Tworzenie wartościowej bazy linków to jedno ze skuteczniejszych i jednocześnie najważniejszych działań SEO. Dzięki niemu w prosty sposób wywindujesz witrynę w rankingu wyszukiwania. Link building zwykle opiera się na wieloetapowych i zaawansowanych kampaniach mających na celu budowanie prawidłowej struktury zarówno linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
Prezentowane zagadnienie jest zawiłe i bardzo obszerne, wobec czego nie sposób zgłębić go w jednym artykule. Podamy natomiast 12 sprawdzonych, mniej i bardziej zaawansowanych porad, które poprawią Twój link building i nakierują Cię na prawidłowe tory White Hat SEO. Zapraszamy!
Spis treści
1. Zaprzęgnij Social Media
Media społecznościowe to oręż, który ukazuje swoją potęgę w wielu aspektach pozycjonowania i promowania witryn. Bezsprzecznie przyda się również do budowania solidnej bazy linków zewnętrznych. Przed rozpoczęciem linkowania powinieneś obrać prawidłową, dalekosiężną, a przede wszystkim bezpieczną strategię operowania mediami społecznościowymi.
Nie ograniczaj się wyłącznie do Facebooka, Google+ czy Twittera. Musisz patrzeć szerzej. Najlepszym rozwiązaniem będzie odnalezienie innych, mniej popularnych serwisów społecznościowych i zakładanie kont wszędzie, gdzie się da i gdzie jest to opłacalne. Dobrym punktem wyjściowym jest spis niemal 350 portali społecznościowych, który znajdziesz na Wikipedii – link tutaj.
Po stworzeniu możliwie dużej bazy portali należy je odfiltrować. Odsiewaj serwisy pod kątem dopasowania tematyki do linkowanej witryny i sprawdź, czy portal umożliwia dodanie linków dofollow. Są one najbardziej wartościowe i pożyteczne w link buildingu. Pamiętaj jednak, że często niedoceniane linki nofollow mimo znacznie mniejszej roli w pozycjonowaniu pozytywnie przyczyniają się do tworzenia zdrowej struktury linków. Wobec tego nie powinieneś ich bagatelizować.
Możliwość dodawania linków możesz sprawdzić, przeglądając kilka profili na danym portalu. Jeżeli żadna z osób nie ma na swoim koncie linków zewnętrznych, najprawdopodobniej portal nie umożliwia linkowania. Pamiętaj, że obecność na portalach społecznościowych – zarówno tych najpopularniejszych, jak i mniej popularnych – przyczynia się do budowania nie tylko struktury linków, ale również wizerunku witryny i firmy. Skoro już tam jesteś, warto z tego skorzystać.
2. Różnicuj adres IP
Każdy adres IP składa się z segmentów, które dzieli się na 4 części (bloki): A, B, C i D. Dywersyfikowanie adresów IP umożliwia zachowanie naturalności tworzonych linków. W aspekcie link buildingu najbardziej powinien Cię interesować blok C, który określa położenie witryny względem innych, sąsiadujących adresów. Pisząc wprost: gdy z jednego IP umieścimy dziesiątki linków o identycznym bloku C, wówczas stworzona struktura linków będzie wyglądać podejrzanie, co na pewno nie umknie uwadze Googlebotów.
Pamiętaj, aby dbać o sąsiadujące linki mając na uwadze blok C w adresie IP. Staraj się umieszczać linki z różnych IP, a także w miarę możliwości dobierać sąsiadujące strony z wartościowym blokiem C.
3. Linkuj wyłącznie na frazy związane z witryną
Takie linkowanie będzie o wiele bardziej naturalne i stabilne. Pamiętaj, aby dobrze dopasowywać frazy kluczowe do poszczególnych podstron. Aby prawidłowo sprzęgnąć podstronę ze słowem kluczowym, warto zwrócić uwagę na parametry: Title, H1, współczynnik kodu do treści, występowanie frazy kluczowej w treści, a także status http. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie arkusza, w którym umieścisz wszystkie te informacje wraz z proponowanym słowem kluczowym. Uzyskasz wówczas pełniejszy i bardziej precyzyjny podgląd słów kluczowych.
4. Różnicuj frazy kluczowe
Link building oparty na jednej lub dwóch frazach kluczowych to zdecydowanie zły pomysł. Warto korzystać z synonimów, słów pobocznych i odmian. Pamiętaj zarówno o frazach long tail, jak i short tail. Jeżeli nie masz pomysłu, na dywersyfikację słów kluczowych, możesz użyć jednego z kilku programów, które przygotują Ci ich propozycję. Takim narzędziem jest np. Ubersuggest lub Scrapebox.
Więcej o Scrapeboxie możecie przeczytaj tutaj: Scrapebox – pomoc w codziennych obowiązkach pozycjonera.
5. Stosuj linkowy barter
Na chwilę odejdziemy od typowo technicznego wgłębiania się w sztukę SEO. Budowanie biznesowych relacji oraz wymienianie się linkami z właścicielami innych serwisów jest mniej wydajne i wymaga większych nakładów pracy, a przy tym należy liczyć się z mniejszą ilością uzyskiwanych linków. Mimo to warto zainteresować się linkowym barterem (zwanym również linkowaniem relacyjnym) z dwóch powodów.
Linki zdobywane w ramach nawiązywania wzajemnych relacji między podmiotami mają o wiele większą wartość, a także przyczyniają się do zawiązywania i stabilizacji pewnych relacji biznesowych, na ogół korzystnych dla obydwu stron wymiany.
6. Stwórz solidne zaplecze
Dla większości SEOwców budowa zaplecza to absolutna podstawa. Mimo że własne zaplecze generuje duży koszt i wymaga dużych nakładów pracy, jest wysoce rekomendowane i z powodzeniem wykorzystywane przy link buildingu. Ogromną zaletą zaplecza jest pełna kontrola nad linkami, której nie uzyskamy przy linkowaniu na zewnętrznych stronach.
7. Aktywizuj użytkowników
Naturalne pozyskiwanie linków rozprowadzanych przez samych użytkowników witryny to jedno ze skuteczniejszych działań, jakie możemy wykonać – nie tylko ze względu na link building, ale również PR i marketing witryny. Aktywizowanie użytkowników może przebiegać na wiele sposobów. Między innymi poprzez publikowanie wysokiej jakości treści, organizowanie eventów (np. konkursów), czy umieszczanie w witrynie wartościowych plików do pobrania (np. e-booków).
8. Korzystaj z forów tematycznych
Fora internetowe w epoce mediów społecznościowych? Oczywiście, fora żyją i mają się dobrze. Warto więc wykorzystać ich potencjał i możliwość darmowego linkowania, ponieważ nadal mają one spory potencjał. Podstawowym miejscem, w którym powinniśmy umieścić link, jest sygnatura. Jeżeli linki w sygnaturze na forach posiadają atrybut nofollow, nie należy się zniechęcać – jak zapewne pamiętasz, takie linki również mają dla Ciebie wartość. Dodatkową aktywnością na forach powinno być przeglądanie wątków i – w kontrolowany i odpowiedni sposób – udzielanie się w nich. Przy przemycaniu linków należy uważać, aby nie zostać posądzonym o spam. Grunt to wyczucie.
Można wspomóc się również jednym z wielu programów do automatyzacji umieszczania postów na forach. Jednym z ciekawszych jest Sick Marketing. Przed automatycznym dodawaniem postów należy odpowiednio skonfigurować jego skrypt pod konkretne forum.
9. Wykorzystaj moc infografik…
Infografiki są popularnym i pożądanym sposobem na propagowanie informacji. Użytkownicy bardzo chętnie je linkują, wobec czego warto pomyśleć o wykonaniu kilku takich atrakcyjnych form graficznych. Należy przy tym pamiętać o udostępnianiu ich na licencji CC (Creative Commons). W ten sposób każda osoba, która udostępni grafikę, zobowiązana jest podać jej źródło.
10. …I referencji
Referencje to jedna z relacji typu win-win. Umieszczanie referencji w zamian za odnośnik do Twojej witryny to świetna okazja do uzyskania wartościowego linku. Poza tym publikowanie referencji w znaczący sposób przyczynia się do budowania zaufania klientów oraz wiarygodności witryny. Zdobywanie referencji warto połączyć z linkowym barterem.
11. Przekieruj uszkodzone linki
Może się zdarzyć, że Twoje linki wygasną, witryna, do której prowadziły, zmieniła lokalizację, albo webmaster przeniósł lub zrestartował domenę. W takich przypadkach nieprawidłowy link zwraca zwykle błąd 404. Jeżeli zauważyłeś taki problem, czym prędzej odśwież i przekieruj link, umieszczając w nich aktualny URL, a jeżeli to niemożliwie, usuń go. Istnieje wiele narzędzi, które pomagają znaleźć i naprawić uszkodzony link. Jednym z nich jest np. Juice Link Recovery Tool.
12. Stwórz Newsletter
Newsletter to jedno z najlepszych Content Marketingowych narzędzi używanych w e-commerce. Prawidłowo implementowany i propagowany, doskonale poszerza świadomość marki i witryny, a także sprawdza się jako uzupełnienie działań SEO. Pamiętaj o chwytliwym Call to Action!
A Ty masz swoje ulubione metody stosowane przy budowaniu bazy linków? Podziel się nimi w komentarzu! Jeżeli masz problem ze swoim link buildingiem, zapraszamy do kontaktu z naszymi SEO ekspertami.
Naszą redakcję tworzą eksperci marketingu internetowego: specjaliści SEO, SEM/PPC, social media i copywriterzy. Chętnie dzielimy się wiedzą – jeśli masz do nas pytania, zostaw je w komentarzu. Z przyjemnością na nie odpowiemy 🙂
Ja bym rozszerzył informacje w z punktu „3. Linkuj wyłącznie na frazy związane z witryną”. Ponieważ często są portale które wymuszają anchor typu „www” / „witryna” / „kliknij tutaj” itd. Dlatego czasem naturalne linkowanie oparte jest również na tych frazach (i podobnych)- które są neutralne lub wręcz niezwiązane z witryną. Dlatego jeżeli zróżnicowanie takimi anchorami będzie na poziomie 5-20% na pewno nic się nie stanie.
Ja bym do tego punktu dodał jeszcze, żeby komuś nie przyszło do głowy linkować tylko na anchory z exact match 🙂
A czy linki nofollow też coś jeszcze znaczą?
Linki nofollow zawsze miały znaczenie 🙂 Odgrywają bardzo ważną rolę w budowaniu naturalnego profilu linków. Ich brak w strukturze linków może wydać się podejrzany. Przekazują też część zaufania strony, na której został zamieszczony (oczywiście nie w takim stopniu jak te dofollow), więc warto o nich pamiętać.
Przydało by się jeszcze dopisać:
– Publikuj eksperckie artykuły na portalach branżowych, regionalnych i blogach
– Zakładaj wizytówki na rekomendowanych portalach firmowych i ogłoszeniowych
– i więcej …
To również, tak jak pisaliśmy we wstępie ten temat jest bardzo szeroki i jest wiele sposobów na pozyskanie linka, m.in. to o czym wspomniałeś. Mamy zamiar kontynuować ten temat w kolejnych wypisach, ale dzięki za podpowiedzi 🙂
pkt. 3 nie mogę się zgodzić, a co z linkowaniem na brand / imie nazwisko, naturalnie też jest pełnym urlem czy choćby ‚więcej’ etc…
Bardzo dużo konkretnych wskazówek, przyznam, że niektóre pomijam. Jednocześnie o kilku nie zostało tu powiedziane. Sposobów na pozyskiwanie linków jest całe mnóstwo i tak, CVcreator, noffolow też mają znaczenie. Najpierw liczy się suma wszystkich linków, potem rozdrabniamy się na przenoszące i nieprzenoszące moc.
Profil linków wygląda zdecydowanie bardziej naturalnie gdy posiada większy % linków nofollow niż dofollow.
Jeśli zastosujemy wszystkie wymienione działania z pewnością wyniki będą zadowalajace. Niestety wymaga to czasu i poświęcenia.
Ciekawy wpis i przydatne wskazówki, które w dużej mierze dają jakiś efekt.
Bardzo dobry wpis! Wskazówki jakie są w nim zawarte z pewnością pomogą wielu osobom chociaż trochę wzmocnić swoją pozycję w wyszukiwarce 😉 Inni, którzy jeszcze nie zrozumieli, że to w internecie jest cały potencjał reklamy niech żałują i nadal bezskutecznie reklamują się w sposób stacjonarny (chociaż w niektórych przypadkach jest to uzasadnione – ale tylko w niewielu) 😉