Zastanawiałeś się, dlaczego w różnych miejscach Polski wyświetlają Ci się inne organiczne wyniki wyszukiwania oraz pozycje w mapkach Google? Co jest powodem tego, że szukając w danym miejscu potrzebnej usługi, masz dopasowane wyniki organiczne do aktualnego miejsca pobytu?

Google posiada algorytm, który na podstawie geolokalizacji wyświetla wyniki wyszukiwania w określonej grupie usług, które dopasowane są do Twojego zapytania w wyszukiwarce.

geolokalizcja

Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest dla firm, których obszar działalności skupia się na terenie związanym z regionem czy w przypadku większych miast, dzielnicy. Marketing internetowy tych miejsc ogranicza się do usług w większości „na już”. Należą do nich m.in.

  • sklepy stacjonarne;
  • restauracje, puby, kluby;
  • firmy usługowe: fryzjer, szewc.
  • firmy z oddziałami: banki.

Pozycjonowanie frazy kluczowej w danym obszarze może być prostszym wyzwaniem niż wyświetlanie się na frazy ogólne, ponieważ słowa kluczowe w zawężonym regionie posiadają mniejszą liczbę wyszukań, co jednocześnie skutkuje mniejszą konkurencją.

W artykule, który właśnie czytasz, postaram się odpowiedzieć na szereg pytań związanych z optymalizacją strony internetowej w przypadku pozycjonowania lokalnego. Dodatkowo przejdziemy razem przez etap założenia oraz dostosowania wizytówki Google. Znajdziesz także wiele dobrych praktyk, które pozwolą Ci lepiej poznać procedurę zdobywania korzystniejszych pozycji w Google Moja Firma.

 

Czy lokalne pozycjonowanie jest dla wszystkich?

Pozycjonowanie regionalne nie jest działaniem przeznaczonym dla wszystkich form biznesu.

Sklepy internetowe skupiają się na zasięgach ogólnokrajowych, czasem także ogólnoświatowych. Chcąc zamówić online książkę dla przyjaciółki, wpiszesz w wyszukiwarce Google frazy ogólne – niezwiązane z miastem, ponieważ zdecydowałeś się na skorzystanie z oferty sklepu internetowego, jednocześnie rezygnując z stacjonarnej (lokalnej) opcji.

Z kolei istnieje wiele firm, dla których skupienie się na frazach ogólnopolskich jest nieopłacalne. Czy będąc we Wrocławiu, skorzystasz z oferty (przykładowo) fryzjera z Gdańska? Nie. Podobnie sprawa wygląda z usługami mobilnymi, ogólnokrajowymi czy dużymi markami.

Duże marki, świadczące swoje usługi na terenie całego kraju, mogą włączyć się do walki o pozycjonowanie lokalne przez stworzenie oddziału w danym mieście i utworzenie specjalnie dedykowanej podstrony. Jest to częsty zabieg potentatów w danej dziedzinie, którzy chcą zbierać ruch na swoją stronę ze wszystkich możliwych źródeł. Także w takim przypadku nie jesteśmy na straconej pozycji. Znając swój region i odpowiednio realizując działania SEO lokalnego, jesteśmy w stanie rywalizować z dużymi firmami.

 

Na czym polega optymalizacja strony pod frazy lokalne?

Działania związane z pozycjonowaniem lokalnym nie różnią się wiele od ogólnych działań, które zaleca się przeprowadzić na stronie podczas implementowania tradycyjnych wytycznych.

Audyt SEO jest podstawą rozpoczęcia prac optymalizacyjnych. Szereg działań odpowiedzialnych za stronę internetową i jej optymalizację opisałem w innym artykule poświęconym optymalizacji strony internetowej – do którego przeczytania serdecznie zachęcam.

Tag Title

Chcąc wyświetlać się na zapytanie związane z danym obszarem, należy dodać w tagu „title” nazwę lokalizacji, np.

Agencja SEO / SEM – Marketing on-line Netim Wrocław

pozycjonowanie stron internetowych - Netim - Tag title

Okna Kraków – Małopolska – Jesteśmy specjalistami – Oknakrakow.pl

seo pozycjonowanie

Treść

Kolejnym krokiem jest dodanie nazwy obszaru, na który chcemy się wyświetlać w organicznych wynikach wyszukiwania w treści na stronie. Zapomnijmy o spamie i nienaturalnym umieszczaniu fraz kluczowych. Google przez ostatnie lata poczynił spory postęp w analizie contentu w obrębie witryny i bez problemu radzi sobie z odmianą słów. Treści są dla użytkowników, dlatego ich odpowiednie dostosowanie to klucz do sukcesu.

 

Kontakt na stronie

W przypadku pozycjonowania lokalnego od struktury podstrony Kontakt wymaga się umieszczenia danych kontaktowych. Taki zabieg wpływa na wiarygodność strony, pomaga skontaktować się potencjalnym klientom z naszą firmą oraz pozwala robotom Google sklasyfikować nasze położenie na mapie. Nie zapomnij o:

  • pełnej nazwie firmy,
  • dokładnym adresie,
  • adresie email,
  • numerze telefonu,
  • danych uwiarygadniających firmę, np. NIP.

zakładka kontakt

Korzystnie na optymalizację strony internetowej w przypadku stron kontaktowych wpływa  także umieszczenie mapki zaciągniętej z wizytówki Google.

mapka Google

 

Posiadanie wielu oddziałów firmy lub punktów obsługi klienta zalecam dla każdej lokalizacji stworzyć oddzielną podstronę kontaktową, aby lokalny biznes generował ruch odpowiedni dla danego miasta.

Doskonałym przykładem realizacji tego typu działań są placówki szkoleniowe, które posiadają biura w największych miastach Polski i usiłują pozycjonować się na zapytania związane z miastami posiadającymi największy potencjał fraz.

 

Dobrą praktyką jest dodatkowo zaimplementowanie w stopce strony danych kontaktowych, które utwierdzą Google w przekonaniu o umiejscowieniu naszej firmy.

stopka Netim

 

Schema.org – local business

Zastosowanie danych strukturalnych jest często pomijanym działaniem, ponieważ ich wdrożenie dla początkujących osób jest skomplikowane, a ich obecność na stronie nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję monitorowanych fraz kluczowych.

Przy wdrożeniu danych strukturalnych nieoceniony okaże się specjalista SEO, który dzięki swoim umiejętnością wprowadzi potrzebne modyfikacje na stronie.

W przypadku pozycjonowania lokalnego wskazanie robotom, co oznaczają określone elementy na stronie dla lepszego zrozumienia treści (danych kontaktowych) pomoże w prowadzonych działaniach.

Najprostszą metodą umieszczania „rich snippet” jest JOSN-LD, do którego implementacji zachęcam: https://schema.org/LocalBusiness

Wszystko zostało w przystępny sposób wytłumaczone tutaj:

https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business.

skuteczne pozycjonowanie dzięki schema.org

 

Zgodność danych teleadresowych w pozycjonowaniu lokalnym

Dane kontaktowe (NAP – czyli nazwa firmy, adres oraz telefon) dostępne na stronach internetowych są jedną ze składniowych, które budują zaufanie firmy w Internecie. Oprócz budowania zaufania u klientów nie należy zapominać o robotach Google.

Gdy potencjalny klient, szukając informacji o Twojej firmie, natknie się na wiele wpisów, będzie pewniejszy oferowanych przez Ciebie usług. Bliźniaczo sprawa wygląda z Google.

Przy umieszczaniu wpisów do różnych źródeł pamiętaj, że każdy element danych teleadresowych powinien być taki sam.

 

Gdzie umieścić dane o swojej firmie?

Link building i content marketing są ważną składniową wyników wyszukiwania i widoczności strony w wyszukiwarce także w przypadku local SEO. Od czego więc zacząć działania pozyskiwania linków?

  • Wizytówka w mapach Google,
  • Katalogi firm oraz katalogi związane z branżą (wbrew powszechnej opinii istnieją jeszcze miejsca, gdzie warto umieścić link oraz swoje dane teleadresowe),
  • Strony związane z miastem, powiatem, województwem,
  • Kanały Social media.

Działania linkbuildingu należy prowadzić zgodnie z przyjętą strategią kampanii. Nie zamykaj się jedynie na linki związane z lokalizacją. Szanuj każdy zdobyty odnośnik wysokiej jakości, jaki udało Ci się pozyskać. Na ocenę jakości domeny wpływają m.in. powiązanie tematyczne źródła uzyskania odnośnika, ruch na stronie czy widoczność domeny w wyszukiwarce.

Podczas wprowadzania danych nie można zapomnieć o ich ujednoliceniu we wszystkich źródłach. Jeżeli wpisy zostały dodane kiedyś i są nieaktualne, spróbuj skontaktować się z właścicielem strony. Istnieje szansa na poprawę danych, jeżeli dodawałeś wpisy w zaufanych źródłach. W spamowych miejscach szansa na powodzenie jest znikoma, dlatego od początku prac staraj się budować jedynie wysokiej jakości profil linków.

 

Pozycjonowanie map Google krok po kroku

Podstawą w prowadzeniu lokalnego biznesu jest posiadanie wizytówki w mapkach Google. Przejdźmy więc wspólnie przez proces zakładania wizytówki oraz jej prawidłowego dostosowania.

  1. Przed rozpoczęciem zakładania wizytówki musisz posiadać konto Google. Następnie przejdź pod adres https://www.google.com/intl/pl_pl/business/  i rozpocznij proces promocji w sieci.
  2. Pierwszym krokiem jest wpisanie nazwy firmy.
  3. W następnym kroku określ, czy chcesz dzielić się ze swoimi klientami dokładnym adresem czy pragniesz widnieć jedynie jako działalność dostępna w danym miejscu. Zalecam wpisanie pełnych danych teleadresowych, aby budować zaufanie klientów i wyświetlać się w swojej rzeczywistej lokalizacji.
  4. Następnie wpisz dokładne i prawidłowe dane kontaktowe firmy.
  5. Określ, czy Twoje usługi są świadczone poza lokalizacją (np. usługi hydrauliczne) czy zamykasz się w swoim obszarze (np. sklep z odzieżą).
  6. Kolejnym krokiem jest określenie kategorii działalności.
  7. Wpisz numer telefonu oraz adres strony internetowej.

Po wypełnieniu wszystkich kroków musisz jeszcze zweryfikować wizytówkę i potwierdzić swój adres. Istnieje siedem sposobów weryfikacji konta:

  1. automatyczne połączenie,
  2. kod SMS,
  3. list z kodem weryfikacyjnym (czas dostarczenia – do 15 dni),
  4. weryfikacja natychmiastowa (Google zaproponuje Ci tę opcję, gdy wcześniej połączyłeś stronę z Google Search Console),
  5. wiadomość e-mail,
  6. wizyta osobista (zaufany weryfikator – uczestnicy programu, którzy zostali przyjęci mają możliwość weryfikacji wizytówki przez aplikację lub specjalną procedurę),
  7. weryfikacja zbiorcza (najlepsze rozwiązanie przy posiadaniu co najmniej 10 oddziałów firmy. Zgodnie z zasadami podanymi przez Google należy wysłać dokument zawierający wszystkie dane lokalizacji).

 

Uzupełnienie danych kontaktowych

Aby odpowiednio przeprowadzić proces pozycjonowania wizytówki, uzupełnij wszystkie dane kontaktowe i sprawdź ich poprawność.

  • W tytule wizytówki wprowadź nazwę brandu wraz ze słowem kluczowym, na którym Ci najbardziej zależy, związanym z prowadzonym biznesem (zalecam zwrócić uwagę na liczbę wyszukań).
  • Wprowadź godziny otwarcia oraz zamknięcia.
  • Zweryfikuj dane wprowadzone przy zakładaniu konta ( m.in. kategorię oferowanych produktów i usług).
  • Przygotuj opis firmy (nie zapomnij o użyciu słów kluczowych).
  • Wprowadź datę otwarcia firmy.
  • Umieść zdjęcia firmy (we wszystkich zakładkach dostępnych w panu obsługi konta, m.in. zdjęcia produktów, zespołu, widok z wnętrza oraz z zewnątrz budynku).
  • Stwórz krótki adres URL swojej wizytówki, aby móc łatwym sposobem ją wysłać innym użytkownikom (m.in. klientom, którzy skorzystali z Twoich usług).

 

Co w sytuacji, gdy wizytówka Twojej działalności widnieje w mapkach Google?

Zdarzają się sytuacje, że nie posiadasz dostępu do wizytówki swojej firmy. Możliwe jest to, gdy np. zapomnisz dostępów, Google automatycznie założy lokalizację Twojej firmy lub osoba prywatna zdecyduje się stworzyć wizytówkę Twojej firmy. Co wtedy?

Podczas automatycznego założenia wizytówki, np. przez Lokalnych Przewodników, w części informacyjnej wizytówki znajduje odnośnik pozwalający przejąć konto, pod hasłem „Jesteś właścicielem firmy?”. Po kliknięciu w odnośnik istnieje możliwość weryfikacji i przejęcia wszystkich danych, które są zapisane (proces weryfikacji wygląda podobnie jak w przypadku zakładania nowego oddziału).

Po weryfikacji adresu stajesz się pełnoprawnym właścicielem wizytówki.

pozycjonowanie stron

Inaczej sytuacja się przedstawia, gdy osoba prywatna założyła wizytówkę GMF razem z pełną autoryzacją i sposób przedstawiony powyżej jest niedostępny.

W kilku krokach przedstawię jakie działania należy podjąć:

  1. W panelu GMF należy wejść do zakładki z lokalizacjami oraz dodać nową.
  2. Wpisać nazwę firmy tak, aby wyświetliły się propozycje o tych samych nazwach i wyszukać miejsce, które chcemy przejąć.
  3. Kolejny krok to pojawienie się komunikatu o zweryfikowaniu wizytówki przez innego właściciela i jednoczesna prośba o nadanie do niej praw.
  4. Następnie należy zaznaczyć w formularzu, jaki dostęp do wizytówki chcemy uzyskać oraz podać dane kontaktowe.

Dotychczasowy właściciel otrzyma informację o prośbie przejęcia wizytówki i zadecyduje o jej własności. Gdy dana prośba zostanie bez odpowiedzi to po 7 dniach wizytówka wróci do poziomu „niezweryfikowanej” i będziemy mogli starać się o autoryzację podobną jak przy świeżym zakładaniu konta.

Po przejęciu wizytówki wszystkie zebrane informacje zostają na koncie (komentarze, oceny, uzupełnione dane).

 

Zmiany w wizytówce Google nie chcą ulec zmianie

Wielokrotnie spotkałem się z sytuacją, że zmiany, które chcemy wprowadzić w naszej wizytówce, posiadają status „do weryfikacji”. Mowa tutaj o małych zmianach wewnątrz wizytówki, ale także podczas próby jej przejęcia.

Na szczęście istnieją środki komunikacji, przez które możemy skontaktować się z pracownikami Google i poprosić o potwierdzenie wprowadzonych zmian. W złożeniu „wniosków i zażaleń” pomocna okaże się strona, którą zostawiam poniżej:

https://support.google.com/business/#&contact=1&topic=4539639

Google pomoc lokalnego seo

Dobre praktyki w prowadzeniu wizytówki

Sama weryfikacja wizytówki i jej uzupełnienie nie gwarantują wyświetlanie się w topach wyników. Aby walczyć z konkurencją, należy trzymać się dobrych praktyk, które zebrałem w jedno miejsce, aby pomóc Ci wywindować Twoją wizytówkę na sam szczyt.

  1. Dane uzupełnij ze starannością.

Nie pozwól, żeby wkradł się błąd, ponieważ jest to źle odbierane przez użytkowników.

  1. Zachowaj zgodność danych adresowych NAP

Informacje w wizytówce muszą być zgodne z danymi podanymi na stronie kontaktowej i wpisach o Twojej firmie w katalogach firmowych, katalogach branżowych i wszelkiego rodzaju zestawieniach, gdzie podajesz dane firmy.

  1. Wypełnij wszystkie możliwe pola.

Nie zapomnij o wideo, opisie firmy, wirtualnym spacerze czy zdjęciach. Zwróć uwagę na wszystkie szczegóły dotyczące wypełniania pół. Przykładowo zdjęcia dzielą się na te autorstwa właściciela, autorstwa klienta, 360, z wnętrza, z zewnątrz i produktowe.

  1. Zbieraj pozytywne opinie od klientów oraz odpowiadaj na każdą ocenę.

Odpowiadaj zarówno na pozytywne jak i negatywne opinie. Nie obrażaj się na klientów za wystawienie negatywnej opinii tylko spróbuj wyjaśnić jej przyczynę.

Dodatkowo, aby zdobywać pozytywne opinie, możesz nakłaniać klientów do ich wystawiania. Istnieje opcja uzyskania gotowego linka z możliwością oceny Twojej firmy. Wystarczy wejść na stronę https://developers.google.com/places/place-id oraz wygenerować swój „Place ID”. Aby to zrobić należy wpisać w dostępna na stronie mapkę lokalizację swojej firmy i przekopiować wygenerowany ciąg znaków. Następnie należy go dokleić do wskazanego adresu – https://search.google.com/local/writereview?placeid=

Uzyskując:

https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJn8pdmXTCD0cRYerwfd5aP8I

Otrzymany link zalecam dodatkowo skrócić odpowiednim narzędziem (np. bitly), aby wygenerowany kod był przyjaźniejszy dla oka.

odpowiedź firmy na komentarz klienta - analityka internetowa

  1. Pozytywne opinie nagradzaj łapkami

Jeżeli już dostałeś negatywną opinię lepiej ją ukryć. Do  nagradzania pozytywnych opinii przysłużą się „łapki – to mi się podoba”, którymi nagradzaj pozytywne wiadomości. Dzięki takiemu działaniu wysokie opinie wywindują na górę listy a te nieprzychylne automatycznie spadną w rankingu wyświetlania.

pozytywna opinia w usłudze google moja firma

  1. Umieszczaj regularnie wpisy.

Informuj klientów o promocjach, uczestnictwie w targach, rozszerzeniach oferty czy nowościach. Wpisy dają możliwość umieszczenia zdjęcia, treści, czasu trwania (jeżeli jest to wydarzenie) a nawet przycisków CTA, które zachęcą klientów do skorzystania z przedstawionej oferty.

Jest to świetny sposób na pokazanie potencjalnym klientom, że Twój biznes żyje i ma się dobrze!

wpisy w Google Moja Firma

  1. Wyznacz trasę do firmy.

Taka operacja pozwoli potencjalnym klientom znalezienie najszybszej drogi do placówki.

Kluczem do sukcesu jest bycie aktywnym i pokazanie, że firma „żyje” poprzez częste ingerencje w wizytówce.

 

Korzyści wynikające z pozycjonowania lokalnego

Główną zaletą optymalizacji strony internetowej pod SEO lokalne jest łatwiejsza droga do pozyskania potencjalnych klientów. Konkurencja na danym obszarze jest mniejsza niż w skali całego kraju, co premiuje mniejsze oddziały. Małe oddziały firm mogą rywalizować ze sobą na „domowym podwórku”, wydając przy tym mniejsze nakłady finansowe niż witryny konkurencji – potentaci z danej branży rywalizujący o topowe pozycje w skali krajowej. Nie ulega wątpliwości, że potencjał fraz kluczowych oraz liczby klientów są mniejsze w określonym regionie niż w skali całego kraju, lecz dla wielu form działalności w pełni wystarczające. Pozycjonowanie strony internetowej lokalnie i dopasowanie stron stricte pod potrzeby użytkowników z danego obszaru zwiększa szanse na dotarcie do grupy docelowej, skutkując korzystnym współczynnikiem CTR.

Fryzjer z osiedla we Wrocławiu nie ma zamiaru konkurować z największymi markami fryzjerstwa z całej Polski. Dzięki wizytówkom Google znajdzie klientów, którzy podobnie jak on – nie szukają globalnie a lokalnie.

Wojciech Kamiński

Jako Specjalista SEO ze starannością analizuje każdy czynnik wpływający na pozycję swoich klientów w organicznych wynikach wyszukiwania. Swoją przygodę z marketingiem internetowym zaczynał od link buildingu oraz samodzielnego poznawania tajników optymalizacji stron. Wolny czas poświęca rozwijaniu umiejętności z zakresu programowania oraz spędzaniu czasu na górskich szlakach.