Jak zdobyć follow na Instagramie? Skuteczne sposoby budowania zaangażowanej społeczności

Blog page
followersi na instagramie

Instagram znajduje się w czołówce platform społecznościowych o największym zasięgu i liczbie realnych użytkowników[1]. Wśród nich możesz spotkać osoby w różnym wieku, konta firm oraz osób budujących markę osobistą. Wiele z nich łączy wspólny cel – poprawa wyników sprzedażowych i rozpoznawalności w sieci. Im więcej osób śledzi poczynania twórców, tym mogą oni cieszyć się lepszymi wynikami i rozwijać swoje konto. Jak zdobyć followersów na Instagramie i budować zaangażowaną społeczność?

Kim są followers na Instagramie?

Zacznijmy od podstaw. Być może czytasz ten artykuł, ponieważ chcesz zacząć swoją przygodę z obecnością w mediach społecznościowych. Instagram oferuje twórcom wiele form wyrażania siebie oraz interakcji z innymi poprzez publikację postów, Reels oraz 24-godzinnych Stories widocznych pod profilowym zdjęciem. Bez followersów nie możesz jednak liczyć na rozwój konta, a tym samym dotarcie do większej grupy odbiorców. Ale co dokładnie oznacza obserwowanie na Instagramie?

Followers to grupa osób obserwujących Twój profil, czyli konta, które wyraziły chęć oglądania publikacji poprzez kliknięcie przycisku Follow (Obserwuj) przy okazji wizyty w Twoim profilu. Dzięki podjęciu takiej akcji w ich aktualnościach będą pojawiać się najnowsze posty, relacje i rolki publikowane przez Ciebie. Followersi mogą zostawiać pod nimi serduszka – w ramach uznania, a także zapisywać i udostępniać posty innym użytkownikom – także w obrębie pozostałych platform.

 

Followersi na instagramie

Obserwujący i obserwowani na Instagramie

Jak zdobyć obserwujących na Instagramie?

Regularne otrzymywanie follow na Instagramie wzmacnia rozwój Twojego profilu. Nie 

dzieje się to bez przyczyny, ponieważ taki scenariusz podyktowany jest pewnymi prawami, którymi rządzi się Instagram, a dokładniej – algorytm. Posty angażujące followersów pozwalają dłużej utrzymać ich uwagę w aplikacji. Im użytkownicy spędzają nad publikacją więcej czasu, tym jest to dobry znak dla algorytmu, że warto taki post promować szerszej grupie odbiorców. Ale jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie? Już na początku swoich działań nad rozwojem profilu warto wyznaczyć plan działania i konsekwentnie go realizować.

Wyznacz główne kierunki działania i opracuj strategię

Budowanie zaangażowanej społeczności nie idzie w parze z publikacją każdego zdjęcia i filmu, który znalazł się w galerii aparatu. Nawet w przypadku tworzenia lifestylowego contentu zastanów się, czy Twoja twórczość niesie przesłanie.

Plan na content to podstawa – określ, co chcesz publikować, dla kogo i wyznacz główne kierunki działania. Regularna publikacja wartościowych treści wzmacnia aktywność konta, co pozwala dotrzeć do nowych obserwujących na Instagramie. Podobnie działa nawiązywanie kontaktów – zarówno poprzez sekcję Direct Message, jak i komentarzy. Jeśli szczerze zaangażujesz się w rozwój profilu i będziesz przykładać się do publikowania wartościowego contentu, regularnie zaobserwujesz wzrost followersów, którzy zostaną z Tobą na dłużej ze względu na zainteresowanie kategorią treści.

Zadbaj o uzupełnienie informacji w profilu

Wartościowy content to jedna z ważniejszych rzeczy, ale aby ułatwić użytkownikom odkrycie Twojego konta na Instagramie, musisz zadbać również o aspekty techniczne. Należy do nich m.in. wysycenie profilu informacjami, które przy pierwszej interakcji dostarczą użytkownikowi informacji na temat obszarów Twojej twórczości i zachęcą do zostawienia follow.

Na początek przyjrzyj się swojemu nickowi na Instagramie. Powinien być łatwy do zapamiętania, a przy tym kojarzyć się z Twoją osobą lub prowadzonym biznesem. Możesz w tym celu wykorzystać swoje imię i nazwisko, pseudonim lub zawrzeć w nim słowa kluczowe związane z branżą czy obszarem działania. W ten sposób istnieje większa szansa na to, że użytkownik korzystający z wyszukiwarki na Instagramie po wpisaniu frazy wśród propozycji zobaczy Twoje konto. Analogicznie przyjrzyj się również nazwie konta i nie zapomnij wybrać kategorii, która opisuje profil. Na koniec czas na utworzenie BIO!

Co to jest biogram?

BIO, czyli biogram to sekcja umożliwiająca twórcy przekazanie najważniejszych informacji o koncie w formie krótkiego opisu. W BIO warto uwzględnić to, czym się zajmujesz, wypromować swoje produkty i usługi oraz zawrzeć call to action, czyli wezwanie do działania. Pamiętaj również o emoji i hashtagach.

Pod sekcją BIO masz również możliwość przekierowania poza platformę użytkowników za pośrednictwem linków. Do niedawna w BIO można było uwzględnić tylko jeden odnośnik, dzięki czemu dużą popularnością cieszyły się platformy typu Linktree. Obecnie możesz zamieścić 3 linki prowadzące np. do strony www, bloga i innej platformy społecznościowej, na której działasz.

Bio na instagramie

Bio na Instagramie

Regularnie publikuj posty na Instagramie

Dla zdobycia większych zasięgów na Instagramie, a tym samym – nowych followersów – znaczenie ma także regularność publikacji. Systematyczne dostarczanie contentu pozwala wzmocnić relacje z odbiorcami i w większym stopniu angażuje ich do śledzenia Twojej codzienności. Nie musisz publikować codziennie, ale zadbaj o to, aby posty pojawiały się często i regularnie. Zwróć również uwagę na czas publikacji i zaplanuj wrzucenie posta o godzinie, w której grupa Twoich odbiorców jest najbardziej aktywna w aplikacji.

Do nowych odbiorców łatwo dotrzeć również dzięki publikacji Reels – o których więcej pisaliśmy w artykule: Instagram Reels – co to jest i jak je nagrywać? W aplikacji znajdziesz osobną sekcję poświęconą wyświetlaniu rolek zyskujących popularność w ostatnim czasie. Tworząc taki format, możesz liczyć na pojawienie się w niej i przyciągnięcie uwagi osób zainteresowanych rodzajem publikowanego contentu – szczególnie jeśli jesteś na bieżąco z trendami.

Pamiętaj, że w każdym poście warto zadbać o uzupełnienie hashtagów, czyli znaczników pozwalających innym użytkownikom odnaleźć Twoje posty powiązane z ich wyszukiwaniem. Warto uwzględnić zarówno te o większym potencjale, jak i hashtagi niszowe, które pozwolą Ci dotrzeć do unikalnych użytkowników.

Przeczytaj także:

Cele marketingowe firmy – czym są i jak je zaplanować?

Jak prowadzić skuteczne działania marketingowe w małej firmie?

Płatna promocja postów

Nie wiesz już, co robić, żeby mieć więcej obserwujących? Pomyśl o płatnej promocji postów. Reklama na Instagramie pozwala zwiększyć zasięg wybranej publikacji, dzięki czemu dociera on do większej liczby użytkowników – poza grupę obserwujących dany profil.

Płatna promocja umożliwia precyzyjne targetowanie. Możesz wybrać wiek, płeć, zainteresowania, lokalizację i inne parametry odbiorców, dzięki czemu reklama trafi do osób, które interesują się tematyką Twojego profilu. Instagram oferuje użytkownikom również dostęp do narzędzi analitycznych pozwalających ocenić skuteczność promocji i dostosować strategię do budżetu przeznaczonego na kampanię.

Potrzebujesz wsparcia reklamowego na Instagramie?

Pomożemy Ci zwiększyć liczbę followersów

Napisz do nas

Jakich błędów unikać przy budowaniu społeczności?

Droga do sukcesu i zdobycia popularności na Instagramie jest wymagająca, ale nie warto po czasie rezygnować z podejmowanych działań na rzecz zdobycia obserwujących niezainteresowanych Twoimi treściami. Jeśli stoisz przed wyborem kupowania lajków, inwestycji w rozwiązania bazujące na botach lub podjęciem współpracy, która może odbić się na Twoim wizerunku – porzuć ten pomysł jak najszybciej.

Do zbudowania zaangażowanej i aktywnej społeczności nie ma drogi na skróty. Zamiast tego działaj aktywnie i szukaj inspiracji na profilach konkurencji, aktywnie uczestnicz w rozmowach z innymi użytkownikami m.in. w sekcji komentarzy. Staraj się zaskakiwać odbiorców i odpowiadać na ich potrzeby – pozwoli Ci to zbudować markę bazującą na solidnych fundamentach i zyskać followersów, którzy zostaną z Tobą na długo.

[1]  Pierwsza edycja raportu „Social Media 2023” Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. 

Ewelina Pawłowska

Perfekcjonistka w tekstach. W branży content marketingu obecna od 2 lat. Jak sama mówi, lubi swoją pracę za to, że może się popisać. Stale rozwija swoje umiejętności praktyczne i zgłębia tajniki SEO. Wolne chwile spędza na praktyce jogi i spotkaniach z przyjaciółmi.