. przez przesłanie pliku html na swój serwer FTP lub implementację kodu na stronie). Dopiero wtedy możliwe jest przeglądanie wyników. Wybrane działania konkurentów możesz jednak śledzić w płatnych narzędziach, takich jak Ahrefs czy Senuto.
Przeczytaj także: Narzędzia do analizy konkurencji, które warto znać
W Netim odpowiada za treści – dba o ich jakość, unikalność i wartość merytoryczną. Z contentem formalnie związany od 6 lat, w praktyce niemal od zawsze. Lubi słowa w każdej postaci, w wolnym czasie podróżnik-amator i czytelnik dobrej literatury.